Dansk vindmøllegigant har fået et alvorligt wakeupcall: Nu sætter den stort klimamål

Udledningen af drivhusgas hos vindmølleproducenten Vestas er steget de senere år, men med et skarpt mål vil den danske vindgigant sørge for at blive klimaneutral på ti år. Det kræver en massiv omstilling af hele forretningen, hvor også underleverandører skal stå for en stor reduktion. »Det har været et wakeupcall,« siger direktør.

Vestas vil for alvor tage fat på den grønne omstilling internt, fordi selskabet selv har øget udledningen af CO2 markant. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det danske vindmølleselskab Vestas og direktør Henrik Andersen sætter nu en stram deadline for sig selv og selskabet, der lever af at levere og installere vindmøller verden over.

Virksomheden vil således være CO2-neutral i 2030 – om bare ti år. Til sammenligning er det politiske mål udstukket på Christiansborg for hele Danmark, at det skal ske i 2050.

Selv om netop vindmøller er blevet udbasuneret som et af de afgørende elementer for, at den grønne omstilling skal lykkes, sætter virksomheder, der lever af vedvarende energi, også et markant, sort aftryk, når det gælder CO2-udledning.

Den direkte udledning i Vestas er således steget siden 2015 med knap 41 procent, så virksomheden i 2018 udledte 69.000 ton CO2. Virksomheden lever af at opføre og servicere møller, hvor nøgleingrediensen er stål – masser af stål, hvilket belaster klimaet omfattende.

Morten Dyrholm, marketing- og kommunikationsdirektør hos Vestas

»Vi kan ikke gemme os bag, at vi producerer grønne produkter. Derfor sender vi også et så stærkt signal.«


Når det går godt for Vestas, og ordrebogen bugner, stiger udledningen dermed, selv om produktet i sig selv er grønt. Det er det paradoks, virksomheden nu tager fat på.

»Det har været et wakeupcall for en virksomhed som os, at tallene går i den negative retning. Vi taler dybt og bredt om, at vi som industri kan være med til at skabe en bedre verden. Hvis tallene går i en negativ retning, har vi en forpligtelse til at se, hvor vi kan gøre det bedre,« siger Vestas' marketing- og kommunikationsdirektør, Morten Dyrholm, til Berlingske.

Den største del af udledningen kommer fra Vestas' underleverandører, forklarer Dyrholm, der kalder det »en stor nød at knække«.

»Vi kommer til at kigge på alle vores leverandører og tage nogle meget grundlæggende diskussioner om, hvilke CO2-tal man skal levere, for at være partner med Vestas,« siger han.

Direktøren slår fast, at koncernen ikke bare kommer til at sige kontrakter op, hvis ikke målene kan nås, men i stedet vil indgå partnerskaber med for eksempel stålvirksomheder om at gøre det muligt.

»Stål er en af de helt store syndere for os, så dér skal vi ind og arbejde med, hvordan man kan opnå CO2-frit stål,« siger direktøren.

Grønne biler

I tilfældet Vestas hænger udledningen også sammen med de mange servicebiler og lastbiler, der skal bruges for at holde mølleforretninger kørende.

Netop den del af forretningen skal derfor gennem en omfattende omstilling. I løbet af i år begynder koncernen at udskifte hele sin firmabilpark til grønne biler.

Derudover går man i gang med at kigge på ammoniak og brint som grønne brændsler, der kan være med til at få hele transportdelen til at blive grøn.

Og endelig vil Vestas skære markant i udledningen fra opvarmning. Elektriciteten på virksomhedens fabrikker og kontorer har været drevet af 100 procent vedvarende energi siden 2013.

Ifølge Vestas' målsætning skal firmaet allerede i 2025 have beskåret CO2-udledningen med 55 procent. Det er dog ikke kun firmaets egen udledning, der står til at blive barberet kraftigt. Firmaet vil nemlig også indgå en række partnerskaber med sine underleverandører. Det skal reducere 45 procent per megawatt-time, der bliver genereret i 2030 hos underleverandørerne.

»Vi kan ikke gemme os bag, at vi producerer grønne produkter. Derfor sender vi også et så stærkt signal. Det bliver en meget, meget svær og omfattende opgave,« siger Morten Dyrholm og uddyber:

»Vi vil gerne vise, at vi går forrest. Men det kræver også, at vi internt i forretningen er lige så bæredygtige.«

Vestas er det seneste selskab i rækken af danske virksomheder, der har meldt store klimasatsninger ud. Berlingske kunne således fortælle om Mærsk, der i efteråret bebudede, at det skulle være slut med skibsolie på sigt.

Vestas er aktiv i 80 lande og har installeret 108 gigawatt vind.