Danske Bank betaler penge retur til tusindvis af kunder efter fejl i gældsinddrivelse

Alvorlige fejl i Danske Banks gældsinddrivelse betyder, at banken må kompensere tusindvis af kunder. For mange kunder skal beløbet tælles i titusindvis af kroner. Det er det foreløbige resultat af bankens oprydning efter skandalen, som Berlingske og TV 2 kunne afsløre sidste år. Også norske kunder kan være ramt.

Danske Bank må betale penge retur til tusindvis af kunder, og banken bliver ved med at finde fejl. Jacob Gronholt-Pedersen/Reuters/Ritzau Scanpix

Fejl i Danske Banks gældsinddrivelse betyder, at banken må kompensere tusindvis af kunder for overopkrævning.

Og antallet kan stige markant, efterhånden som bankens oprydning i gældssagerne skrider frem.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Danske Bank.

»De problemstillinger, som udspringer af datafejl i bankens inkassosystemer, har vist sig at have et omfang og en kompleksitet, der gør, at arbejdet med at rette op på fejlene og kunne give vores inkassokunder en endelig afklaring kommer til at strække sig ind i 2022.«

»Samtidig stiger antallet af kunder, som forventes at skulle have penge tilbage som følge af overopkrævning,« skriver banken.

Anledningen er, at banken netop har afleveret en status til Finanstilsynet på oprydningen af sagen, som kom for en dag, da Berlingske og TV 2 sidste år kunne afdække, at landets største bank i en lang årrække havde opkrævet gæld fra tusinder af bankkunder i strid med reglerne.

Banken havde blandt andet opkrævet for høje beløb, forældet gæld og i visse tilfælde opkrævet penge fra de forkerte personer. De berørte kunder tilhørte bankens inkassoafdeling og var således blandt de økonomisk mest sårbare kunder.

Det er desuden kommet frem, at der i banken havde været viden om fejlene i årevis, og at interne whistleblowere i Danske Bank advarede om forholdene i 2019.

Store beløb retur

Den seneste status giver et detaljeret indblik i omfanget af problemerne.

Ud af de næsten 200.000 kunder, der foreløbig er blevet undersøgt, har stort set alle været berørt af problemerne:

»Stort set alle inkassosager er påvirket af datafejl, og der vil ske nedjustering af restgælden i langt de fleste sager,« konstaterer banken.

I 15.000 af sagerne vurderes fejlene at være så alvorlige, at banken har opkrævet flere penge end kundernes samlede restgæld, hvorfor disse kunder altså skal have penge retur fra banken. Foreløbig er der identificeret 6.300 kunder, der kompenseres for samlet 36 millioner kroner.

Der er dog store forskelle på størrelsen på de beløb, der sendes retur.

I gennemsnit får de berørte kunder 5.700 kroner retur, men i nogle sager er beløbene væsentligt større: I alt 917 kunder har således fået tilbagebetalt over 10.000 kroner, hvoraf 13 kunder har fået mere end 30.000 kroner

De to største tilbagebetalte beløb er på henholdsvis 52.498 kroner og 94.298 kroner

Andre problemer undersøges

Udover de fire oprindelige fejltyper, Berlingske og TV 2 kunne beskrive sidste år, har oprydningen i inkassosagerne afdækket flere andre problemstillinger.

Allerede sidste år identificerede banken yderligere 14 problemer, og siden er der kommet ekstra fejltyper til.

»Det samlede antal yderligere problemstillinger er således 27,« skriver banken, der nu er i gang med at undersøge omfanget og konsekvenserne af disse.

Banken vurderer dog allerede nu, at disse sager kan betyde, at yderligere 10-15.000 inkassokunder skal have kompensation.

»Desværre har vi i denne proces fundet nye potentielle problemer, og da vores vigtigste prioritet er at komme til bunds i alle dele af sagen, så vi kan rette alle fejl, give vores kunder de korrekte oplysninger og kompensere dem korrekt, så betyder dette desværre, at vi er forsinkede.«

»Det er på ingen måde tilfredsstillende, og vi beklager meget, at vores inkassokunder må vente i længere tid med at få en endelig afklaring,« siger Peter Rostrup-Nielsen, leder af bankens centrale enhed, der i oktober 2020 blev etableret for at undersøge de ældre inkassosager, i pressemeddelelsen.

Også mulige problemer i Norge

Én af de identificerede problemstillinger har vist sig formentlig at række ud over landets grænser, nemlig problemstillingen vedrørende uretmæssigt opkrævede renter på rykkergebyrer.

»Banken har nærmere analyseret en tilsvarende problemstilling i Norge, og der er her tale om cirka 190.000 muligt påvirkede kunder,« skriver banken i sin opdatering til Finanstilsynet.

Forbrugerrådet Tænks cheføkonom, Morten Bruun Pedersen, der har fulgt sagen tæt, er negativt overrasket over opdateringen fra banken:

»Det viser bare, hvor uheldig en sag, det her er. Oprydningen afdækker tilsyneladende, at problemerne er meget mere rodede og på mange punkter værre, end man som udgangspunkt kunne frygte.«

»Det er simpelthen svært at forstå, at landets største bank slet ikke har haft styr på så basale ting i så mange år,« siger han.

Oprydning trækker ud

Opdateringen fra banken til Finanstilsynet viser desuden, at oprydningsarbejdet ikke skrider frem som planlagt. Tusindvis af sager har vist sig så komplekse at opklare, at banken først regner med at være igennem dem i løbet af næste år. Forventningen var oprindelig ellers, at undersøgelserne skulle være færdige nu.

Men 5.600 sager kræver yderligere kvalitetssikring, og endnu flere – anslået op imod 32.000 sager – er så gamle, at banken næppe kan frembringe den nødvendige dokumentation for at kunne fastslå med sikkerhed, om kunden har betalt for meget eller ej.

»I de sager har vi anvendt et forsigtighedsprincip og anlagt konservative matematiske forudsætninger for vores beregninger, som sikrer, at en eventuel usikkerhed kommer kunderne til gode,« forsikrer banken.

Banken valgte allerede sidste år at sætte inddrivelsen af gæld fra potentielt berørte kunder i bero, og dette gælder fortsat, lyder det fra Danske Bank.

Banken skriver, at kunder fortsat ikke skal afdrage på deres gæld i de sager, hvor mere end 60 procent af den misligholdte gæld er blevet tilbagebetalt, og risikoen for overopkrævning er størst. Der bliver desuden ikke tilskrevet renter på nogen sager, før hver enkelt sag er afklaret.