Kvinder styrer størstedelen af forbruget – men der er nærmest udelukkende mænd i ledelsen

Kvinder står for majoriteten af forbruget og udgør langt størstedelen af arbejdsstyrken i den globale modeindustri. Alligevel er der en overvægt af mænd på ledelsesposterne i de største modevirksomheder.

Selv om kvinder står for størstedelen af forbruget, sidder der kun et fåtal af kvinder i ledelsen i de store modevirksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix

De er den største forbrugergruppe og udgør størstedelen af arbejdsstyrken.

Det er næsten svært at nævne en sektor, hvor de fylder mere.

Alligevel er det svært at få øje på dem i toppen af ledelsen hos langt størstedelen af de store modevirksomheder.

For i stedet for kvinder er det nærmest udelukkende mænd, der har titel af topchef i modeverdenen – særligt i Europa.

Ifølge finansmediet Bloomberg udgør kvinder mellem 70 og 80 procent af alt modrelateret forbrug i detailhandlen. Dertil har mediet foretaget en rundspørge, som viser, at 63 procent af arbejdsstyrken i de største modevirksomheder i Europa er kvinder.

Omvendt udgør kvinder kun tre procent af topledelselserne i de 87 største modevirksomheder i Europa, viser en opgørelse fra European Women on Boards.

Og blandt andre har virksomheder som sportsbrandet Adidas ingen kvinder siddende i bestyrelsen. Dette til trods for, at 72 procent af deres arbejdsstyrke er kvinder.

Ligeledes tegner der sig et billede af, at der sidder en overvægt af mænd i direktørstolene i de store modevirksomheder herhjemme. Tag bare Bestseller-topchef og milliardæren Anders Holch Povlsen, Hermann Haraldsson, der står i spidsen for onlinebutikken Boozt, Jens Poulsen, der er stifter, chef og hovedaktionær i tøjkoncernen DK Company, og Hummel-chef Allan Vad Nielsen – blot for at nævne et udpluk.

Underrepræsentation af kvinder i topstillinger vidner om et generelt problem, sigerDenise Wilson White, der leder Hampton-Alexander Review – et netværk, støttet af den britiske regering, der har til formål at forbedre repræsentationen af kvinder i bestyrelser og i lederstillinger.

»Virksomheder, der i overvejende grad har et flertal af kvinder iarbejdsstyrken, har som oftest mænd siddende i de øverste job. Det handler hverken om mangel på talent eller ambitioner,« siger hun til Bloomberg.

»Kvinder bliver fravalgt, fordi der er bias i udvælgelsesprocessen, og mandlige ledere vælger typisk en efterfølger, som er lig deres eget image,« tilføjer hun.

Flere kvinder i ledelsen

Til trods for, at virksomheder som Adidas ikke har kvinder i deres bestyrelser, har man her udtalt, at de arbejder på sagen.

Adidas har officielt meldt ud, at man aktivt søger en kvinde til jobbet som chef for brandets globale HR-strategi, hvor vedkommende også får til opgave at fremme virksomhedens diversitet fremadrettet.

Selv om der tegner sig et generelt billede af, hvilket køn, der dominerer den øverste top af den Europæiske modesektor, er der alligevel undtagelser.

Et eksempel er selskabet Kering, som blandt andet ejer luksusmærkerne Gucci og Yves Saint Laurent. Her udgør kvinder 63 procent af den samlede medarbejderstab, mens 55 procent af selskabets ledere, 33 procent af direktionen og 60 procent af bestyrelsen er kvinder.

Tilsvarende fordeling er at finde hos luksuskoncernen LVMH, der repræsenterer mærker som Louis Vuitton, Christian Dior og Givenchy. Her er 44 procent af de øverste lederstillinger besat af kvinder.