Da SuperDrys grundlægger tog magten tilbage, gik hele bestyrelsen

Efter et dramatisk opgør er grundlæggeren, Julian Dunkerton, tilbage i spidsen for SuperDry i et forsøg på at redde tøjmærket. Kan han begå en Steve Jobs, eller er han grundlæggeren, der bare ikke kan give slip?

bmr
Julian Dunkerton, grundlægger af tøjbrandet SuperDry. Arkivfoto: Wendy Gage Fold sammen
Læs mere

Julian Dunkerton havde fået to forskellige farver sko på – en sort og en blå – den dag, aktionærerne i hans livsværk stemte om at lade ham vende tilbage til den virksomhed, han havde forladt kun et år tidligere. Han havde klædt sig på i mørke, hed det sig.

Flertallet var hårfint, men ikke desto mindre en triumf for den 54-årige grundlægger af modemærket SuperDry, der på forhånd ikke var spået de bedste odds.

Han havde brugt flere måneders kampagne på at tale imod sin egen bestyrelse og den topchef, han selv havde overladt tøjlerne til. De forstod sig ikke på brandet og var ved at køre virksomheden i sænk, lød budskabet.

Dunkerton ville til gengæld være en »katastrofe«, hvis han fik lov til at komme igen, fastslog bestyrelsen, der såede tvivl om hans ledelsesstil og evne til at forny brandet.

Da støvet havde lagt sig efter et dramatisk opgør, stod Julian Dunkerton tilbage som sejrherre – men uden sin bestyrelse, uden sin topchef og uden sin finansdirektør. Alle var de gået.

Nu skal Dunkerton bevise, at han stadig har en succesformel, der kan få SuperDry tilbage på rette hylde.

Superfans

Med over 500 butikker i 40 lande har SuperDry været en vaskeægte britisk succeshistorie, der blev etableret i 2003 af Julian Dunkerton og designeren James Holder som den kreative sparringspartner.

Brandet er kendt for t-shirts, hættetrøjer, jakker med japansk-inspirerede tegn og amerikansk vintagestil og fik hurtigt cool-faktor, da berømtheder som David Beckham og Idris Elba blev fans.

Forinden havde Dunkerton allerede som 19-årig åbnet sit første tøjfirma, der var banket op fra en bod på et indendørsmarked. Han er selvskabt og har ingen uddannelse.

Julian Dunkerton forlod ellers SuperDry i marts 2018, men er stadig storaktionær med over 18 pct. af aktierne. Dengang hed det sig, at han ville fokusere på sin families ciderfirma og andre interesser, der omfatter boutiquehoteller og gastropubber.

Snart viste det sig dog, at han var uenig i den strategi, som SuperDrys CEO, Euan Sutherland, trak over i, og han følte sig frosset ud. Det var ellers Dunkerton selv, der i 2014 havde udpeget Sutherland som sin efterfølger, da han selv gled over i en bestyrelsesrolle med ansvar for produkt- og brandudvikling.

Men i det forløbne år er det gået skidt for SuperDry. Et sløjt salg og flere profitvarsler har på blot et år kappet omkring 75 pct. af aktiekursen, hvilket personligt har kostet Dunkerton over to mia. kroner, næsten halvdelen af, hvad hans personlige værdier anslås til.

Anti-exit og Brexit

Julian Dunkerton supports People's Vote

MUST-WATCH: Julian Dunkerton, British entrepreneur, shares why a #PeoplesVote is important to him and why he has donated £1 million to support the campaign:

Posted by People's Vote UK on Sunday, 19 August 2018

Men Dunkerton er optimist og taler om at fordoble overskuddet over de næste fem år.

»Det her drejer sig ikke om ego eller om mig. Det drejer sig om brandet og produktet og om at gøre det rigtige,« udtalte han forleden til Evening Standard.

Med udtalelsen synes han også at gøre op med forestillingen om, at han er grundlæggeren, der bare ikke kan slippe sin skabning.

Da den erklærede Brexit-modstander sidste år donerede en million pund til Peoples Vote-kampagnen, der arbejder for at få endnu en folkeafstemning om Brexit, skrev han i Sunday Times følgende ord, der såmænd lige så godt kunne være skrevet om SuperDry:

»Jeg ved, at vi har en reel chance for at vende det her. Nøglen til min succes i erhvervslivet har været mit instinkt for, hvornår vinden var ved at vende, og jeg er overbevist om, at vi nu står i netop et af den slags øjeblikke.«