»Jeg har indgået en musketéred med min kone – jeg starter ikke nye virksomheder de næste par år«

Han stiftede sin første virksomhed som 13-årig og har siden etableret sig som en af de absolut mest funklende stjerner blandt danske iværksættere. I en alder af 32 år er Morten Strunges tilværelse gået ind i en ny fase, hvor han har lovet sin hustru ikke at etablere nye virksomheder foreløbigt. Han har derfor trukket sig fra al drift, er nu udelukkende investor og spirende vinbonde i Italien.

Morten Strunge har været med til at etablere en lang række virksomheder, og tre gange har han solgt en virksomhed, hvilket har gjort ham hovedrig og i stand til at være en aktiv investor. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

»Hvor mange gange får man mulighed for det –  at have et sådant projekt dér?« spørger Morten Strunge retorisk.

Mindre end 24 timer efter interviewet med Berlingske Business sætter han kurs mod Italien med sin hustru og parrets to små børn for først at vende tilbage til de danske himmelstrøg en måned senere. Efteråret byder sig til, og det samme gør årets vinproduktion i Chianti-distriktet uden for den lille italienske by Panzano. Han er spændt på druernes kvalitet efter en sommer, der modsat resten af Europa har været lidt til den våde side i den del af Italien.

Projektet, han henviser til, er netop at eje og drive en mindre vingård i Toscana i Italien. La Festeggiata hedder vingården, som han købte for cirka et år siden.

For første gang siden serieiværksætteren Morten Strunge var 13 år gammel, handler et projekt dog ikke om at tjene penge. Det er barsel. Det er en drøm, og samtidig noget han kan have sammen med sin kone Kristine, der er uddannet i fødevarevidenskab og derfor også har en naturlig interesse for mekanismerne i vinproduktion.

Morten Strunge, investor

»Jeg tog dér en beslutning om at trække stikket fra al drift.«


Det er nye tider for Morten Strunge. Familien tilbragte også to måneder i Italien hen over sommeren. De lange stræk væk fra Danmark og ikke mindst langt fra de mange forretninger, som Morten Strunge konstant har været begravet i siden teenageårene, understreger, at prioriteterne har ændret sig for én af landets flittigste og mest succesfulde danske iværksættere de seneste knap ti år.

»Jeg har indgået en musketéred med min kone – jeg starter ikke nye virksomheder de næste par år. Men det er ikke så nemt. Bare da jeg var i Italien i sommer, kunne jeg ikke lade være med at gå og tænke på nye startup-projekter. Sådan fungerer min hjerne bare,« siger han.

Morten Strunge har været med til at etablere en lang række virksomheder, og tre gange har han solgt en virksomhed, hvilket har gjort ham hovedrig og i stand til at være en aktiv investor. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

De tre salg

For at forstå Morten Strunges hjerne en anelse bedre, er det nyttigt at se tilbage på de seneste 12 år, hvor han har været involveret i et hav af iværksætterprojekter.

Det er dog tre store virksomhedssalg, der er blevet definerende for hans karriere.

Som bare 20-årig stiftede Morten Strunge i 2006 mobilselskabet Onfone. Med en veludviklet evne for med lave priser at trække kunder fra de etablerede teleudbydere hentede Morten Strunge 170.000 kunder til sin virksomhed. Fem år efter Onfone var blevet stiftet, købte TDC virksomheden for over 300 millioner kroner.

En kæmpesucces for Morten Strunge, der katapulterede ham ind på himlen over de mest prominente danske iværksættere. Han valgte ved den lejlighed at følge med over i telegiganten for at opnå rang af vicedirektør.

Han blev dog ikke på hjørnekontoret i længere tid og etablerede i stedet i 2013 den danske e-bogsportal Mofibo. Forretningen voksede støt, og især Morten Strunge og virksomhedens sans for at benytte data fik konkurrenterne til at cirkulere rundt om det unge selskab. I 2016 slog den store svenske konkurrent Storytel til og købte Mofibo for 100 millioner kroner.

Han fulgte dog med Mofibo ind i Storytel, der er førende på e-bøger og lydbøger og fik en ledende stilling, som han blev siddende i frem til maj i år.

