Ekspert om kriseramte Fætter BR: De har sovet i timen og er blevet overhalet indenom af Bilka og Amazon

Top-Toy, der står bag Fætter BR og Toys 'R' Us, kæmper mod kollaps efter milliardunderskud. Den danske legetøjsgigant er presset af massiv konkurrence fra både supermarkeder og udenlandske netbutikker.

Top-Toy, der driver 226 Fætter BR-butikker og 72 Toys 'R' Us-butikker, er i dag  gået i rekonstruktion – det, der tidligere blev kaldt betalingsstandsning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Der var engang, hvor de fleste danske børn op til jul sad med det farverige Fætter BR-blad på skødet og satte krydser ud for de dukker og legoklodser, de ønskede sig.

Sådan er det ikke længere. For de seneste år er det strømmet til med konkurrenter på markedet for legetøj.

Landets supermarkeder har skruet markant op for udvalget til de mindste, så kunderne i Føtex og Bilka nu ofte køber børnenes dukker og legoklodser, når de alligevel skal have mælk og æg.

Samtidig er kataloget med legetøj blevet udvidet massivt på internettet, hvor forbrugerne med få klik kan sammenligne priser, og hvor særligt store udenlandske netmastodonter som amerikanske Amazon og kinesiske Alibaba presser priserne i bund.

De nye konkurrenter på et presset marked er ifølge Dorte Wimmer, der er detailhandelsekspert hos analysehuset Retail Institute Scandinavia, hovedforklaringen på, at Top-Toy, der driver 226 Fætter BR-butikker og 72 Toys 'R' Us-butikker, fredag er gået i rekonstruktion – det, der tidligere blev kaldt betalingsstandsning.

»Rigtig meget af legetøjssalget er rykket på nettet, og der har Top-Toy ikke fået deres fair share, som de bør have som den store, gamle og etablerede spiller, så der er de blevet overhalet indenom,« siger hun og peger på, at Top-Toy heller ikke har formået at tilpasse deres butikker.

»De formår ikke at give kunderne en god oplevelse i butikkerne, som skal få dem til at komme der igen, og de har heller ikke udnyttet den styrke, der ligger i, at man både har det fysiske islæt og er til stede online,« siger hun.

Fætter BR har sovet i timen

BR er historien om brødrene Bjarne og Henrik Gjørup, som i 1963 omdannede en tidligere papirforretning til en specialbutik for legetøj. Navnet på forretningen blev BR-Legetøj og var opkaldt efter drengenes far, Børge Rasmussen.

Den ene butik blev hurtigt til mange, og familien havde i mange år en førerposition på markedet. Men førerpositionen blev ifølge Wimmer til en sovepude for familien, som altså ikke i tide fik taget hånd om den stigende konkurrence fra de store supermarkeder samt den øgede konkurrence fra udenlandske netbutikker.

I 2016 solgte familien 75 pct. af virksomheden til kapitalfonden EQT for at sikre både kapital og viden udefra og dermed fremtiden for familieselskabet. Men lige meget har det altså hjulpet, og familien må nu se kapitalfonden kæmpe mod virksomhedens kollaps.

Tredje generation af Gjørup-familien, Peter Gjørup, var frem til 2016 adm. direktør for Top-Toy. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Kigger man på tallene, er udviklingen gået hurtigt. I 2017 blev 14 pct. af alle legetøjskøb gjort på nettet, mens det antal i 2018 er steget til 17 pct. Det viser en ny analyse af dansk e-handel fra pengeoverførselsbureauet Dibs, som hører under Nets.

»Legetøj er en relativt enkel vare at forholde sig til. Det er relativt nemt at finde legetøj på nettet. Man kan endda gå på Pricerunner og meget nemt finde den hjemmeside, der sælger lige netop det produkt billigst,« siger Niels Ralund, der er adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Supermarkeder bruger legetøj som attraktioner

Samtidig er en stor del af legetøjssalget online røget til udlandet. Hvor de danske forbrugere i 2015 købte 82 pct. af deres legetøj på danske netbutikker, var det i 2018 kun 62 pct., der shoppede bamser og familiespil hos danske nethandlere, viser tal fra FDIH.

»Top-Toy har ikke formået at tage sin position med over på nettet. Det er det, vi også har set i USA, hvor den amerikanske Toys 'R' Us gik konkurs. De kendte ikke deres besøgelsestid – de regnede ikke med, at nethandlen ville udvikle sig på den måde, som den har gjort. Det samme kan man sige om Top-Toy,« siger Niels Ralund og tilføjer:

»Amazon har taget over nu og kan levere til nogle priser, som er vanskelige at konkurrere med,« siger han.

Når supermarkederne har taget en stor del af markedet for legetøj, skyldes det ifølge Dorte Wimmer bl.a., at dagligvarekoncernerne bruger legetøjet som såkaldte »destinationsvarer«.

»Det vil sige varer som f.eks. Lego, som de sælger til en skarp pris for at trække folk ind i supermarkedet, og som de ikke tjener ret meget på, men så regner man med, at når nu kunderne er i supermarkedet, så køber de andre varer også, og på den måde opvejer det, at de ikke tjener ret meget på Lego. Men det presser jo så aktører som Top-Toy,« siger hun.

Detaileksperten peger også på, at det digitale legetøj som iPad og computere også har taget en del af markedet.