Danskere står stærkt i fremadstormende industri: »Især ét hold har fået gennembrud i hidtil uset størrelse«

E-sport er blevet en global og vildt voksende forretning, som tiltrækker sig interesse fra investorer, sponsorer og TV-kanaler over hele kloden. Med en stærk talentmasse og ambitiøse virksomheder har Danmark potentiale til at sikre sig en markant position. Senest har et dansk selskab for 80 mio. kr. købt sig en plads ind i verdens største e-sportsturnering, der åbner døren til det enorme asiatiske marked.

Danmark har gode forudsætninger for at klare sig og få del i det buldrende marked for e-sport. Seneste har det danske selskab RFRSH købt sig adgang til verdens største e-sportsturnering »League of Legends«. Særligt i Asien er hypen enorm, hvor turneringerne fylder gigantiske stadioner og publikum kommer klædt ud, som deres helte og heltinder. Over 200 millioner mennesker så finalen i League of Legends for en måned siden. Fold sammen
Læs mere
Foto: JEON HEON-KYUN

En ny milliardindustri rejser sig i disse år ud af en subkultur, der i over tre årtier er blevet dyrket intenst på drengeværelserne og i fritidsklubberne. E-sport udvikler sig med hastige skridt til den nye slagmark for afkastsøgende investorer, målgruppefikserede multinationale selskaber og sportsklubber, der vil udvide forretningsimperiet.

I dette sammensurium af interesser begynder Danmark at vise sig som en nation, der er værd at holde øje med. Det skyldes især to selskaber med store internationale ambitioner, men også en talentmasse af professionelle computerspillere, der med landets størrelse for øje er i verdensklasse.

»Danmark har en fordel. Vi har været i gang som e-sportsnation i mange år og ser en stærk generation af spillere lige nu,« forklarer Rasmus Simonsen, der er ekspert i e-sport og ansvarlig for betting på e-sport hos Danske Spil.

Danmark har danske topspillere i alle de store e-sportsspil som Counter Strike, Dota 2, League of Legends og er i øvrigt det eneste land i verden med to verdensmestre i FIFA.

»Ud af bredden kommer eliten, og ud af eliten kommer investeringerne. Og når virksomhederne ser noget, der kan samle en så stor gruppe mennesker, så kommer sponsoraterne,« siger Zahid Butt, der er en af de mest erfarne personer inden for e-sport i Danmark og har arrangeret e-sportsstævner i næsten 20 år. Han står i dag blandt andet i spidsen for den store e-sportsfestival Copenhagen Games, onlineportalen esport.dk samt EsportService.dk med e-sportsundervisning på danske skoler.

Globalt set er der store penge på spil. Ifølge det amerikanske analysefirma Newzoo rammer markedet for e-sport en omsætning på knap seks mia. kr. i 2018, hvilket er et markant spring fra 2017, hvor branchen omsatte for 4,3 mia. kr.

E-sport er for alvor ved at rodfæste sig på dansk grund som mere end blot en hobby. Flere gange ugentligt viser danske TV-kanaler nu e-sport i bedste sendetid, teleselskaber har oprettet deciderede kanaler udelukkende med e-sport, kapitalstærke investorer har indstillet sigtekornet mod branchen, og også politisk bliver professionelt computerspil taget seriøst og har fundet vej til finansloven.

Ifølge Zahid Butt har Danmark et godt udgangspunkt for at få international succes:

»Danmark er stadig på toppen. Især har ét hold fået et internationalt gennembrud i hidtil uset størrelse. Men der ligger en kæmpe talentmasse bag det, og derfor er det bare et spørgsmål om tid, før den næste store investering kommer og skaber et nyt stort hold.«

Holdet, han henviser til, er Astralis. Verdens bedste hold inden for skydespillet Counter Strike, der målt på seere og økonomiske interesser på verdensplan er det næststørste spil inden for e-sport.

Det er det knap tre år gamle selskab RFRSH, der ejer Astralis og er et glimrende eksempel på, at e-sporten nu tiltrækker de tunge investorer. Tidligere på måneden rejste selskabet kapital for anden gang i sin korte levetid. Denne gang var det venturefondene Creandum og Sunstone samt det statsejede Vækstfonden, der sprøjtede 75 mio. kroner i selskabet, som netop sigter mod verdensherredømmet inden for e-sport.

Så sent som i fredags indgik Astralis en global samarbejdsaftale med Kindred Group, der står bag et af verdens største bettingselskaber Unibet. Unibet bliver dermed hovedsponsor og officiel bettingpartner for Astralis. Det flerårige sponsorat, der har en samlet værdi på et tocifret millionbeløb, giver Unibet globale rettigheder til brug af brandet og holdet. I aftalen indgår en række aktiviteter og produktion af eksklusivt indhold omkring Astralis, Counter-Strike og om e-sport generelt, som Unibet vil eksponere på selskabets internationale platforme.

