Mærsk opjusterer og fyrer 2.000 ansatte

Transport- og logistikkoncernen A.P Møller - Mærsk opjusterer forventningerne og løfter sløret for stor fyringsrunde.

A.P. Møller - Mærsk tilpasser forretningen på verdensplan og siger farvel til et par tusinde medarbejdere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

A.P. Møller - Mærsk opjusterer sine forventninger til årets resultat.

Selskabet forventer nu et driftsresultat på cirka 7,5 til 8 mia. dollar, hvilket svarer til mellem 47 og 50 mia. kr. Tidligere var forventningerne en EBITDA på seks til syv mia. dollar, skriver selskabet i en fondsbørsmeddelelse.

Mærsk oplyser samtidig, hvor mange medarbejdere der vil blive afskediget i forbindelse med den omstrukturering, som blev meldt ud i begyndelsen af september. 2.000 medarbejdere i alt vil blive fyret, fremgår det. Mærsk beskæftiger i øjeblikket cirka 80.000 medarbejdere på verdensplan.

A.P. Møller - Mærsk kan for tredje kvartal rapportere en omsætning på 9,9 mia. dollar og et driftsresultat på 2,4 mia. dollar, oplyser koncernen på baggrund af foreløbige og ikke reviderede tal.

»A.P. Møller - Mærsk er på vej til at levere et stærkt resultat for tredje kvartal med solid indtjeningsvækst på tværs af alle forretningsområder – især inden for Ocean og Logistics & Services,« oplyser topchef Søren Skou i en pressemeddelelse og tilføjer:

»Volumen har rettet sig hurtigere end ventet, vores omkostninger er under god kontrol, fragtraterne er steget grundet stærk efterspørgsel, og vi har øget indtjeningen hurtigt i Logistik & Services. Vores forventninger til fjerde kvartal er af samme grund solide,« siger han.

Stor organisationsændring: 27.000 job er berørt

A.P. Møller - Mærsk annoncerede i september en stor organisationsændring. Selskabet kunne oplyse, at rederiet Safmarine og speditionsfirmaet Damco skulle ophøre som selvstændige enheder og i stedet lægges ind under Mærsk-navnet.

Det betyder, at Safmarine og Damco ikke længere vil blive markedsført som selvstændige brands fra udgangen af 2020.

Øvelsen skulle sikre en bedre kundeoplevelse og være et vigtigt skridt i bestræbelserne på at blive en integreret logistik- og transportkoncern. Mærsk oplyser tirsdag, at omkostningerne til omstruktureringen ventes at ende på 100 mio. dollar, hvilket svarer til omkring 630 mio. kr.

»At tage disse trin er nøglen til at fremskynde vores transformation,« sagde Vincent Clerc, der står i spidsen for Ocean & Logistics i A.P. Møller - Mærsk, i september.

Mærsk bekræftede over for Børsen, at omstruktureringerne ville berøre op imod 27.000 job og resultere i afskedigelser.

»Nogle vil opleve store forandringer, andre små. Nogle flytter til nye job – og et mindre antal vil desværre blive overflødige, hvilket vi tager meget alvorligt,« sagde Vincent Clerc til Børsen.

Per Hansen, der er investeringsøkonom i Nordnet, mener, at dagens opjustering er forventelig, men størrelsen overrasker ham.

»Investorerne har ventet på, at Mærsk skulle opjustere. Det gør de så eftertrykkeligt i dag. Størrelsen overrasker positivt. Aktien er steget markant de seneste måneder. Mon ikke Mærsk kan sejle en kursstigning hjem?« siger han.

Selv om der er udsigter til et stærkt fjerde kvartal, er Mærsks forventninger stadig præget af en usikker fremtid, fortæller Søren Skou:

»Grundet pandemien er outlook for 2021 fortsat usikkert; den positive effekt af stimuluspakker kan være mindre i 2021, potentielle nye nedlukninger kan få betydning for efterspørgslen, og både timingen og effekten af en potentiel vaccine vil have en indvirkning på 2021,« siger han i pressemeddelelsen.