Opgør med til-salg-skiltene: Serieiværksætter og Lakridskongen bag ny liebhavermægler

Der er ingen tilfældigt forbipasserende, som står og suger næring til boligdrømmene foran vinduerne i det nyåbnede ejendomsmæglerfirma Adam Schnack A/S i Frederiksgade.

Foto: Jens Astrup. Erhvervsprofilerne Morten Strunge og Johan Bülow har skudt penge i ejendomsmæglerfirmaet Adam Schnack, som har et nyt, digitalt koncept for, hvordan de vil kapre rige kunder gennem bl.a. digital "overvågning".
Læs mere
Fold sammen

Og når man træder ind i lokalerne med de mørkelilla paneler, plyslænestole og store potteplanter, fornemmer man med det samme et opgør med den traditionelle branche.

40-årige Adam Schnack viser rundt, mens han passioneret fortæller, hvordan han vil bruge sin viden om indretning og arkitektur til at sælge boliger på en ny måde til landets mest kræsne segment. Derfor er der hverken salgsopstillinger eller lystavler med logoer i den omkring 200 kvadratmeter store herskabs­lejlighed, som skal danne ramme for bolighandler i den helt dyre ende.

De to første salgsaftaler på en lejlighed og en villa på Frederiksberg er skrevet under, og en tredje handel forventes lukket inden jul, fortæller han.

»Det skulle mig bekendt være blandt de ­dyreste boliger, der er solgt på Frederiksberg. Det er en meget god måde at begynde,« siger Adam Schnack, som officielt åbnede ejendomsmæglerfirmaet af samme navn for lidt over to måneder siden.

Skiftede fiskene ud med dyre boliger

Bag sig har han serieiværksætteren og mangemillionæren Morten Strunge samt lakridskongen Johan Bülow, der tilsammen ejer 30 procent. Præcis hvor mange penge de har skudt i, vil de ikke oplyse, men ifølge Strunge er det »under ti millioner«.

 

De tre har slået sig sammen for at »sætte strøm til ejendomsmæglerbranchen« og udnytte de digitale platforme til at ramme den snævre målgruppe, der går efter liebhaver­boliger til plus fem millioner kroner.

Som sine to partnere har Adam Schnack også en fortid som iværksætter. Allerede under sin studietid på Copenhagen Business School stiftede han og to andre et cateringfirma med kvalitetsmad, Il Buon Gusto. Senere udvidede de med delikatesseforretningen Fiskeriet ApS. Så kom finanskrisen.

»Vi blev ramt hårdt og var simpelthen ikke dygtige nok til at navigere udenom. Det var, da jeg stod og skar laks hver dag til de samme kunder, at jeg trak stikket og besluttede, at jeg skulle noget andet.«

Adam Schnack har altid haft en forkærlighed for det eksklusive, og da en ven sagde, at han kunne blive en dygtig ejendomsmægler, begyndte konturerne at tegne sig. Det førte i 2011 til en læreplads hos liebhavermægleren Ivan Eltoft Nielsen, hvor han hurtigt avancerede til filialchef og sluttede som partner, før han i sommeren 2016 besluttede at gå solo.

»Vi betragter mulighederne i markedet forskelligt. Ivan Eltoft Nielsen er meget traditionel, mens jeg har en mere digital tilgang til liebhaversegmentet. Jeg ønskede ikke at spænde ben for hans projekt og gik derfor i markedet for at følge mit eget projekt,« siger Adam Schnack.