Danske Banks norske filial kendte til fejl i gældsinddrivelsen. Alligevel tog det månedsvis at varsle både myndigheder og kunder

Danske Bank oplyste sin norske filial om, at storbankens alvorlige fejl i gældsinddrivelsen også havde ramt de norske kunder. Men først efter syv måneder blev de relevante norske myndigheder informeret. Finanstilsynet i Norge ser med stor alvor på sagen.

Danske Bank må betale penge retur til tusindvis af kunder, og banken bliver ved med at finde fejl. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jacob Gronholt-Pedersen/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I månedsvis kendte Danske Banks norske ledelse til alvorlige fejl i storbankens gældsinddrivelse.

Alligevel skulle hele syv måneder gå, før Danske Bank varslede Finanstilsynet og de norske skattemyndigheder om de mulige, omfattende fejl, mens yderligere en måned gik, før de norske bankkunder blev kontaktet i juli 2021.

Det skriver den norske avis Dagens Næringsliv (DN).

I Norges Finanstilsyn ser man med stor alvor på sagen og har afkrævet en grundig redegørelse fra Danske Bank. Det oplyser Ann Viljugrein, direktør for Afdeling for bank- og forsikringstilsyn i det norske finanstilsyn:

»Generelt er det kritisabelt, når virksomheder ikke overholder love og regler, som gælder for virksomheden. Finanstilsynet forventer, at virksomheder informerer om hændelser af denne karakter, så snart de selv bliver opmærksom på det,« skriver hun i en e-mail til DN.

Danske Bank har været opmærksom på gældssagen, siden Berlingske og TV 2 – for snart et år siden – i december 2020 kunne afdække, at landets største bank i en lang årrække havde opkrævet gæld fra tusinder af bankkunder i strid med reglerne.

Banken havde blandt andet opkrævet for høje beløb, forældet gæld og i visse tilfælde penge fra forkerte personer. De berørte kunder tilhørte bankens inkassoafdeling og var således blandt de økonomisk mest sårbare kunder.

Siden er det kommet frem, at banken havde viden om fejl i gældssystemerne i årevis, da flere underdirektører modtog advarsler ad flere omgange for mere end ti år siden.

I Danske Bank i Danmark har man undersøgt omtrent 200.000 privatkunder og fundet, at de stort set alle har været berørt af problemerne. Berlingske har ligeledes beskrevet, at opkrævningsfejl rakte ud over de danske grænser.

I en opdatering til Finanstilsynet skrev Danske Bank i juni, at den havde analyseret en tilsvarende problemstilling i Norge, og at der her var tale om 190.000 muligt berørte norske kunder. Her er der tale om fejl i opkrævning af rykkergebyrer.

En uheldig sag

Ifølge Dagens Næringsliv fortalte Danske Bank sin norske filial i november 2020, at den havde påbegyndt en undersøgelse af mulige fejl i inddrivelsen. En måned senere lød konklusionen, at de norske kunder også var ramt.

Kommunikationschef i den norske afdeling af Danske Bank, Stian Arnesen, sætter ord på, hvorfor der skulle gå syv og otte måneder, før henholdsvis de norske myndigheder og bankkunderne blev informeret.

»Vi forstår, at det udefra kan virke som lang tid, men desværre er sagens kompleksitet vokset, efterhånden som vi har undersøgt det. Dette både gør – og har gjort – at det tager tid. Da vi altid ønsker at informere de omtalte myndigheder og vores kunder med så nøjagtige oplysninger som muligt, tog arbejdet så lang tid,« siger Stian Arnesen til DN.

I forbindelse med bankens opdatering i juni udtalte Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, at han var forundret:

»Det viser bare, hvor uheldig en sag, det her er. Oprydningen afdækker tilsyneladende, at problemerne er meget mere rodede og på mange punkter værre, end man som udgangspunkt kunne frygte,« sagde Morten Bruun Pedersen til Berlingske.

Danske Bank har afvist at svare Dagens Næringsliv på, hvor mange af de norske bankkunder der er ramt, men den oplyser, at banken har 272.000 norske privatkunder i dag.

190.000 kunder undersøges

For de danske bankkunder er der indtil videre 15.000 sager, hvor banken har opkrævet flere penge end kundernes samlede restgæld, hvorfor disse kunder altså skal have penge retur fra banken. Foreløbig er der identificeret 6.300 kunder, der kompenseres for samlet 36 millioner kroner.

Der er dog store forskelle på størrelsen af beløbene fra sag til sag. I gennemsnit får de berørte kunder 5.700 kroner retur. De største tilbagebetalte beløb til kunder er på henholdsvis 52.498 kroner og 94.298 kroner.

I Norge er de op til 190.000 ramte kunder blevet opkrævet for høje gebyrer og renter på rykkere.

Danske Bank understreger, at de ulovligt opkrævede beløb er relativt små for den enkelte kunde, men vil samtidig ikke oplyse, hvor store beløb der her er tale om.

»Vi har over sommeren arbejdet intensivt med dataindsamling og beregninger, men da dette arbejde stadig ikke er afsluttet, kan vi stadig ikke kommentere på beløb,« siger Stian Arnesen til DN.

Sagens omfang og kompleksitet gør, at Danske Bank først forventer at afslutte oprydningsarbejdet i sine inkassosystemer i 2022.