Netcompany-stifter: Danske virksomheder har »et alvorligt problem« – men de kan selv gøre noget ved det

Netcompanys topchef André Rogaczewski vil med »Digital Dogme« have danske virksomheder til selv at skabe deres IT-specialister. Flere virksomheder har givet håndslag på aftalen, der skal opkvalificere tusinder af medarbejdere.

»Der er tre håndtag, og vi kan ikke bare nøjes med at skrue på ét af dem.« Netcompanys André Rogaczewski er gået sammen med en stribe andre store, danske virksomheder, der med Digital Dogme har lovet hinanden at få skabt flere IT-specialister – og at dele deres erfaringer med hinanden. Arkivfoto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere

Der er én altoverskyggende barriere for, at Danmark bliver den digitale foregangsnation, som mange drømmer om. Udfordringen er uhyggeligt simpel: Den er mangel på kvalificeret arbejdskraft.

En række aktører har allerede råbt vagt i gevær – og med god grund. Regeringens fremskrivninger viser, at Danmark i 2030 vil mangle 19.000 IT-specialister. Allerede nu har specielt mindre virksomheder mere end svært ved at tiltrække de rigtige IT-talenter, og den udfordring bliver kun større, selv om regeringen og uddannelsesinstitutioner forsøger at skaffe flere ad den vej.

Men der er andre måder at imødegå udfordringerne på. Det mener André Rogaczewski, der er topchef for og medstifter af IT-virksomheden Netcompany. Han er en af de fire virksomhedsledere bag konceptet Digital Dogme, der blev lanceret i foråret, og som skal sætte fart på virksomhedernes egen-uddannelse af medarbejdere i IT-faget. Allerede nu er flere virksomheder hoppet med på vognen.

»I dag er vi 25 store og toneangivende virksomheder, som på tværs af brancher har besluttet os for, at vi vil investere kraftigt i at videreuddanne vores medarbejdere. Det er ekstremt spændende. Vi kommer til at berøre flere tusinde medarbejdere med vores initiativ,« siger han.

André Rogaczewski er en selvgjort mand. Han etablerede oprindeligt Netcompany i 1999 sammen med to medstiftere, og siden er IT-virksomheden blevet til en af det nye årtusindes største danske softwaresucceser. I dag har virksomheden 1.700 medarbejdere fordelt på fem lande, og aktien handles på Københavns Fondsbørs.

André Rogaczewski, adm. direktør for Netcompany A/S

»Uanset om vi taler om højt specialiserede IT-eksperter eller bare digitale kompetencer bredt, så har vi en kæmpe udfordring i Danmark.«


Netcompany-topchefen er særdeles aktiv, når det kommer til at sikre Danmarks position inden for IT og iværksætteri. Han er blandt andet nyudnævnt formand for repræsentantskabet i Fonden for Entreprenørskab, der understøtter iværksætterundervisningen igennem hele uddannelsessystemet, og hans egen virksomhed udmærkede sig sidste år ved at blive hædret som Entrepreneur of the Year i virksomhedsdystens københavnske konkurrenceregion.

Men samtidig med at André Rogaczewski er engageret i at fremme det erhvervsliv, han selv kommer fra, er han bekymret. Netcompany har indtil videre lige netop kunnet skaffe folk til sin svulmende forretning, men når han taler med virksomhedsledere rundtomkring i landet, står han tilbage med bekymring.

»Jeg kan bare konstatere, at uanset om vi taler om højt specialiserede IT-eksperter eller bare digitale kompetencer bredt, så har vi en kæmpe udfordring i Danmark. Det er et alvorligt problem. Det er derfor, vi har lavet Digital Dogme,« siger han.

Digital Dogme er grundlæggende tre løfter, som medlemsvirksomhederne afgiver. Det første løfte er, at de skal sætte et konkret tal på, hvor mange medarbejdere de vil videreuddanne digitalt. Det andet løfte er, at de skal sikre, at medarbejderne reelt også bliver videreuddannet, og det tredje løfte er, at virksomhederne skal være parate til at dele deres erfaringer med andre.

Samlet set skal virksomhederne være med til at løfte det digitale kompetenceniveau mærkbart og dermed være med til at afhjælpe den truende mangel på arbejdskraft. Deltagervirksomhederne bestemmer selv, hvor højt de vil forsøge at løfte medarbejdernes kompetencer. I ét tilfælde kan det f.eks. handle om at løfte en callcenter-medarbejder op til at kunne levere IT-support – i andre tilfælde kan ambitionerne være meget højere.

Sidstnævnte er tilfældet i Netcompany, hvor man allerede har et stort, systematiseret medarbejderuddannelsesprogram. Her handler Digital Dogme i høj grad om at få endnu flere på den interne skolebænk.

»I Netcompanys tilfælde har vi lovet at flytte 70 om året. Vi flytter nogle med en ikke-klassisk IT-baggrund til at blive dygtige udviklere og sætter dem på projekter og i roller, hvor de kan lære nyt. Vores undervisere er interne og kommer direkte fra virkelighedens verden. Det vil sige, at arbejdet og indlæringen omhandler aktuelle teknologier og problemstillinger,« siger André Rogaczewski.

»Det virker. Det ved vi. Med den rigtige hjælp og de rigtige kolleger omkring én, så kan man faktisk overraskende hurtigt blive f.eks. en produktiv IT-projektmedarbejder. Men det kræver, at virksomheden har systematiseret det og har et akademi. Det har vi, og det har vi investeret meget i,« siger topchefen.

Netcompany har i årevis videreuddannet egne folk, og André Rogaczewski håber, at det kan være med til at sikre, at virksomhedens vækstambitioner ikke bliver bremset af den medarbejdermangel, der rammer flere og flere virksomheder. Han håber, at endnu flere virksomheder vil følge hans og de øvrige dogme-virksomheders eksempel.

André Rogaczewski understreger, at man ikke skal se Digital Dogme som en indirekte kritik af de videregående uddannelser, som hele tiden leverer nye kandidater til virksomhedernes glubende medarbejdersult. Tværtimod gør universiteterne det, de kan under de nuværende rammer. Men det er alligevel ikke nok.

»Vi skal uddanne flere af den slags medarbejdere, som virksomhederne vil have – og f.eks. få flere kvinder ind i faget. Derudover skal vi også have hjælp udefra, og endelig skal vi viderekvalificere vores medarbejdere,« siger han og tilføjer:

»Det er tre håndtag, og vi kan ikke bare nøjes med at skrue på ét af dem. De er alle sammen de grundelementer, der skal til, for at Danmark har kompetencer nok til at blive den digitale vindernation, vi er så optagede af, at vi bliver.«