Danske virksomheder har taget et digitalt tigerspring under coronakrisen

Over 60 procent af de danske virksomheder har skruet op for de digitale arbejdsformer for at holde hjulene i gang, og mange har måttet nytænke deres forretninger – hvilket tit har givet udfordringer helt andre steder end forventet.

Ikke kun videomøder har spredt sig i rekordfart under coronakrisen. Også brugen af teknologi som »augmented reality« (AR), hvor et digitalt lag lægges oven på det, som man selv ser, er vokset kreativt. Med briller på som disse kan man nemlig ikke blot selv være med i et computerspil. Man kan også sende en mand i marken og lade eksperter hjemme på kontoret kikke med gennem dem og rådgive eller vise manualsider i den udsendtes synsfelt. Sascha Steinbach/AFP/Ritzau Scanpix

Coronakrisen og ikke mindst hjemsendelsen af hundredtusinder af danskere har i rekordtempo fået virksomhederne herhjemme til at tage digitale løsninger og muligheder i brug, og mange har udviklet nye varer for at sikre sig mod økonomisk ruin. Men det går langtfra altid så let, som reklamematerialerne for IT-produkterne siger, og udfordringerne ligger tit andre steder end forventet.

Flere end 60 procent af alle virksomheder har skruet op for de digitale arbejdsformer, siden verden med ét blev ændret, og yderligere seks procent overvejer at kaste sig ud i det.