Danske virksomheder steg i lyntempo i digital modenhed under coronakrisen

Der er kommet et helt andet fokus i dansk erhvervsliv på at bruge de digitale muligheder til at øge produktiviteten, som mange steder er skudt i vejret, mens folk har arbejdet hjemmefra – samtidig med at forretningerne har skullet ændres i realtid. Ny, stor undersøgelse viser interessante forskelle på virksomhedernes digitale modenhed før og efter coronakrisen.

Da hundredtusinder af danskere med dags varsel blev sendt hjem for at arbejde, rykkede danske virksomheder og myndigheder i lyntempo op i digital modenhed. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix/Arkiv

På rekordtid lagde coronakrisen Danmarks virksomheder fuldstændigt om for altid og satte alle IT-systemer på en hidtil uset prøve, som mange bør takke deres IT-chef for, at de bestod. Nu er næste skridt i gang: opskalering af de digitale muligheder.

»Det er nu, at vi skal holde fast. Om en måned har vi glemt alt, hvad vi har lært, for det nemmeste er helt klart at falde tilbage i, hvad man plejer,« siger Morten Sloth O'Donnell, ansvarlig for IT-udvikling og forretningsapplikationer hos den jyske energi- og bredbåndskoncern Norlys, som er en fusion mellem SE/Sydenergi og Eniig.