Den stille unicorn går på børsen

Som sin skabning, Pinterest, gør grundlæggeren Ben Silbermann det ikke i store armbevægelser. Dermed skiller de sig ud fra den stribe af store iværksættervirksomheder, der er på vej mod børsen og store milliardværdier. Pinterest – en slags digital opslagstavle for brugernes interesser og hobbyer – blev inspireret af hans egne samlermanier som barn.

topfoto
Pinterests grundlægger og CEO, Ben Silbermann, holder ofte lav profil og lader sig sjældent interviewe. Her ses han på Fortune Brainstorm Tech-konferencen i Aspen i 2015. Arkivfoto: Rob Lever / AFP / Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

I techkredse omtales Pinterest ofte som »den stille unicorn«. Det er webtjenesten, der går sine egne stille veje, men som ikke desto mindre er stærkt afholdt af sine 250 millioner brugere, der på deres virtuelle opslagstavler samler alt fra opskrifter til modefotos.

Det er et socialt medie, der alligevel ikke bryder sig om sammenligninger med sociale netværk som Facebook og Twitter. Her finder man ingen bragende nyhedsfeeds eller opmærksomhedssøgende selfies. Man finder heller ingen skandaler om misbrug af brugerdata eller kritik af en psykologisk skadevirkning. I USA anslås det, at omkring 80 pct. af landets mødre bruger Pinterest.

Selv op til sin børsdebut i denne uge har Pinterest forsøgt at underspille og undgå den hype, der ofte kredser om teknologiselskabers børsintroduktioner – også andre af årets store ventede børsnoteringer for teknologi-unicorns som Uber, Airbnb og WeWork. Udbudskursen er bevidst sat konservativt og lavt, mens for eksempel kørselstjenesten Lyft for nylig gik på børsen til en pris, der lå 59 pct. over den senest anslåede værdi.

På karakteristisk vis er der heller ingen store armbevægelser hos den af de tre stiftere, der – noget modvilligt – står i front udadtil. Den 36-årige Ben Silbermann skyr en selv- eller medieskabt mytedyrkelse af sig selv som grundlægger og kvier sig ofte ved at give interview eller udbrede sig om sine visioner på alverdens teknologikonferencer. Selv hans Twitter-profil er lukket for andre end accepterede følgere.

Børsen i New York, NYSE, gjorde klar til Pinterests børsdebut med et kæmpebanner. Selskabet er blandt en stribe »unicorns« – startup-selskaber, der er vurderet til over en milliard dollar – der i år går på børsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brendan McDermid / Reuters / Ritzau Scanpix.

Selv har han talt om »de veltalendes tyranni« med henvisning til teknologisektorens »evangelister«. »Der er kun en løs sammenhæng mellem, hvor gode de er til at kommunikere, og hvor gode de er til rent faktisk at bygge noget op,« sagde han sidste år til Financial Times.

Ikke vækst for enhver pris

Udtalelsen er sigende. Når det gælder om at bygge Pinterest op, har Silbermanns eget fokus nok været på vækst, men ikke for enhver pris. Det er en møjsommeligt skabt vækst, hvor Pinterest ofte har holdt sig tilbage med at udvikle kommercielle muligheder for ikke at forbryde sig mod Pinterests »ånd«.

Det er også her, at Pinterest og Silbermann deler vandene. Ganske vist er Pinterest blandt de få unicorns, der ved børsnoteringen rent faktisk nærmer sig et overskud, men selskabet er også blevet kritiseret for ganske enkelt at være for rart, for forsigtigt og for langsomt i forhold til den aggressive vækst, der har kendetegnet f.eks. Uber.

Som en kommentator for nylig retorisk spurgte på Bloomberg med henvisning til Pinterests omsætning sidste år: »Er det godt nok at vokse med 60 pct. om året?«

Svaret lød, at Pinterest netop på dette punkt kan blive en prøve på, om der i striben af børsnoteringer i år stadig vil blive lagt mere vægt på hypervækst.

Pinterest, der blev lanceret i 2010, er oprindeligt inspireret af Ben Silbermanns egen samlermani som barn, der strakte sig fra tørrede blade og insekter til frimærker. Ideen om en slags virtuel scrapbog eller opslagstavle, hvor man kan sætte billeder, tekst og links op – eller »pinne« i Pinterest-jargon – fandt sin egen niche på nettet, men var ingen lynsucces.

Silbermann har engang udtalt, at han alligevel stædigt blev ved, fordi han følte, at det ville være pinligt at give op, og at han alligevel ikke regnede med, at Google ville tage ham tilbage i hans gamle job. Han kontaktede personligt de første 5.000 brugere for at få deres feedback og siges stadig at være i kontakt med mange.

De sparepenge, han dengang brændte af, vil dog rigeligt være dækket ind med børsdebuten, der ventes at gøre Silbermann personligt god for omkring 1,3 mia. dollar.