»Jeg tog dér en beslutning om at trække stikket fra al drift,« forklarer han.

I stedet placerede han sig i bestyrelsen i Storytel-koncernen tæt på de strategiske beslutninger og store linjer.

I 2017 gentog han reelt den succes, som han oplevede med Onfone. Formlen var næsten den samme, da han solgte et andet lavpristeleselskab, Plenti, for 80 mio. kr. blot et år efter, at han havde stiftet det. Endnu engang var TDC køberen.

Dermed er han i dag i en alder af 32 år hovedrig og yderst erfaren i det at bygge nye succesvirksomheder. Pengene og erfaringen bruger han nu på andres virksomheder. Han er investor – business angel – om man vil og er i dag aktiv investor i syv virksomheder. Men det er på et strategisk plan langt fra maskinrummet og daglig drift.

»Jeg har det rigtigt godt nu, fordi jeg kan gøre det, som jeg synes er sjovt, hvilket er at beskæftige mig med iværksættere. Samtidig er jeg ikke i drift. Der sidder ikke nogle og venter på, at jeg svarer på en mail to timer efter, den er sendt i samme grad, som når du er direktør.«

Prioritet 1, 2 og 3

Det er en uvant situation for Morten Strunge, der stort set hele sit liv har været i gang med en virksomhed eller to. Han etablerede sin første rigtige virksomhed som 13-årig – godt nok under sin mors navn. I teenageårene lancerede han mere end fem selskaber, og de seneste år har den ene virksomhed efterfulgt den anden.

»Jeg kan godt lide at være i drift, stå forrest på broen og drive virksomheden. Det er det, jeg kan og gerne vil.«

Derfor skal de næste år også opfattes som en fase.

»Min første fase var Onfone. Her arbejdede jeg røven ud af bukserne i hver eneste vågne time, hvor virksomheden var min prioritet 1,2 og 3. I dag er det min familie, der er prioritet 1,2 og 3,« siger han.

Morten Strunge er født og opvokset i Birkerød i Nordsjælland, hvor han i øvrigt også åbnede en butik på hovedgaden, da han blot var 18 år gammel. I dag bor han på Frederiksberg med sin kone og parrets to børn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

For Morten Strunge handler det ikke længere om at arbejde så meget som muligt, men så klogt som muligt.

»Den vigtigste egenskab som iværksætter er, at du kan grave dig ned i en eller anden eksekvering, men samtidig trække dig op på et strategisk niveau. De, der fejler, er dem, der hele tiden er nede i eksekveringen og ikke stikker hovedet op og ser, hvilken retning de egentlig bevæger sig i,« lyder det fra Morten Strunge.

Lægge arm med udlandet

Morten Strunge er langt fra færdig med at bygge virksomheder op. Han føler sig klogere, mere moden, mere afklaret og klar til at hugge til igen – på et tidspunkt.

»Jeg har ikke en tidshorisont. Det afhænger af, om den rigtige idé eller om markedet er dér,« siger han og fortsætter.

»Jeg vil gerne ned i driften igen. Jeg kan godt se mig selv starte en virksomhed, hvor det blot er en idé i et powerpoint, og hvor jeg skal ansætte den første medarbejder selv. Og få den til at vokse derfra.«

Denne gang skal det dog være et længere stræk.

»Jeg vil gerne vokse en virksomhed længere. Det er der ingen tvivl om. Nu føler jeg, at jeg er rigtigt godt klædt på i forhold til internationalisering, og jeg har fået afvæbnet en masse fordomme ved at tage en virksomhed til udlandet og agere internationalt. Næste gang vil jeg ikke bare skabe et dansk fænomen, men skabe noget, der strækker sig ud over landegrænserne.«

