Fremtidens bil blev årets bil

Det blev en sikker sejr til Opels Ampera plug-in hybrid bil ved kåringen af Årets Bil i Europa 2012.

Opel Ampera er netop kåret til Årets Bil i Europa 2012. Men blandt de første til at kåre bilen, var danske motorjournalister i Motorjournalisternes Klub, der gav den prisen Årets Bil i Danmark 2012 tilbage i oktober måned i fjor. Prisen blev overrakt i forbindelse med biludstillingen i Herning kort tid efter. Foto: Carsten Teiner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Carsten Teiner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

GENÉVE: 330 stemmer fik Opels nye plug-in hybridbil Ampera af 59 jurymedlemmer i Europa, da titlen Car of the Year 2012 eller Årets Bil i Europa for få minutter siden blev offentliggjort. Det foregik i forbindelse med den store biludstilling i Genève, der åbner torsdag 8. marts. De næste dage er forbeholdt den internationale presse. Juryen begyndte med 35 kandidater i fjor - og allerede i efteråret blev de syv finallister offentliggjort. Men ingen kom i nærheden af Ampera. På andenpladsen kom VW nye minibil Up med 281 stemmer - efterfulgt af Ford Focus med 256 og Range Rover Evoque med 186 stemmer. Fiat Panda fik 156 stemmer på femtepladsen, mens Citroën DS5 fik 144 stemmer og Toyota Yaris Hybrid fik 122 stemmer. Også det danske jurymedlem, teknisk redaktør for FDM Motor, Søren W.Rasmussen havde Ampera som sin favorit. Ampera-teknikken består blandt andet af to elmotorer, der sikrer mellem 40 og 80 kilometers kørsel på ren el – alt efter konditionerne. Når batterierne giver op, begynder en 1,4 liters benzinmotor at generere strøm til batterierne. Benzinmotoren i Ampera kan sikre 500 kilometers kørsel ud over el-driften. Kører man på ren benzindrift – kaldet range extender – går bilen 20 km/l. Ampera yder, hvad der svarer til 150 hk, momentet er fra 0 km/t på 370 Nm. Det forklarer accelerationen til 100 km/t på kun ni sekunder. Topfarten er på 161 km/t. CO2-udledningen er helt nede på 35 gram pr. kilometer – dog 0 gram ved ren el-kørsel – og gennemsnitsforbruget er på hele 60 km/l, så der er dog dømt laveste takst ved den grønne afgift. El-motoren forbruger 0,24 kWh pr. kilometer. Batterikapaciteteten er 16 kWh. Bilen koster i dag 650.000 kroner med afgifter - det vil begrænse kundegruppen herhjemme. Prisen i Sverige er 350.000 kroner.