DR klar til at skrue ned for billedkvaliteten for at sikre mod internetpropper

I disse dage bliver DRTV brugt langt mere end normalt, og især nyhedsudsendelser bliver set af mange. Også landets største e- og lydbogstjeneste har væsentligt flere brugere end normalt, og her er det især børnene, der er i fokus.

Flere udenlandske streamingtjenester har skruet ned for billedkvaliteten for at undgå internetpropper. Også DR er klar til at sænke billedkvaliteten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sascha Steinbach/EPA/Ritzau Scanpix

Danskerne strømmer til DRs streamingtjeneste DRTV for at følge med i nyhederne. Det volder på nuværende tidspunkt ikke problemer, men skulle det blive nødvendigt, er DR klar til at sænke billedkvaliteten for at undgå internetpropper. Også Danmarks største e- og lydbogstjeneste, Mofibo, oplever ny lyst til et afbræk fra den besynderlige hverdag.

DR har styrket sin satsning på nettet på DRTV.dk. I forrige uge stod nyhedsindholdet for 23 procent af alt det, der blev vist, mod fem procent i samme uge sidste år. I sidste uge gjaldt det hele 27 procent. Tidsforbruget på DRTV er steget fra 11,3 minutter pr. dansker hver dag i uge ti til 14,9 minutter om dagen i uge 11 og – frem til i torsdags – 16,7 minutter dagligt.

DR klar til at kunne skrue ned

Udenlandske streamingtjenester som Netflix og det Google-ejede YouTube har midlertidigt i 30 dage besluttet at sænke billedkvaliteten for at modvirke kapacitetsproblemer på internetforbindelserne, nu hvor rigtigt mange pludselig er hjemme. Også Amazon, Disney og Facebook skruer ned.

»Indtil videre er der ikke kapacitetsproblemer i Danmark, som vi oplever det. Men hvis de danske internetudbydere skulle opleve kapacitetsproblemer i deres net med den stærkt stigende aktivitet fra de mange hjemmearbejdende og mere streaming, går vi naturligvis i dialog med dem, så vi sammen med DRs streamingleverandør kan hjælpe med at håndtere situationen,« siger Mikkel Müller, underdirektør for teknologi hos DR.

DRTV er Danmarks største streamingtjeneste.

»Vi har mulighed for at nedskalere billedkvaliteten af vores livesignal på DRTV, som er det område, hvor efterspørgslen er steget mest, så vi medvirker til, at danskerne har adgang til de vigtige informationer på internettet i denne særlige tid,« siger Mikkel Müller.

Vi både taler og streamer mere

Alle danske tele- og internetudbydere melder om rigelig kapacitet, selv om der er et langt større dataforbrug end normalt.

Telia, som er Danmarks tredjestørste mobilselskab, oplever i gennemsnit 25 procent større datatrafik i løbet af en dag, men forbruget har i perioder ligget 40 procent højere end normalt.

Tilsvarende taler vi mere i telefon. I den forgangne uge er der blevet talt omkring 60 procent mere i telefon end på en normal uge i marts. Taletrafikken fylder dog ikke nær så meget som streamingtrafikken med billeder i høj kvalitet.

Tele- og internetselskaberne skal to gange dagligt indrapportere til Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste, fordi nettene betragtes som kritisk infrastruktur.

Lydbøger til børnene – og højtlæsning

Hos Danmarks største e- og lydbogstjeneste Mofibo kan man også godt mærke, at danskerne har fået mere tid.

»Vi oplever det samme, som ellers sker op til en ferieperiode. Marts plejer ellers at være en ret flad måned, men de seneste syv dage har vi oplevet en stigning i antallet af kunder. Det hænger naturligvis sammen med, at folk er hjemme og har tid til at læse og lytte bøger. Men samtidig er en masse hjemme med børn, og det at underholde dem en hel uge kræver sit. Vi ser en stigning i brugen af vores familieprodukt, så børnene kan lytte til bøger, men vi fornemmer også, at langt flere læser højt for deres børn – en udvikling, som vi er utroligt glade for«, siger Claus Wamsler-Nielsen, adm. direktør for Mofibo i Danmark og Finland.

Han må ikke oplyse konkrete tal, fordi Mofibo gennem sin ejer, svenske Storytel, er børsnoteret.

»Vi synes, at bogen er underholdning og giver noget. Man bliver klogere og empatisk af at læse bøger. Og så er der måske et behov for at flygte lidt væk og tage en pause fra coronavirussen for at holde ud. Vi er glade for at få nye kunder i forretningen, og for at folk vælger bogen til. Omvendt har vi lidt svært ved at få hænderne op, fordi situationen er så speciel,« siger Claus Wamsler-Nielsen.

Forbrugsmønstrene på Mofibo har ændret sig, siden coronakrisen satte ind.

»Rigtigt mange kunder bruger Mofibo, når de rejser frem og tilbage til arbejde. Den andel fylder nu lidt mindre, men opvejes af, at en masse, der til hverdag ikke lytter så meget, nu har tid. Og det er især masser af børnematerialer, som læses og lyttes til,« siger Mofibo-direktøren.