Kosmetikgigant betaler fire milliarder for en del af Kylie Jenner-brand

Beautybrandet Coty køber 51 procent af Kylie Jenners makeupforretning, Kylie Cosmetics. Investeringen på over fire mia. kr. er Cotys forsøg på at nå flere unge brugere, der følger den amerikanske realitystjerne fra Kardashian-familien.

FILES-US-DISTRIBUTION-COSMETICS-MERGER-COTY
Kylie Jenner har solgt 51 procent af sin virksomhed Kylie Cosmetics, som hun grundlagde for fire år siden, til kosmetikfirmaet Coty. Arkivfoto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

»Det her er kun begyndelsen!«

Sådan lød det mandag, da Kylie Jenner offentliggjorde sit samarbejde med det amerikanske kosmetikmærke Coty på Twitter. Man må dog håbe for Coty, at de er færdige med at hive penge op af pungen, for de har betalt intet mindre end godt fire milliarder danske kroner for at overtage lidt over halvdelen af Kylie Jenners makeupbrand, Kylie Cosmetic.

Det skriver det engelske erhvervsmedie Financial Times.

Kylie Jenner er det yngste medlem af Kardashian-søskendeflokken, som mange kender fra TV-serien »Keeping Up with the Kardashians«. Her følger man den spektakulære familie, som måske er mest kendt i kraft af Kim Kardashian West, der også har et beautybrand.

Kylie Jenner er datter af Kris Jenner og Caitlyn Jenner, der før sin kønsskifteoperation var kendt som Bruce Jenner, og hun etablerede sin skønhedsforretning tilbage i 2015, da hun var blot 18 år.

Otte mia. kr. værd

Siden da er det gået stærkt for Kylie Cosmetic, der i foråret også blev udvidet til at indeholde en hudplejeserie, der sælges under brandet Kylie Skin. Hendes produkter sælges online på eget website, men de findes også i mere end 1.100 fysiske butikker.

I forbindelse med salget af de 51 procent til Coty blev Kylie Jenners forretning vurderet til at være mere end otte milliarder kroner værd.

Coty mener dog, at Kylie Jenner er alle pengene værd, for de tror, at man med hende som »covergirl« kan ramme de unge forbrugere i en helt anden grad, end det er lykkedes indtil nu. Og det er måske ikke helt forkert, for med sine 151 millioner følgere på Instagram kommer den nu 22-årige milliardær ud til mange med sine budskaber.

Derudover følger købet af Kylie Jenners brand også ind i en tendens, hvor det særligt er kendisser, der bruges til at generere salg via deres sociale platforme på eksempelvis Instagram. Her er Kylie Jenner selv flittig til at bruge sin private konto til at promovere egne produkter.

Verdens yngste milliardær

Coty har kæmpet med dårligt salg i et stykke tid, og man er nu ved at sælge ud – blandt andet med salget af en hårproduktserie – for at stå bedre.

Det er håbet, at købet af halvdelen af Kylie Jenners forretning kan øge salget, og her er det altså særligt de unge, der er i fokus. Den vurdering er måske ikke helt skudt ved siden af, for lige nu ser Kylie Jenners forretning ud til at omsætte for mere end 3,5 mia. kr. i 2019.

Tidligere på året blev Kylie Jenner i en alder af 21 år kåret som verdens yngste til at skabe sin egen milliardformue. Det amerikanske magasin Forbes vurderede hende nemlig til at være mere end 6,6 mia. kr. værd.

Dermed slog hun Facebook-stifter Mark Zuckerberg af pinden, for han opnåede »først« sin status som milliardær, da han var 23 år.