HP-topchef: Hårde krav fra gamere gavner den almene forbruger

PC-giganten har satset stort på gaming de seneste par år. Peter Møller Kristensen, selskabets topchef på dansk jord, mener i stor grad, at deres investeringer og udvikling af dyre, specialiserede produkter til gamere, kommer den gængse forbruger til gode på den lange bane.

HP har indgået partnerskab med RFRSH, der ejer Astralis. Her ses Nicolai 'dev1ce' Reedtz fra Astralis til en turnering i Texas, USA. Fold sammen
Læs mere
Foto: Cooper Neill/Ritzau Scanpix

Techmastodonten HP satster stort på gaming. Det kommer til udtryk gennem deres partnerskaber med de danske verdensmestre i computerspillet Counterstrike fra holdet Astralis – samt en lang række andre e-sportshold og streamere, der gennem hjemmesider som Twitch.tv giver folk mulighed for at følge deres spil live.

HPs satsning på partnerskaber inden for hele gamingområdet bunder langtfra kun i et ønske om, at de prominente stjerner fra Astralis og andre tophold skal promovere deres PC-produktserie, Omen, der er skræddersyet til gamersegmentet.

»Vores partnerskaber med professionelle gamere giver os en unik feedback på vores produkter, som får os til at være bedre i sync med målgruppens forventninger og ønsker til vores produkter,« siger Peter Møller Kristensen, topchef i HP Danmark.

Peter Møller Kristensen rykkede i 2018 ind på hjørnekontoret i HPs danske hovedkvarter i Allerød. Tidligere har han været topchef i Acer. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Det skyldes, at gamerne stiller hårde krav til de tekniske specifikationer. Alt fra computerens ydeevne til meget detaljerede funktioner, så som hvordan man indstiller højde, bredde, vægt eller lys på sit tastatur og mus på den bedste måde.

Det er et forretningsområde, hvor der på verdensplan er store penge at tjene.

De førende inden for markedsanalyser af globale spil, e-sport og mobilspil, Newzoo, vurderer, at den samlede indtjening fra computerspil og udstyr i 2019 kommer til at ramme 151 milliarder dollar.

Det er lidt over 1.000 milliarder danske kroner, hvilket til sammenligning langt overstiger hele den danske stats årlige udgifter, der »kun« ligger på 723,5 millarder kroner.

Ny teknologi indfases til mainstream-forbrugerne

»Mange af de teknologier, som bliver udviklet til gaming, kommer løbende til at flytte med over i produkterne til både de almindelige forbrugere og erhvervslivet,« forklarer Peter Møller Kristensen.

Et godt eksempel på netop det, er de elektroniske skærmfiltre, som HP i sin tid udviklede til gamingcomputere.

Analoge skærmfiltre har længe været på markedet som et stykke plast, man kunne påklistre sin computerskærm. Når filteret sidder på, kan man kun se, hvad der står på skærmen, hvis man sidder lige foran – og kigger direkte ind på skærmen. De elektroniske skærmfiltre har samme funktion, men kan slås til og fra ved et tryk på knap i stedet for at sidde limet fast til brugerens skærm.

Funktionen udbredes i dag, så den snart bliver hvermandseje og kan findes på alle gængse bærbare.

Det er nemlig ikke kun gamere, der gerne vil undgå, at sidemanden kan følge med i, hvad man foretager sig på computeren, forklarer Peter Møller Kristensen.

»Det er et efterspurgt produkt i dag, der kan bruges i mange flere sammenhænge, end vi oprindeligt udviklede det til. Det kan bruges, hvis der skal læses fortrolige mails i et åbent kontorlandskab, eller hvis man sidder med sin bærbare og arbejder på en café,« siger han.

HP er i dag nummer to på det danske PC-marked inden for både stationære og bærbare PCer. Tal fra analysehuset IDC viser, at deres markedsandele i perioden fra januar til marts lå på 30 og 25 pct. Kinesiske Lenovo ligger i spidsen med omkring 40 pct. af begge markeder.