Kim Kardashian sagsøger modekæde for brud på ophavsrettigheder

Den amerikanske kendis Kim Kardashian har vundet et millionbeløb i et sagsanlæg mod modekæden Missguided, der brud stjernens ophavsrettigheder i deres promovering. Kæden er tidligere kommet under beskyldning for at kopiere andre tøjdesigneres varer og misbrugt andre kendtes varemærker og ligheder online.

Realitystjernen Kim Kardashian har tidligere rettet skytset mod modekæder, der uhensigtsmæssigt kopierer tøjdesigneres mærker og sælger dem til lavpris. Nu har hun vundet et sagsanlæg mod kæden Missguided, der har brudt ophavsrettigheder og misbrugt hendes lighed. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANGELA WEISS/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Realitystjernen Kim Kardashian har fredag vundet et sagsanlæg mod den amerikanske gren af modekæden Missguided. Hun har vundet i alt 2,7 mio. dollar, hvilket svarer til omkring 17,8 mio. kr., i godtgørelser og skadesomkostninger i sagen, der blev hørt i Californien.

Det skriver Financial Times.

Stjernen, der er kendt fra adskillige realityserier på TV som Keeping Up With the Kardashians, sagsøgte kæden for brud på ophavsrettigheder og for uaftoriseret at bruge sit »navn og lighed, der er under varemærke, for at promovere dets hjemmeside og produkter,« siger flere retsdokumenter ifølge avisen.

Det blev under retssagen ligeledes afgjort, at Missguided skulle betale 60.000 dollar, eller ca. 396.000 kr., i sagsomkostninger, og at kæden ikke må bruge Kim Kardashians »navn, lighed, portræt, personlighed og varemærke« i dets varepromovering.

Den engelskbaserede modekæde fra Manchester er blot en af mange onlineforhandlere, der sælger billige kopier af kendt modetøj. Missguided er mest kendt for at promovere dets tøj i den engelske realityserie Love Island og for at sælge en sort bikini til ét pund, svarende til 8,32 kr, hvilket selskabet kom under skarp kritik for. Flere kritikere var denne hændelse typisk for en industri, der lever af at sælge tøj, der bliver brugt en enkelt gang og derefter smidt væk.

Ifølge Wayne Brown, en analytiker ved investeringsselskabet Liberum, er det at kopiere kendis- og modetøj ikke et nyt fænomen.

»Den menneskelige natur har ikke ændret sig, men i den digitale verden er det blevet meget mere udbredt,« siger han til Financial Times og tilføjer, at modetøj nu kan kopieres hurtigt takket være billeder af tøjet på sociale medier.

I høringen mod Missguided fandt retten, at firmaet havde »ikke blot kopieret andre designeres tøjmærker, men også ufortrødent misbrugt Kim Kardashians og andre kendtes rettigheder i salget af disse kopier på dets hjemmesider,« skriver avisen.

Missguided USA valgte ikke at forsvare sig mod anklagerne, men moderselskabet agter at gå rettens vej og omstøde afgørelsen.

»Vi er bekendt med den californiske retssags holdninger. Den juridiske proces er ikke nået frem til en afgørelse,« siger en talsperson fra Missguided i en officiel meddelelse, skriver Financial Times. Ifølge en tæt kilde i selskabets direktion havde Missguided ingen intention om at kopiere nogen af Kim Kardashians tøjmærker.

Kim Kardashian har tidligere kritiseret modeselskaber som Missguided og deres tendens til at kopiere andres design og varemærker.

»Det er ødelæggende at se, at disse modefirmaer uden videre kopierer designs, der har krævet blod, sved og tårer fra ægte designere, som har puttet hele deres sjæl i deres originale ideer,« skrev realitystjernen i februar på sin Twitter-profil.

Kim Kardashian har 143 mio. følgere på Instagram, hvilket er det antal følgere for en kendis. Her promoverer hun sit eget mærke af perfume og andre skønhedsprodukter så vel som en tøjmærke i samarbejde med hendes mand, rapperen Kanyw West.

I et interview med Harper's Bazaar Magazine i april måned røbede Kim Kardashians mor, Kris Jenner, at hendes datter kunne tjene et »sekscifret beløb« på at promovere tredjepartsprodukter i et opslag på Instagram, skriver Financial Times.