Mørkt øl til afrikanerne

En stor pint med den irske øl Guinness er noget mange forbinder med en godt tilrøget irsk pub med fodboldkamp i baggrunden, alt i mens vinden og regnen rusker i de få mennesker der er udenfor. Men Guinness’ tredje største marked er ser faktisk helt anderledes ud.

Foto: Liselotte Sabroe
Guinness, det mørke guld fra den grønne ø vest for England, har fundet nye salgsmarkeder. Faldende salg i Europa har fået virksomheden bag den verdenskendte Guinness øl til at søge mod alternative markeder. Og her er Afrika en god mulighed for vækst siger direktøren for Diageo, Paul Walsh til Financial Times.

Salget af Guinness i Europa er faldet med hele fire procent over en seks måneders periode. Det er især en ændring i den verdensberømte engelske pubkultur, der har været hovedårsagen til salgsnedgangen. De britiske forbrugere bruger simpelthen mindre af deres tid på den lokale pub og det kan mærkes i øl salget.

Paul Walsh mener at det er nødvendigt at fortsætte ekspansionen af Guinness brandet udenfor Europa og bryggeriet har da også allerede vendt hovedet mod andre markeder, heriblandt Afrika.

Guinness bliver brygget i mere end 20 lande over hele det afrikanske kontinent og eksporteret til endnu flere lande.

Og øllen er allerede blevet taget godt i mod. Nigeria er på nuværende tidspunkt det tredjestørste marked for Guinness på verdensplan og samlet set køber de afrikanske forbrugere mere end tre gange så mange Guinness øl som hele det Nordamerikanske marked.