Novo-topchef i forsvar efter priskritik fra USA: Vi giver rabatter for over 100 milliarder

Novo Nordisk har i ugens løb været i skudlinjen for sine høje priser på insulin i USA. Novo-topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, erkender problemet, men siger samtidig, det danske selskab i 2018 har givet magtfulde amerikanske medicinindkøbere rabatter på 113 milliarder kroner.

Novo
Novo-topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, præsenterede fredag et årsregnskab, som aktionærerne tog godt i mod. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Novos pengemaskine kører som smurt.

Trods heftig kritik fra både eksperter, politikere og patienter i USA, der skyder med skarpt mod det danske selskabs høje priser på insulin, kan Novo Nordisk glæde sig over, at 2018 bød på en rekordindtjening på hele 38,6 milliarder kroner.

På blot fem år er Novos overskud vokset med næsten 50 procent.

Selskab Kurs Ændr. %

Med præsentationen af selskabets årsregnskab i Bagsværd brugte Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen en stor del af sin taletid på at forklare, at det danske selskab ikke længere selv skummer fløden med sine prisstigninger på medicin, men hvert år afleverer enorme beløb i rabatter til magtfulde medicinindkøbere, de såkaldte »pharmacy benefit managers« (PBM).

»Vi giver 113 milliarder kroner i rabat. Det er simpelthen en kuffert med penge, som så bliver videredistribueret. En begrænset del bliver profit hos PBMerne, men mange af pengene bliver sendt videre,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Han peger på, at det vil ramme mange patienter i USA på deres forsikringer, hvis de store rabatter fra Novo Nordisk kommer til at mangle i systemet.

I USA bliver nettopriser på medicin fastlagt efter en årlig armlægning mellem medicinalselskaber og primært tre store medicinindkøbere, der håndterer langt størstedelen af de over fire milliarder recepter, der årligt bliver udskrevet i USA.

Novo Nordisk er kommet i skudlinjen, fordi det danske selskab i januar sammen med sin franske konkurrent Sanofi igen-igen valgte at hæve sine priser på bestemte insulinpræparater i USA. Over de seneste 10-15 år har Novo Nordisk og de andre store insulinproducenter hævet deres priser med flere hundrede procent i USA.

»Inden for vores insulinforretning gør vi det kun på vores basalinsuliner. Det er der, hvor vi virkelig er presset på prisen. Vi går ind i året og ser, at vi skal give væsentligt mere i rabat. Der tager vi så en mindre listeprisstigning for at kompensere for det. Vi er i en konkurrencesituation, hvor vi bliver nødt til at konkurrere i det marked, der er. Vi kan ikke bare melde os ud,« siger Lars Fruergaard Jørgensen

Han erkender samtidig, at flere og flere amerikanske patienter bliver fanget i forskellige blindgyder i det komplicerede amerikanske sundhedssystem.

»Så længe markedsstrukturen er, som den er, kan vi ikke gøre andet end at forholde os til det. Vi er samtidig ikke blinde for, at den struktur for nogle er uhensigtsmæssig. Der forsøger vi faktisk også at hjælpe dem, der har et problem. Det ville ikke hjælpe nogen, hvis vi lod være med at tage en prisstigning eller satte vores priser ned med fem procent, fordi den gruppe patienter ikke ville have råd til det alligevel,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Novo-topchefen har flere gange forklaret, at Novo tilbyder en ældre insulintype kaldet human insulin via supermarkedskæden Walmart til en pris på 25 dollar, hvilket ifølge Novo Nordisk svarer til daglig behandlingsomkostning på nogle få dollars.

Lars Fruergaard Jørgensen vurderer, at omkring en halv million amerikanere benytter sig af såkaldt human insulin fra Novo Nordisk.

Trumps omvæltning

Novo Nordisk og andre globale medicinalselskaber skal forberede sig på, at der er en total omvæltning af den nuværende salgsmodel for lægemidler på vej i USA.

Sent torsdag aften dansk tid fremlagde Donalds Trumps sundhedsminister, Alex Azar, et forslag, der vil forbyde medicinalselskaberne at indgå i et lukket kredsløb med magtfulde medicinindkøbere, som modtager store og skjulte rabatter på deres indkøb.

For Novo vil det føre til enorme ændringer i den måde, som selskabet i dag opererer på i USA.

»Det betyder, at et selskab som Novo Nordisk ikke længere vil kunne give rabatter til PBMerne, men vi kan give rabatterne direkte til patienterne,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

De store rabataftaler mellem de magtfulde indkøbere og medicinalselskaberne er fuldkommen mørklagte og betragtes af begge parter som fortrolige. Derfor er der reelt ingen, der faktisk ved – bortset fra de to forhandlingsparter, hvad den konkrete pris på en bestemt medicintype er efter forhandlingen.

Den model er blevet kritiseret fra flere sider med et argument om, at det reelt gør det umuligt at få et frit marked til at fungere.