Medie: Regeringen går efter 500.000 grønne biler

Ifølge TV 2 kommer regeringen til at spille ud med langt færre grønne biler i 2030, end støttepartierne kræver. Derudover vil man indføre en kilometerbaseret vejafgift på tung transport.

Statsminister Mette Frederiksen (S) spiller i følge TV 2 ud med et mål om 500.000 grønne biler i 2030. Det er langt mindre, end støttepartierne samt Venstre og de Konservative ønsker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

500.000 grønne biler på de danske veje i 2030, en kilometerbaseret vejafgift på tung transport og et øget krav til iblanding af biobrændsel i de fossile tanke.

Det er ifølge TV 2 – som baserer sine oplysninger på anonyme kilder – hvad regeringen spiller ud med til en transportaftale, som senere torsdag bliver præsenteret for resten af Folketingets partier.

Bliver det udspillet, lægger det sig tæt op ad, hvad et flertal på tværs af Christiansborg forventer. 500.000 elbiler og pluginhybridbiler vil imidlertid kun medføre en minimal CO2-reduktion i 2030 på 0,2 millioner ton. Det skal holdes op mod, at Danmark skal reducere sit udslip med i alt 20 millioner ton CO2 i 2030 for at nå målet i klimaloven om at reducere sit udslip af CO2 med 70 procent.

Den lille effekt af 500.000 grønne personbiler skyldes, at der blot vil blive tale om 100.000 flere grønne biler, end hvis politikerne intet gør. Elbilkommissionen med tidligere DONG Energy-topchef Anders Eldrup i spidsen, der for godt to uger siden kom med sine anbefalinger til for alvor at skubbe på salget af grønne biler, anslår i et såkaldt grundforløb, at der uden nogen som helst ændring af bilafgifterne vil være 400.000 grønne biler i Danmark i 2030.

Den samlede CO2-effekt af regeringens udspil på transportområdet kan dog sagtens være markant større, da Berlingske ikke har set det samlede udspil, hvor andre faktorer end antallet af grønne biler kan være med til at fortrænge en større mængde CO2.

Et udspil om 500.000 grønne biler i 2030 vil også lægge sig tæt op ad, hvad finansminister Nicolai Wammen (S) giver udtryk for i et større interview i Berlingske torsdag. Her fremhæver finansministeren støttepartiernes krav om en million grønne biler i 2030 som eksempel på, at 70-procentsmålet bliver for dyrt at indfri, hvis man skynder sig for meget fra politisk hold.

»Det er afgjort i Danmarks interesse, at vi får markant flere elbiler. Men det centrale er, hvor meget CO2-reduktion vi får, og at vi får det på en måde, der giver økonomisk mening. Og der må man bare konstatere, at det vil være en meget dyr løsning med en million elbiler. Det er på ingen måder et gratis mål,« siger finansministeren, som i interviewet ikke ville svare på, hvor mange grønne biler regeringen spiller ud med.

Han fremhæver dog flere gange, at Socialdemokratiet gik til valg på det halve – 500.000 grønne biler.

»Og når vi har foreslået det, er det, fordi vi synes, det er det mest fornuftige,« siger finansministeren.