Hurtig coronaomstilling i kommunerne ændrer arbejdsformen

Gode erfaringer fra coronakrisen, hvor de ansatte blev kastet ud på dybt vand med at bruge videomøder og digitale hjælpemidler hjemmefra, har skabt appetit på at ændre på arbejdsgangene.

Offentligt ansatte skulle, ganske som mange privatansatte, på rekordtid omstille sig til digitalt (sam)arbejde, da de stort set uden varsel blev sendt hjem. Og det er gået over al forventning, lyder vurderingerne, så nu skal de gode erfaringer udnyttes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Seks ud af ti kommuner har så gode erfaringer, efter at alle medarbejderne blev sendt hjem for at arbejde under coronakrisen, at de nu forventer at ændre på arbejdsgangene i betydeligt omfang.

Det fremgår af en rundspørge, som nyhedsbrevet Momentum, der udgives af Kommunernes Landsforening (KL), har foretaget blandt de kommunale digitaliseringschefer.

Store ændringer på vej

Nærmest alle digitaliseringschefer – 94 procent – forventer, at mange interne møder fremover vil blive holdt over en skærm, mens 96 procent mener, at møder med eksterne samarbejdspartnere i stigende omfang også vil drage nytte af den erfaring, som alle nærmest fra dag til dag fik, da de blev sendt hjem fra midt i marts.

Hvor videomøder tidligere for mange var ukendt land, har de fleste gennem de seneste tre måneder på rekordtid omstillet sig, uanset om det gjaldt arbejde, undervisning, familie- eller foreningsmøder. Videomødetjenester har oplevet en sand eksplosion i brugen, og overalt har mange opdaget, hvor megen tid de sparer ved ikke at skulle tage frem og tilbage til et møde, og hvor meget mere effektive møderne bliver, fordi man ikke taler i munden på hinanden.

59 procent af de adspurgte repræsentanter for kommunerne forventer, at erfaringerne fra coronakrisen ligefrem vil medføre store eller meget store ændringer i deres måde at arbejde på fremover, viser Momentums undersøgelse.

70 kommuner har svaret, og 67 procent af disse har kun oplevet meget få eller slet ingen problemer med at få teknikken til at fungere. Kun tre procent har haft problemer.

Lynhurtig omstilling til nye kompetencer

For et stort flertal – 57 procent – tog det kun en til to dage, før både ledelse og medarbejdere kunne arbejde hjemmefra, mens resten brugte tre til fire dage på at lande rigtigt, selv om der selvsagt har været udfordringer og opgaver, som ikke lod sig gøre at håndtere hjemmefra.

Den uvante arbejdssituation har betydet, at medarbejderne har fået en markant større tryghed i forhold til at bruge digitale værktøjer, og at de på rekordtid er blevet rigtigt gode til at anvende værktøjerne.

»Det har givet et kæmpe kompetencemæssigt ryk, som vi har fået forærende i den videre digitaliseringsproces. Det har virkelig været »learning by doing«, og mange følte sig sikkert utrygge, første gang de skulle til et virtuelt møde. Men de kastede sig ud i det, fordi det var nødvendigt,« forklarer Ole Lollike, der er chef for organisationsservice i Holbæk Kommune, til Momentum.