Få overblikket: Sådan vil regeringen ændre priserne på biler

Regeringen vil med sit transportudspil reducere CO2-udslippet med en million ton i 2030. Her er overblikket over forslaget, og hvordan det påvirker priserne på både elbiler og konventionelle biler.

Få overblikket over regeringens transportudspil her. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Regeringen har torsdag præsenteret de overordnede linjer i et transportudspil, der skal reducere CO2-udslippet med en million ton i 2030 i jagten på klimalovens målsætning om at reducere den samlede udledning med 70 procent.

Torsdag aften blev forslaget præsenteret i detaljer for resten af Folketinget i et såkaldt sættemøde i Skatteministeriet kl. 19.00.

Efter mødet har regeringen offentliggjort sine beregninger for prisændringer for både konventionelle biler og elbiler.

Konventionelle biler

Regeringen lægger op til en omlægning af registreringsafgiften.

Det fremgår, at omlægningen »skønnes at medføre en forhøjelse af registreringsafgiften for konventionelle biler på i gennemsnit ca. 4.500 kr. i 2021.«

Der er dog stor forskel på afgifterne i forhold til, hvilken bil der er tale om.

Små biler (eksempelvis Peugeot 208) vil i gennemsnit stige med omkring 1.200 kr. svarende til under en pct. af prisen i dag.

Almindelige familiebiler i mellemklassen (eksempelvis Toyota Corolla) vil stige med ca. 4.200 kr. svarende til 1,5 pct. af prisen i dag.

Og sluttelig lægger regeringen op til, at afgiften for sports- og luksusbiler (eksempelvis Porsche Carrera) vil i gennemsnit stige med ca. 45.000-54.000 kr., svarende til mellem tre og fire pct. af prisen i dag, fremgår det en oversigt fra Skatteministeriet.

Elbiler

Regeringen lægger også op til en omlægning af registreringsafgiften på elbiler.

»En omlægning af registreringsafgiften vil betyde, at elbilerne i gennemsnit vil blive ca. 35.000 kr. billigere,« fremgår det af dokumentet.

Regeringen vil samtidig aflyse de afgiftsstigninger, der stod til at træde i kraft ved årsskiftet, for elbiler til under 400.000 kr. I dag er registreringsafgiften på elbiler 20 pct., mens den stod til at stige til 65 pct. i 2021, og det afblæser regeringen ved at indføre »et markant bundfradrag, hvorfor de mindre elbiler fortsat vil være fritaget for afgifter«.

Regeringen lægger op til, at elbiler i segmenterne mikro, lille og mellem forbliver de samme, som de er i dag – altså 20 pct. i fuld registreringsafgift og et bundfradrag på 40.000 kr.

Derimod kommer der en stigning på de store elbiler, hvis det står til regeringen:

Sammenlignet med i dag vil de store elbiler stige med ca. 20-30 pct., lyder det.

Hovedpunkter i forslaget

Her er de overordnede punkter i regeringens udspil:

  • Regeringen går efter, at der skal være 500.000 grønne biler på vejene i 2030.
  • Tiltagene skal resultere i, at der er over én million grønne biler i 2035.
  • Derudover vil regeringen indføre en kilometerbaseret vejafgift på tung transport
  • Desuden vil regeringen indføre et øget krav om iblanding af biobrændsel i de fossile biler
  • Regeringen vil også arbejde for, at der i EU fremlægges planer for udfasning af diesel- og benzinbiler samt mulighed for forbud mod salg af fossile biler.

Udspillet har forud for mødet med de øvrige politiske partier mødt stor kritik fra regeringens støttepartier.

Heller ikke efter mødet torsdag aften, var der optimisme at spore hos regeringens støtte parti.

Det er stadig for lidt og stadig for lavt, mener SFs klimaordfører Signe Munck.

Kathrine Olldag, der er skatteordfører for Radikale Venstre, føler sig heller ikke mere overbevist:

»Jeg synes i forvejen, at Eldrup-kommissionens rapport lå til den konservative side, men det var jo decideret revolutionær ift. det her,« siger hun.

Skatteministeren: Lempeligere udfasning

Kort før mødet forklarede skatteminister Morten Bødskov (S) til Berlingske, at en del af planen er at indfase afgiftsstigningen på elbiler lempeligere end planlagt, men at »der er nogle, der stiger mere end andre«.

»Hvis det står til regeringen, så skal der ikke fremadrettet være de meget store rabatter, som de store, luksuriøse elbiler får i dag, ved at man har en registreringafgift på 20 pct. Dernæst beder vi om at få et ekstra bidrag fra de meget dyre konventionelle biler,« lød det fra Bødskov, der uddybede:

»Det betyder, at de løbende afgifter for almindelige benzinbiler frem mod 2030 vil udgøre 60 kr. ekstra om året. For dieselbiler, fordi vi også har iblandingskravet med, vil det være 300 kr. ekstra.«

Morten Bødskov forklarede samtidig, at når man skal købe en ny bil, vil almindelige familiebiler stige med en til to procent på den nyindregistrerede pris, mens de dyrere, store luksusbiler vil stige med omkring fire procent.

Så I lægger ikke op til, at nogen elbiler skal stige til 65 pct. i registreringsafgift næste år?

»Det bliver en lempeligere indfasning af afgiften på elbiler, for vi ønsker at fremme elbiler, men der er nogle, der stiger mere end andre.«