Det var to gamle kendinge af brancen, der igen ville vende op og ned på teleindustrien, da Morten Strunge (tv) sammen med Fullrate-medstifter Peter Mægbæk (th.) lancerede teleselskabet Plenti i 2015. To år efter solgte de det til TDC for 80 millioner kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Med Onfone, Mofibo og Plenti beviste han, at han kunne accelerere. På kort tid var han i stand til at skabe om ikke en markedsleder, så en spiller på markedet, der fyldte nok til, at de store var klar til at finde den store pengepung frem for at slippe af med ham. Det gælder for Onfone, Plenti og Mofibo, at han solgte, før de rykkede til udlandet. Når han alligevel taler om, at han har opnået en dyrebar erfaring ved at vokse en forretning ud over landets grænser, skyldes det den position, som han havde i Storytel, hvor han var ansvarlig for at indtage nye markeder uden for Norden – blandt andet Holland, Spanien og Rusland.

»Jeg har nogle tanker og ideer,« svarer han på spørgsmålet, om han har et potentielt virksomhedsprojekt liggende i skuffen, klar til at blive støvet af og taget frem, når han selv og familien føler sig parat til endnu en ny fase.

Investoren

Lige nu står den dog på druer og gæringsprocesser på vingården i Italien. I hvert fald den næste måned.

»Der er selvfølgelig mindre at lave forretningsmæssigt, da jeg bevidst har forsøgt at begrænse det lidt i den her periode. Men det stopper ikke, og jeg har masser at lave sideløbende,« siger Morten Strunge.

Han er aktiv investor i syv selskaber. Og han understreger aktiv.

»Jeg er tæt på«

Han har ikke blot købt en »ticket«, som det hedder på investor-slang, når man køber en andel i en virksomhed og håber på det bedste uden ellers at forholde sig mere til det.

Ifølge ham selv har han investeret i omegnen af 30 millioner kroner de seneste to til tre år i syv virksomheder. Han sidder i bestyrelsen i dem alle og er formand for nogle enkelte. Det er et passende antal, mener han, og forventer ikke at tage flere virksomheder ind nu. Han er næsten i daglig kontakt med ledelsen i de nuværende investeringer for at guide deres vækstrejse, der om en årrække skal kaste et afkast af sig.

»Hvis jeg investerer en million kroner, så skal jeg have 10 eller 15 gange igen,« slår han fast.

Det er et tænkt eksempel, for han investerer ikke længere så lidt i en virksomhed.

»Du kan sprede dig over mange investeringer med et lille beløb, og så er der da nok en til to stykker, der bliver en succes. Eller du kan gå mere ind i virksomhederne, og så bliver fire ud af fem en succes.«

Han har tidligere brændt sig på investeringer. Blandt andet gik kagekæden Agnes Cupcakes konkurs, og det samme kan siges om bryggeriet Stronzo, som han etablerede sammen med sin bror.

Morten Strunge har for en stund skiftet tilværelsen som iværksætter ud med rollen som investor. Han har i dag investeret tid og penge i syv selskaber, som han følger tæt og rådgiver strategisk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Han har lært af nederlagene og forfinet udvælgelsen af de projekter, som han nu kaster tid og penge efter.

Det skal være skalerbart – det skal altså kunne blive stort nok hurtigt. Det skal potentielt ændre et marked strategisk og redefinere måden, man hidtidig har gjort tingene på.

»Jeg synes, at jeg har hovedet skruet godt på i forhold til strategi. Om det er den ene virksomhed eller den anden, så handler det om at tænke strategisk og have en forståelse af, hvordan et forretningsområde udvikler sig over tid. Du skal have styr på, hvilke spillere der findes, hvordan de agerer, og hvordan du skal placere dig,« forklarer han.

Skal ikke bare kukkelure

De seneste år har Morten Strunge arbejdet med at placere sig lige netop i den position, som han befinder sig i netop nu, hvor han har kappet båndene til daglige pligter.

Han kan tilbringe tid med sin familie og dyrke en passion i Italien, mens han samtidig kan skrue på sit engagement i sine vækstvirksomheder, når han har lyst.

»Jeg har en tilværelse, hvor jeg ikke bare går og kukkelurer. Det fede ved de her virksomheder er, at jeg bare kan involvere mig mere, hvis jeg keder mig. Det er elastik i metermål. Jeg kan trække mig mere ind, hvis jeg får lyst.«