Novo-topchef kapitulerer i amerikansk Twitter-krig: »Det kan ikke blive meget værre«

En buldrende amerikansk valgkamp og et længere ophold i en form for offentlig gabestok har fået Novo Nordisk til at droppe sine traditionelle prisstigninger på insulin i USA. Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen erkender, at det danske selskab har taget beslutningen i kølvandet på et længerevarende politisk pres.

Novo Nordisk og topchef Lars Fruergaard Jørgensen dropper sine traditionelle prisstigninger i USA efter et længerevarende politisk pres. Arkivfoto: Jacob Gronholt-Pedersen/Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Når eksperter, patienter og politikere tegner et billede af, at Novo Nordisk i USA først og fremmest er på jagt efter penge og profit, kan den danske medicinalkoncern blive hårdt ramt på sit omdømme.

Derfor har Novo Nordisk droppet de prisstigninger på insulin på det amerikanske marked, som det danske selskab i lighed med langt de fleste andre medicinalselskaber traditionelt sætter ind med i begyndelsen af et kalenderår.

»Der er en realitet, hvor perception bliver skabt i tweets a 240 karakterer. Derfor er det meget vanskeligt at forklare politikere og patienter, at vi faktisk får mindre og mindre ud af vores insulinsalg i USA. Jeg kan ikke huske noget andet marked, hvor vi år efter år har set vores nettopriser gå så kraftigt ned,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

I USA er globale medicinalgiganter havnet i en form for permanent offentlig gabestok, fordi politikere fra alle landets hjørner vil gøre det til en vindersag at få tæmmet landets glubske sundhedssystem, der dræner USA for et svimlende beløb på lige omkring 23.000 milliarder kroner om året.

Derfor har både præsident Donald Trump og en lang række demokrater for længst sat scenen for, at landets komplicerede sundhedssystem bliver en af de største politiske kamppladser frem mod det kommende præsidentvalg i USA.

Det har lagt et tungt tryk på medicinalselskaber som Novo Nordisk, som længe har befundet sig i den politiske skudlinje i USA.

»I en medieverden, hvor perception bliver skabt med meget, meget korte budskaber, er det ekstremt svært for en virksomhed som vores at få forklaret kompleksiteten i det her. Det bliver vi nødt til at forholde os til,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Den danske topchef lægger ikke skjul på, at det er lykkedes for »politikere og aktivistiske patienter« at sætte en dagsorden, der har presset Novo i defensiven.

I den amerikanske offentlighed står det meget klart, at Novo Nordisk og de andre store insulinproducenter over de seneste ti til 15 år har hævet deres såkaldte listepriser med flere hundrede procent.

Det er dog ikke lykkedes for Novo at få forklaret, at det danske selskab langt fra beholder gevinsten selv, men hvert år afleverer enorme milliardbeløb i rabatter til magtfulde amerikanske medicinindkøbere, der igen sender størstedelen af pengene videre ind i forsikringssystemet.

Sideløbende med de mange prisstigninger har Novo Nordisk år for år øget rabatterne til de store indkøbere, der i USA styrer indkøb af medicin og sundhedsydelser på vegne af forsikringsselskaber, offentlige myndigheder og private virksomheder.

Lars Fruergaard Jørgensen, topchef i Novo Nordisk

»Når der bliver talt medicinpriser, er det altid insulin, der bliver brugt. Det kan ikke blive meget værre.«


Når det gælder insulinprodukter opererer Novo i USA med en rabatsats på helt op mod 80 procent. Det er bare langt fra alle patienter, der får gavn af de store rabatter.

Det skyldes helt grundlæggende, at det komplicerede amerikanske sundhedssystem bygger på et indviklet samspil mellem flere forskellige aktører og mellemmænd, som alle skal have deres del af kagen.

At Novo nu har droppet sine prisstigninger på insulin i USA, ændrer ikke på, at det danske selskab kan lande i et større politisk stormvejr, fordi det for længst er blevet en politisk vindersag at angribe medicinalbranchens høje priser på det amerikanske marked.

Har I også taget beslutningen om at droppe prisstigninger ud fra en vurdering af, at I kan se, at Novo risikerer at blive en del af en amerikansk valgkamp?

»Det er vi allerede. Insulin er proxy for hele diskussionen om medicinpriser. Når der bliver talt medicinpriser, er det altid insulin, der bliver brugt. Det kan ikke blive meget værre,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Når I agerer på den her måde, signalerer I så ikke, at I lader jer kue af politisk pres?

»Jo, det gør vi, men det er bare den virkelig, der er.«