Danmark på international tech-charmeoffensiv: »Danske virksomheder skal være globale fra start«

Danmark har masser af entreprenørtalent at byde på, men vi har ikke været gode nok til at bruge det talent til at fostre nye internationale virksomheder, mener direktør for Digital Hub Denmark. Danske startups skal være globale fra dag ét for ikke at stagnere, inden de er kommet i gang.

»Danmark skal hejse flaget og sige, at vi vil gøre det på en anden måde. Det er derfor, Digital Hub Denmark har sloganet »Doing Digital Differently«. Vi vil gerne vise, at vi tager det etiske op til overvejelse, og at vi kigger efter grønne løsninger,« siger Camilla Rygaard-Hjalsted, adm. direktør for Digital Hub Denmark, til en pressekonference, hvor både danske og internationale medier var til stede. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sebastian Stigsby/Digital Hub Denmark

I disse dage er Danmark på charmeoffensiv for at vise verden, at vores ekspertise inden for teknologi er lige så stor, som landet er lille. For første gang nogensinde er Danmark som nation repræsenteret ved en af verdens største techkonferencer Web Summit i Lissabon i Portugal.

»Hvis Danmark skal være en ledende digital nation, så skal vi være til stede lige der, hvor det sker,« siger Camilla Rygaard-Hjalsted, der er administrerende direktør i Digital Hub Denmark.

Digital Hub Denmark er et offentligt-privat samarbejde, der skal hjælpe danske techvirksomheder med at komme hurtigere frem i verden. De står i spidsen for en delegation, som desuden består af virksomhederne LEO Innovation Lab, INSCALE og Tradeshift samt ti danske startups.

Menneskelig kontakt i den digitale tidsalder

Camilla Rygaard-Hjalsted mener, at det selv i en digital tidsalder er essentielt, at virksomheder tager ud og møder potentielle kunder, investorer og partnere ansigt til ansigt.

»Hvis Danmark skal fostre nye store virksomheder, skal vi ikke blive derhjemme og se, om det ikke går alligevel. Vi skal ud på det internationale marked fra start og høste erfaring, talent og kapital,« siger Camilla Rygaard-Hjalsted.

Henrik Fabrin, stifter af BotXO

»Vi er ude for at rejse penge hos investorer og for at møde nye kunder, og vi har allerede booket standen helt op med henvendelser fra hele verden. Og så vil vi også gerne sprede budskabet ud om, hvad dansk AI (kunstig intelligens, red.) kan.«


Især de to sidste faktorer, talent og kapital, er gode grunde til at komme ud i verden med det samme. I forhold til hvor meget Danmarks virksomheder har at byde på, er begge dele nemlig en mangelvare.

»Hvis virksomhederne er born global, har de en meget større chance for at blive rigtig store. For vi har ikke nok kapital at investere i Danmark. Så hvis virksomheder helt fra start sørger for, at alt er digitalt og kan skaleres op til et globalt marked, så bliver de mere interessante for investorer,« siger hun.

Lykkes det først at skaffe investorer, så starter det forhåbentligt en sneboldeffekt. For når investorerne kommer, så kommer talentet, og når talentet kommer, kommer der endnu flere investorer. Og så vokser firmaerne, siger hun.

Med hensyn til vigtigheden af at komme ud i verden bakkes hun op af Ditte Rude Moncur, som er analyse- og digitaliseringschef ved Vækstfonden, der også var til stede på pressekonferencen.

»Det kan være, at det er her, de møder den internationale investor, som er helt rigtig for dem. Og det kan også være, de render ind i nogen, der kan åbne døre til nye markeder,« siger hun.

Hun mener, at selv om anvendelsen af digitale løsninger og machine learning uden tvivl er vejen frem, så betyder relationer, netværk og menneskelig kontakt stadig rigtig meget, når man vil have succes som iværksætter.

En fuldt booket stand og en drøm om investorer

Blandt de ti startups, som repræsenterer Danmark på Web Summit, findes virksomheden BotXO, der arbejder med avanceret kunstig intelligens, der kan føre en samtale med mennesker i forskellige situationer online. For eksempel når kunder eller borgere online spørger en virksomhed eller offentlig institution om hjælp til alt fra at bytte en vare til at få bestilt et nyt pas.

»For det første fokuserer vi særligt på mindre sprog som dansk, svensk, finsk og så videre. Dernæst er produktet primært lavet til folk, der som dig og mig ikke er softwareudviklere, hvilket betyder, at det er nemt for alle at implementere og bruge,« siger Henrik Fabrin, stifter af og direktør for BotXO.

Henrik Fabrin er stolt af sammen med sin virksomhed at være en del af Digital Hub Denmarks delegation, som han mener er vigtig af flere grunde.

BotXO er en af de ti startups, som er med til at vise verden, hvad både hans egen virksomhed og dansk tech kan i en international kontekst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sebastian Stigsby/Digital Hub Denmark.

»Vi er ude for at rejse penge hos investorer og for at møde nye kunder, og vi har allerede booket standen helt op med henvendelser fra hele verden. Og så vil vi også gerne sprede budskabet ud om, hvad dansk AI (kunstig intelligens, red.) kan,« siger han.

»Det, Danmark kan …«

Men hvad er det så helt præcist, at dansk teknologi kan inden for kunstig intelligens og etik? Det er endnu lidt for tidligt at blive konkret omkring, siger Camilla Rygaard-Hjalsted. Men når det er sagt, så ved hun godt, hvad Danmark skal slå sig op på i fremtiden: grønne og etiske løsninger på fremtidens problemer.

»Danmark skal hejse flaget og sige, at vi vil gøre det på en anden måde. Det er derfor, Digital Hub Denmark har sloganet »Doing Digital Differently«. Vi vil gerne vise, at vi tager det etiske op til overvejelse, og at vi kigger efter grønne løsninger,« siger hun.

Desuden mener hun, at vi har en arbejdskultur og et arbejdsmiljø, som gør det attraktivt for nyt talent at komme til landet. Så hvis danske virksomheder lægger ud med et globalt udsyn, skal den førnævnte sneboldeffekt nok komme, og så er Danmark et godt skridt tættere på at være et lille land, der kan fostre store virksomheder.