Nikolaj Nyholm står i spidsen for selskabet RFRSH, som har skabt e-sportsturneringen Blast Pro, der i oktober fyldte Royal Arena med e-sports fans. RFRSH står ligeledes bag e-sportsholdet Atralis og har netop købt sig ind i League of Legends med holdet Origen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

En samarbejdspartner af Kindreds størrelse vidner om store internationale ambitioner. De ambitioner fik ekstra næring i midten af november. Her tog RFRSH endnu et afgørende skridt i bestræbelserne på at sætte et markant aftryk på den internationale scene for e-sport. Med en samlet investering på over 70 mio. kr. købte det danske selskab sig ind i verdens største e-sportsturnering.

Det handler om spillet League of Legends, der som e-sport er kæmpe stort i særligt Asien. Da finalen blev spillet tidligere på efteråret, var det på et propfyldt stadion i Sydkorea, mens mere end 200 millioner fulgte med live på TV og på nettet.

»Med denne investering føler vi, at vi kan skabe, hvad der svarer til et Manchester United og LA Lakers inden for e-sport,« forklarer adm. direktør i RFRSH Nikolaj Nyholm.

Med henvisning til et af verdens mest kendte fodboldhold og et ditto basketballhold er ambitionen klar. Med Astralis inden for Counter Strike og Origen inden for Leaugue of Legends vil RFRSH være dominerende på verdensplan. Med Astralis har RFRSH bevist, at det danske selskab på rekordtid kan skabe et hold, der kan blande sig i toppen. Med den tidligere danske håndboldstjerne Kasper Hvidt som sportslig leder er Astralis underlagt et stramt træningsprogram, der ud over at mestre computerspil indebærer fysisk og mental træning samt fokus på kost og søvn. Det setup bliver Origen også en del af.

Ud over Astralis og nu Origen ejer det danske selskab den internationale Counter Strike-turnering, Blast, der tiltrak flere end 12.000 tilskuere dette efterår i Royal Arena og flere end seks millioner seere online. Dertil kom seere fra TV-transmissionen, der blev bragt på kanaler hos mere end 210 millioner husstande verden over. Næste år arrangerer RFRSH Blast turneringer i otte byer verden over så langt væk som i São Paulo og Miami.

Finalen i League of Legends 2018 fandt sted på Munhak stadion i den koreanske millionby Incheon i begyndelsen af november. Mere end 200 millioner mennekser så finalen på TV eller online. Fold sammen
Læs mere
Foto: ED JONES.

Dermed hviler RFRSHs forretning på to ben. Med Blast er det som turneringsarrangør, hvor medierettigheder er den primære indtægtskilde, og så er det som holdejer, hvor sponsorater og præmiepenge skal skæppe i kassen. Med satsningen på League of Legends bliver de to forretninger mere uafhængige af hinanden, da holdforretningen får et stærkere fundament.

»League of Legends står enormt stærkt i Asien, mens Counter Strike er mere europæisk og sydamerikansk. Det giver os en enorm eksponering i nye markeder,« forklarer han.

Dermed skriver det unge danske selskab sig ind på listen blandt de stærkeste spillere på e-sportsscenen, hvor flere netop ejer hold i de forskellige spiltyper.

»Hvis man har store internationale ambitioner, skal man have en bredere portefølje af hold. Det handler om at gøre forretningen bæredygtig. Det er alt for risikabelt kun at være på ét spil, da vi historisk har set, at spillene ændrer sig, og det spil, der var størst for fem siden, ikke er det fem år senere,« forklarer Rasmus Simonsen fra Danske Spil.

Når han kigger på sin egen forretning i Danske Spil, var League of Legends det største for få år siden målt på, hvor meget der bliver spillet for. I dag står Counter Strike for 60 pct. af alle danske væddemål på e-sport hos Danske Spil.

Men RFRSH er ikke alene med internationale ambitioner i Danmark.

Også Parken Sport & Entertainment, der mest er kendt som ejer af fodboldholdet FCK, rækker ud efter stjernerne på e-sportsscenen. Det gør selskabet blandt andet sammen med Nordisk Film i form af Counter Strike-holdet North, som har klaret sig pænt internationalt og lige nu er nummer ti på verdensranglisten. Samtidig har FCK-ejeren investeret i at hive den tidligere verdensmester i fodboldspillet FIFA, August »Agge« Rosenmeier, hjem til FCKs FIFA-hold.

Mens fodboldholdet FCK er et regionalt brand, skal North på sigt tiltrække fans fra hele verden. Selskabet har tidligere meldt ud, at ambitionerne er globale, og at forretningen skal kunne stå på egne ben inden for få år. North har blandt andet indgået en større partnerskabsaftale med Adidas tidligere i år, der understreger de globale ambitioner.

Den tidligere Saxo Bank-ejer Lars Seier har også set potentialet og købte i 2016 en andel i e-sportsklubben Tricked Esport via sit investeringsselskab Seier Capital.

Ifølge Zahid Butt, der har arrangeret e-sportsstævner i næsten 20 år, er det nu, at penge for alvor ruller ind i e-sport.

»Når de store selskaber ser noget, der kan samle en stor gruppe mennesker, så kommer sponsoraterne. Når først sponsoraterne kommer fra store brands, er der nogle i erhvervslivet, som tænker: Hov, dette kan man lave en forretning på, og så kommer investeringerne fra investorerne og forretningsmændene,« forklarer han og vurderer, at det blot er et spørgsmål om tid, før vi i Danmark ser flere store e-sportssatsninger.