Skatteministeren vil indfase afgiftsstigning mildere end planlagt, men »der er nogle, der stiger mere end andre«

Regeringen har torsdag præsenteret hovedtrækkene i et nyt transportudspil, der skal reducere CO2-udledningen med én million ton i 2030. Nu uddyber skatteminister Morten Bødskov, hvad det kommer til at betyde for de danske bilejere.

Skatteminister Morten Bødskov (S) skal torsdag aften uddybe detaljerne i regeringens transportudspil for resten af Folketingets partier. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Der skal være 500.000 grønne biler på de danske veje i 2030. Der skal indføres en kilometerbaseret vejafgift på tung transport. Og så skal der indføres øget krav om iblanding af biobrændsel i de fossile biler.

Sådan lyder nogle af hovedtrækkene i regeringens transportudspil, der torsdag aften uddybes for Folketingets partier.

Regeringens støttepartier har allerede kritiseret udspillet for at være alt for uambitiøst.

Nu sætter skatteminister Morten Bødskov yderligere ord på, hvordan regeringen vil sikre de 500.000 elbiler i 2030, og hvad det kommer til at betyde for de danske bilejere.

»Det er et meget ambitiøst grønt udspil, der samtidig sikrer, at almindelige familier stadig kan få hverdagen til at hænge sammen og fortsat har råd til at have en bil eller to, hvis de har behov for det. Vi får en betydeligt grønnere transportsektor og sikrer et stort bidrag til CO2-reduktionen,« siger Morten Bødskov til Berlingske.

Støttepartierne er ikke helt enige og mener, at udspillet er for uambitiøst?

»Man kan godt ønske sig flere elbiler i 2030, men vi skubber på for en udvikling, så der allerede i 2035 er mere end det dobbelte af de 500.000 i 2030. Hvis man ønsker sig flere elbiler i 2030, så skal man svare på, hvem der skal betale regningen. Man kan enten tage pengene der, hvor vi finansierer vores velfærd, eller lade almindelige familier betale i form af store stigninger i bilafgifterne,« siger Bødskov.

Dyre biler skal være dyrere

Eldrup-kommissionen har jo præsenteret, at der uanset hvad vil være 400.000 elbiler i 2030. I lægger så op til 500.000. Hvad lægger I op til at ændre for få de 100.000 ekstra?

»Hvis det står til regeringen, så skal der ikke fremadrettet være de meget store rabatter, som de store, luksuriøse elbiler får i dag, ved at man har en registreringafgift på 20 pct. Dernæst beder vi om at få et ekstra bidrag fra de meget dyre konventionelle biler,« siger Bødskov og uddyber:

»Det betyder, at de løbende afgifter for almindelige benzinbiler frem mod 2030 vil udgøre 60 kr. ekstra om året. For dieselbiler, fordi vi også har iblandingskravet med, vil det være 300 kr. ekstra.«

Morten Bødskov forklarer samtidig, at når man skal købe en ny bil, så vil almindelige familiebiler stige med en til to procent på den nyindregistrerede pris, mens de dyrere, store luksusbiler vil stige med omkring fire procent.

Så I hæver registreringsafgiften?

»Ja, for udover, at vi finder finansiering fra en vejafgift på lastbiler fra 2025, så kommer der en regning for øget iblanding for både benzin og diesel. Og man skal være opmærksom på, at der kommer en ekstra regning, fordi bilerne begynder at køre længere på literen.«

»Fælles for elbilerne er, at de små og mellemstore elbiler, som danskerne vil købe flest af, hvis de var konkurrencedygtige, bliver fastholdt på et meget lavt afgiftsniveau, men så sker der en afgiftsstigning på de dyrere. Men det bliver en stigning, der indfases lempeligere end den, der gælder nu, hvor den står til at stige fra 20 pct. til 65 pct. næste år. Vi indfaser afgiftsstigningen lempeligere for hele elbilsområdet.«

Så I lægger ikke op til, at nogen elbiler skal stige til 65 pct. i registreringsafgift næste år?

»Det bliver en lempeligere indfasning af afgiften på elbiler, for vi ønsker at fremme elbiler, men der er nogle, der stiger mere end andre,« siger Morten Bødskov.