Støttepartier revser »sløjt« og »uambitiøst« elbilsudspil: »Det er helt uhørt, hvor lidt regeringen har sat næsen op efter«

Med et udspil om 500.000 grønne biler i 2030 og en reduktion på en million ton CO2 må regeringen de facto have opgivet målet om at reducere Danmarks CO2-udslip med 70 pct. Det mener de Radikale, der sammen med resten af støttepartierne kritiserer regeringens ambitionsniveau.

En Audi e-Tron til opladning i København. I 2030 vil regeringen gå efter 500.000 grønne biler – forstået ved elbiler samt plug-in-hybridbiler – på de danske veje. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

En million ton CO2 i 2030.

Det er, hvad den socialdemokratiske regering i sit transportudspil – der præsenteres i detaljer for resten af Folketinget senere i dag – lægger op til at hente fra transportsektoren. En sektor, som i dag står for godt en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledning.

Reduktionen svarer til 1/20 af de i alt 20 millioner ton CO2, Danmark i 2030 skal have reduceret vores samlede udledning med for at leve op til klimalovens mål om en CO2-reduktion på 70 procent.

Det får nu støttepartierne til at gå i kødet på regeringen. De Radikale anklager statsminister Mette Frederiksen for reelt at have opgivet målet om en samlet CO2-reduktion på 70 procent .

»Når transporten står for en tredjedel af vores udledning nu, skal den også bidrage med en tredjedel af reduktionerne. Det må simpelthen være det regnestykke, vi skal bevæge os hen til. Og der er vi helt vildt langt fra. Som jeg ser forslaget, har regeringen de facto opgivet 70-procentsmålsætningen,« siger skatteordfører for Radikale Venstre Kathrine Olldag.

Hun erklærer sig »dybt skuffet« over udspillet, som hun har fået præsenteret i overskrifter af regeringen.

Regeringen spiller ud med at gå efter 500.000 grønne biler på de danske veje i 2030. Derudover vil man indføre en kilometerbaseret vejafgift på tung transport og et øget krav til iblanding af biobrændsel i de fossile biler.

S: Vi vakler ikke på klimamål

I en pressemeddelelse om udspillets hovedlinjer afviser klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) dog, at man på nogen måde skulle vakle i forhold til 70-procentsmålet. Her henviser ministeren til, at man med den foreslåede reduktion i transportudspillet har leveret en reduktion på i alt seks millioner ton CO2 i 2030, »svarende til mere end en fjerdedel af den samlede manko i 2030«.

»Senere på året kommer udspil om landbrug og grøn skattereform. Spørgsmålet er derfor ikke, om vi skal nå de 70 procent – for det skal vi. Spørgsmålet er, hvordan vi kommer i mål med vores ambition om en reduktion på 70 procent af CO2-udledningen på en klog og retfærdig måde,« udtaler Dan Jørgensen i pressemeddelelsen.

Hvordan regeringen præcis vil skubbe på for at nå 500.000 grønne biler i 2030 fremgår ikke af meddelelsen. Der kræver dog ingen omkalfatrende ændringer af afgiftssystemet, da elbilkommisionen med tidligere DONG Energy-topchef Anders Eldrup i spidsen anslår, at der af sig selv vil være 400.000 grønne biler i 2030, hvis man ingen ændringer laver.

De Radikales Kathrine Olldag kritiserer, at regeringen ifølge hendes oplysninger lader til at have undladt en lang række ting, som elbilskommissionen har anbefalet.

Det gælder f.eks. en øget brændstofafgift på benzin og diesel samt et CO2-element oven på registreringsafgiften, som ville gøre det dyrere at købe benzin- og dieselbil, hvilket elbiler i kraft af ikke at udlede CO2 under kørslen ville undgå.

Der er heller ikke lagt op til vejafgift på personbiler, som var en væsentlig brik i elbilskommissionens modeller, hvor alle skulle betale 1.000 kr. for at køre på de danske veje årligt – ligesom det i dag fungerer med en vignet i bl.a. Schweiz.

»Nu vil de så klare det meste med et iblandingskrav, hvor biogas skal blandes i den almindelige fossile brændstof, sådan at de sorte biler bliver en lille smule grønnere og hente noget CO2-reduktion der. Det er så uambitiøst, det overhovedet kan blive,« siger Kathrine Olldag.

Mildest talt et sløjt udspil

Hos SF mener klimaordfører Signe Munck, at »der mildest talt er lagt op til et sløjt udspil«.

»Det viser bare igen, at regeringen skal hives og trækkes i hele tiden for at få lavet en reel grøn omstilling. Nu er det så transportsektoren, det gælder,« siger Signe Munck og fortsætter:

»Vi skal lave en grundlæggende grøn omstilling af transporten, og nu ligner det, at regeringen vil flytte et komma i stedet for at lave hele systemet om. De tager slet ikke hånd om problemet.«

Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen, betegner over for Ritzau regeringens tilgang til klimakrisen som »lomborgsk« med henvisning til klimakrisekritikeren Bjørn Lomborg. Her kalder hun 500.000 elbiler for »rystende lidt«.

Forhandlinger starter i aften

Alle regeringens støttepartier samt Venstre og de Konservative ønsker at gå efter en million eller flere grønne biler i Danmark i 2030. Regeringens rådgiver på klimaområdet, Klimarådet, har også peget på mindst en million.

Efter fremlæggelsen af elbilskommissionens anbefalinger pegede formand Anders Eldrup personligt på 750.000 grønne biler i 2030 som det bedste kompromis mellem pris og effekt. Han har dog også betonet, at der er så stor usikkerhed om den fremtidige udvikling, at den afgiftsmodel, han peger på, sagtens kan medføre markant flere eller færre grønne biler i 2030 end 750.000.

Torsdag aften har regeringen indkaldt resten af Folketingets partier til et såkaldt sættemøde i Skatteministeriet, hvor man vil præsentere sit udspil i nærmere detaljer og føle hinanden af i forhold til de videre forhandlinger. Herefter er der planlagt bilaterale møder med de enkelte partier fredag.

Skatteministeriet oplyser, at skatteminister Morten Bødskov (S) ikke ønsker at udtale sig om mere specifikt om regeringens udspil, før sættemødet torsdag aften er slut.