Hvorfor kan Mærsk tjene milliarder, mens andre lider under coronakrisen?

Milliarderne vælter ind i Mærsk, der i løbet af de seneste tre måneder har tjent dobbelt så meget, som selskabet gjorde i samme periode i det coronafrie 2019. Topchef Søren Skou forklarer her, hvordan det kan lade sig gøre.

Søren Skou holder onsdag pressemøde og præsenterer regnskabet for tredje kvartal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det går forrygende for Danmarks største virksomhed, A.P. Møller - Mærsk. To gange har virksomheden opjusteret i løbet af de seneste måneder, og udsigterne er i det hele taget lyse for den danske transportvirksomhed.

Hvordan er det gået til, at den store danske virksomhed er kommet så godt igennem et 2020, som mest af alt har været præget af usikkerhed og økonomiske udfordringer? Søren Skou, topchef i Mærsk, forklarer her, hvorfor denne krise er væsentligt anderledes end tidligere globale nedture, og hvorfor forbrugerne opfører sig på en måde, som gavner den danske virksomhed.

Mærsk har onsdag fremlagt et regnskab, der viser, at virksomheden har tjent cirka seks milliarder kroner alene i tredje kvartal. Det er en fordobling i forhold til resultatet for samme kvartal i 2019.

»En ting, vi har lært af det her, er, at forbrugerne sagtens kan forbruge trods nedlukninger. Vi har nydt godt af, at de har brugt pengene på noget andet end tidligere,« forklarer Søren Skou.

De mange restriktioner har blandt andet medført, at koncerter, fodboldkampe med publikum og meget mere er aflyst. Forbrugerne holder sig i en vis grad på afstand af restauranter og rejser heller ikke så ofte som tidligere. Men de har nu brugt penge, viser erfaringerne for 2020.

»Mange af de penge, som forbrugerne ikke har brugt på ferier, på sportskampe og andet, er blevet brugt på at købe en ny fladskærm eller et par nye sko,« siger Søren Skou.

Og det er en stor fordel for Mærsk, fordi mange af de produkter, forbrugerne køber, bliver fremstillet i Asien langt fra europæiske og amerikanske forbrugere.

Finanskrisen

Da coronakrisen i begyndelsen af 2020 meldte sin ankomst, var der stor frygt for, at verdens containerrederier igen ville blive kastet ud i store underskud og en ny kamp for at overleve – det mindede umiddelbart om billedet fra finanskrisen, hvor rederierne i et forsøg på at fylde skibene satte priserne ned. Det fik dengang katastrofale følger, og de lave priser udløste store underskud og tog endog livet af flere rederier.

Dette skete ikke under denne krise. I stedet har Mærsk overrasket med flere gode kvartalsregnskaber. I første omgang valgte Mærsk at trække 20 procent af flåden ud, og den beslutning fulgte flere konkurrenter efter. Det betød, at der i andet kvartal ganske vist var mindre at sejle med, men også at de tilbageværende skibe nød godt af forholdsvis pæne priser på transporterne.

Nu er fragtmængderne så ovenikøbet steget, og dette begynder for alvor at kunne læses i regnskaberne. Søren Skou gør da også opmærksom på, at coronakrisen på mange måder adskiller fra den finanskrise, der blev udløst i 2008.

»Denne krise er meget anderledes i forhold til finanskrisen. Dengang havde vi systemiske problemer i banksektoren – sådan er det ikke nu. I dag har vi virksomheder, banker og i øvrigt også forbrugere, som er helt anderledes stærkt kapitaliseret. Vi vil ikke at se en udvikling, som den vi så efter finanskrisen,« siger Søren Skou.

Mærsk har de senere år været gennem et omfattende strategisk skifte, hvor energiforretninger som olieselskabet Maersk Oil er solgt fra. I dag er virksomheden et transportselskab.

Stor usikkerhed

Dette skifte er dog endnu ikke gennemført fuldt ud, og Søren Skou er ikke klar til for alvor at åbne champagnen og fejre, at Mærsk er tilbage ved fortidens storhed.

»Der er stadigvæk meget stor usikkerhed om, hvad der sker med verdenshandelen, selv om der en forventning om en vaccine og en normalisering,« siger Søren Skou.

Mærsk forventer, at fjerde kvartal vil ligge nogenlunde på niveau med 2019, og at effekten af den nuværende anden bølge af coronasmitten vil være relativt begrænset.

Samtidig tvivler Søren Skou på, at staterne vil gennemføre de helt store nedlukninger i lyset af de seneste gode vaccinenyheder.

»Det ser ud til, at der en vaccine på vej, og det betyder, at der nok ikke er mange lande, som går ind i en hård nedlukning,« lyder Søren Skous forudsigelse for de kommende måneder.

I onsdagens regnskab er det traditionen tro Ocean-divisionen med det store containerrederi Maersk Line, der trækker indtjeningen op. Området står samlet set for 70 procent af omsætningen i virksomheden.

Et af de helt store lyspunkter er udviklingen i den landbaserede logistikforretning, som Mærsk satser kraftigt på i de kommende år.

»Vi oplever stærk vækst i vores logistikforretning, og det skyldes, at kunderne i stigende grad vil have én til at stå for hele transporten,« siger Søren Skou.

Aktier i Mærsk falder dog en smule onsdag, fordi investorerne havde forventet en endnu større opjustering end den, selskabet fremlagde tirsdag aften.

»En opjustering er dog en opjustering, men den vil ikke få Mærsk-aktien til at sejle som en kursmæssig speedbåd,« vurderer Per Hansen, der er investeringsøkonom i Nordnet.

Opjusteringen betyder, at Mærsk nu forventer at tjene op mod 53 mia. kr. på driften i 2020.  Også i oktober opjusterede selskabet fra de mellem 38 og 44 mia. kr., der oprindeligt var forventet.