Novos supertrumf bider fra sig i USA

Novo Nordisk har kurs mod comeback i diabetesmedicinens kongeklasse i USA. Novo har i flere år fået baghjul af den amerikanske konkurrent Eli Lilly, men har nu stoppet blødningen efter en offensiv med selskabets nyeste GLP-1-middel, Ozempic.

Novo Nordisk og topchef Lars Fruergaard Jørgensen har fået fart under selskabets nye diabeteshåb på det afgørende amerikanske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Efter flere år med tab af markedsandele på det vigtige amerikanske marked har Novo nu vendt skuden inden for den medicinkategori, som betyder mest for den danske medicinalkæmpes fremtidige indtjening.

Novo Nordisk har i flere år fået baghjul af amerikanske Eli Lilly i det lukrative marked for GLP-1-medicin i USA, som er meget vigtig for Novos vækst.

I 2015 sad Novo på omkring 60 procent af det amerikanske GLP-1-marked. For et års tid siden var markedsandelen faldet til omkring 43 procent, men nu er der bedring på vej, lyder det fra Novo-topchef, Lars Fruergaard Jørgensen.

Selskab Kurs Ændr. %

»Vi ser en meget positiv udvikling på markedet for GLP-1-midler, som vokser med næsten 30 procent. Med lanceringen af Ozempic i USA kan vi se, at vi er stoppet med at tabe markedsandele. Vi tager lige nu lidt over 50 procent af alle nye recepter på GLP-1-midler på det amerikanske marked,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Novo lancerede for godt et år siden diabetesmidlet Ozempic i USA, som lidt forsimplet sat op er en skarpere og mere potent udgave af selskabets nuværende topsællert i GLP-1-klassen, Victoza.

Novo Nordisk søsatte i august 2018 en stor reklameoffensiv med Ozempic, som skulle trække det danske middel helt frem i rampelyset hos de amerikanske fjernsynsseere.

»Vores markedsandel har været faldende over et stykke tid i USA, men vi har nu en situation, hvor vi er ved at få vendt det,« siger Lars Fruergaard Jørgensen, der peger på, at Ozempic alene lige nu tager omkring 30 procent af alle nye recepter på GLP-1-midler i USA.

Novo i krydsild

Novos nye diabetesmiddel, Ozempic, solgte i årets første tre måneder for godt 1,4 mia. kroner, hvilket er bedre, end analytikerne havde regnet med.

Den danske diabeteskæmpe fremlagde fredag et kvartalsregnskab, som på flere punkter var god læsning for selskabets aktionærer.

I årets første kvartal landede Novo Nordisk en driftsindtjening på 14,2 mia. kroner, hvor analytikerne havde regnet med en driftsindtjening på omkring 13,1 mia. kroner. Det danske selskab klarede sig dermed klart bedre på det parameter, end markedet havde regnet med.

Med regnskabet fastholder Novo forventningerne til væksten i omsætningen og driftsresultatet i 2019 målt i lokal valuta, mens prognosen i danske kroner opjusteres på grund af valutamedvind.

Novo Nordisk har længe været under pres på det amerikanske insulinmarked og kom i april i krydsild i den amerikanske kongres, hvor Novo og to store konkurrenter var indkaldt til høring om deres prissætning på insulin i USA.

Hos Novo Nordisk har selskabets bestyrelsesformand, Helge Lund, tidligere erkendt, at det danske selskab er ramt af politisk modvind på det afgørende amerikanske marked.

»Balancen mellem at skabe ny innovation og samtidig sikre, at patienter har adgang til medicin, har altid været et tema og en problemstilling i medicinalindustrien, men det er klart, at temperaturen er højere nu, end den har været tidligere. Jeg synes også, at der har været mere fokus på diabetesområdet,« sagde Helge Lund til Berlingske Business i marts.