Novos indtjeningsmaskine overrasker med milliardmedvind

Novo Nordisk klarede sig klart bedre, end analytikerne havde ventet i årets første kvartal. Det fremgår af selskabets regnskab fredag morgen, hvor især Novos driftsindtjening er langt højere end forudset, da den lander på 14,2 milliarder kroner mod en forventning om en indtjening på 13,1 milliarder kroner.

LFJ
Lars Fruergaard Jørgensen har været topchef i Novo Nordisk siden januar 2017. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Der er glade dage i Novos hovedkvarter i Bagsværd. Det danske medicinalselskab har netop fremlagt et regnskab for årets første kvartal, der viser, at diabeteskæmpen tjener markant flere penge, end analytikerne havde regnet med.

Novo Nordisk har de seneste måneder været ramt af et mindre stormvejr i USA, hvor både eksperter, politikere og patienter har kritiseret selskabets høje listepriser på insulin. I Novos regnskab er der netop fremgang at spore fra hele paletten af diabetesmidler - dog med en mindre nedtur til den største trækhest, Victoza.

I årets første kvartal havde medicinalgiganten en driftsindtjening på 14,2 milliarder kroner, mens analytikerne havde forventet en driftsindtjening på omkring 13,1 milliarder kroner.

Novo fastholder forventningerne til væksten i omsætningen og driftsresultatet i 2019 målt i lokal valuta, mens prognosen i danske kroner opjusteres på grund af valutamedvind.

Målt i kroner venter Novo Nordisk nu en vækst i omsætningen på 5-8 procent mod tidligere 4-7 procent

Den største trækhest i det danske medicinalselskab er det såkaldte GLP-1-middel Victoza, der i årets første kvartal solgte for 5,7 milliarder kroner.

Novo lancerede for godt et år siden efterfølgeren til Victoza, et middel kaldet Ozempic, på det amerikanske marked. Lidt forsimplet kan Novos nye diabetesmiddel betragtes som en skarpere og mere potent udgave af Victoza-molekylet.

Novos nye diabetesmiddel, Ozempic, solgte for godt 1,4 milliarder kroner i årets første kvartal, hvilket er bedre, end analytikerne havde regnet med.

»Vi har leveret meget solide resultater i International Operations, hvor alle regioner bidrog til salgsvæksten, mens salget i USA var negativt påvirket af lagerreduktioner. Den globale lancering af Ozempic, vores nye, ugentlige GLP-1, går planmæssigt, og produktet vinder fortsat markedsandele,« siger Novo-topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, i en kommentar til regnskabet.

Han hæfter sig samtidig ved, at selskabet er »på rette vej til at levere på forventningerne til hele året.«

Novo-aktien har kørt noget op og ned de seneste år. I 2016 faldt medicinalaktien med næsten 40 procent efter et regulært rædselsår. Året efter steg Novo-aktien med over 30 procent. I 2018 bød aktiekursen på et dyk på omkring 11 procent, mens Novos investorer i årets første måneder er blevet bud på en aktiestigning på knap 10 procent.

Novo Nordisk bliver hårdt presset på det vigtige insulinmarked i USA, hvor selskabet samtidig navigerer i en politisk virkelighed, hvor der de seneste år har været en enorm bevågenhed på priserne på diabetesmidler.

I 2019 bliver Novo samtidig ramt af en større rabathammer i USA, som koster selskabet omkring to milliarder kroner i tabt omsætning. Det skyldes helt konkret, at Novo grundet ændret lovgivning er tvunget til at øge sine rabatter i et patientsegment, der primært består af pensionister, som er underlagt en offentlig amerikansk tilskudsordning.

Af Novos kvartalsregnskab fremgår det, at selskabet er ramt af negativ vækst på det amerikanske marked, hvilket primært skyldes såkaldte lagerreduktioner og faldende priser.

Når det gælder diabetes, står det amerikanske samfund med den udfordring, at sygdommen er gået fra at være en relativt lille omkostning til at være en kæmpe udgiftspukkel, da diabetes hvert år efterlader USA med en regning på omkring 2.175 milliarder kroner.