Det siges, at alt er til salg for den rette pris, og få personer kan være mere smerteligt bevidst om det end Palle Skov Jensen i disse dage.
Alene det sidste år har fynboen solgt sin jagtejendom, sin andel i den legendariske Odense-restauration Franck A, ligesom liebhavervillaen på Langelinie i Odense endnu er til salg – og nu til et par millioner mindre end før.
Det sværeste salg var formentlig det, der blev offentliggjort mandag aften i Avisen Danmark: 65-årige Palle Skov Jensen er endegyldigt købt ud af Jensens Bøfhus af en kreds af rigmænd, der nu vil drive de 32 nødlidende restauranter videre.
Palle Skov Jensens exit er kulminationen på års dårligdomme. Moderselskabet, Jensens Food Group A/S, har i fem år på stribe leveret massive underskud, det seneste for 2017 lød på svimlende 156 millioner kroner. Egenkapitalen er i minus med nogenlunde samme, og Jensens Bøfhus lever de facto på bankernes nåde.
Årsagerne er mange: Omsætningen har været dykkende i restauranterne, der navnlig i 1990erne havde succes med at markedsføre sig som et spisested, alle havde råd til. Men verden omkring har forandret sig, og i dag er der særligt i landets større byer masser af alternativer, som kan konkurrere med Jensens på kvalitet og pris.
I København har Madklubben gået sin sejrsgang de seneste år, og i resten af landet er det særligt Restaurant Flammen, der har slået Jensens Bøfhus på hjemmebanen: Billigt kød i rigelige mængder.
Læg dertil, at Jensens Bøfhus og Palle Skov Jensen tabte en hel del forståelse og kærlighed fra det folk, man påstod at være sat i verden for, da man i 2014 vandt en navnesag over den lille Jensens Fiskerestaurant i Sæby.
Oven i det har der været stor uro internt i forretningen, hvor chefer har forladt bøfimperiet på stribe, og hvor Palle Skov Jensen er blevet kritiseret for at være enerådig og stædig. Da bøfkæden i fjor præsenterede Dorte Gleie, hentet fra Den Blå Planet, som ny direktør, lignede det et forsøg på at stække Palle Skov Jensens magt i eget hus.
Den nye direktør reagerede da også prompte ved først at lukke en fjerdedel af restauranterne, og måske endnu mere opsigtsvækkende ved nærmest at undskylde for kædens mangler i en reklamefilm tidligere på sommeren.
Palle Skov Jensen startede kæden i 1984 – i øvrigt under det eksotiske navn Bøf España, der siden blev til det mere danskklingende Jensens Bøfhus. Indtil 2016 i øvrigt med den noget specielle ejefaldsapostrof, der i mange år gav sprognørder ondt i øjnene. Da restaurantkæden var på sit højeste, havde man flere end 40 restauranter i Danmark og enkelte i Sverige og Tyskland.
Inden han startede bøfkæden, havde Palle Skov Jensen, der er søn af en købmand, etableret discountkæden Bonus Dagligvarer, som han siden solgte til Fakta.
Historien om Palle Skov Jensen var i mange år fortællingen om den driftige iværksætter, der skabte en succesfuld restaurantkæde, der nærmest demokratiserede restaurantscenen. Eftermælet vil være fortællingen om en mand, der ikke gav slip i tide, og som forsømte at omstille sit livsværk til tidsånden.