Coronavirus udløser spareplan i SAS

SAS klar med spareplan, efter at coronavirus har ramt indtjeningen. Frivillige og midlertidige fratrædelser er en del af planen. Flyselskabet indstiller samtidig flyvninger til Hongkong.

 
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flyselskabet SAS gør nu klar til en lang række spareforanstaltninger, der skal afbøde konsekvenserne af coronavirus, der har tæret hårdt på luftfartsselskabet. Udbruddet har blandt andet medført, at flyselskabet har indstillet flyvninger til en række destinationer.

SAS har allerede indstillet alle flyvninger til fastlands Kina, men nu bliver Norditalien og som noget nyt nu også Hongkong føjet til listen.

En række flyselskaber har på det seneste aflyst en lang række flyvninger, og SAS tager altså nu også en række sparetiltag i brug..

På den korte bane vil SAS' færre flyafgange mindske omkostningerne til fly såsom jetfuel og fx afgifter til lufthavne, oplyser selskabet.

Derudover sætter flyselskabet en andre tiltag i værk, hvilket indebærer spareøvelse på administration og personaleomkostninger, og et ansættelsesstop og en såkaldt udskydelse af »ikke-kritiske projekter«, marketing og reklamefremstød.

Ifølge Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet er det »helt naturligt«, at SAS tilpasser sig omstændighederne i forbindelse med virusudbruddet.

»Som en naturligvis konsekvens af coronavirus og kortsigtet lavere efterspørgsel tilpasser SAS sig det lavere aktivitetsniveau. Luftfartsselskaberne er de første til at mærke økonomisk turbulens og coronavirus rammer direkte ind i kerneforretningen hos SAS og andre luftfartsselskaber.«

Også Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker hos Sydbank, mener, at sparingsmanøvnen hos SAS »giver god mening«.

»Jeg synes egentlig, det er den rigtige vej, man går, i forhold til ikke at udøve skade på selskabets langsigtede konkurrencekraft og samtidig være forudseende for ikke at miste alt for meget indtjening,« siger han til Berlingske.

Det fremgik i årsregnskabet fra SAS, at man forventede et tab på lidt over 140 mio. danske kroner som følge af virusudbruddet. Denne udmelding relaterede sig primært til aflyste flyafgange til og fra Kina og indebærer således ikke, hvad SAS kan forvente at tabe på aflyste flyvninger til og fra Norditalien og Hongkong.

Spekulation om fyringer

Tiltagene omkring personalebesparelser indebærer midlertidige fratrædelser og frivillige fratrædelser. Dertil kommer tidlig pensionering af medarbejdere og en række andre initiativer, som luftfartsselskabet ikke uddyber.

Det forlyder sig ikke i pressemedelelsen, om personalebespareleserne omfatter direkte fyringer. Dog mener luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen, at »det kan godt lyde som noget, der er lidt mere varigt«. Jacob Pedersen tror dog ikke, at man kan forvente en stor fyringsrunde hos SAS foreløbigt.

Formand i Dansk Pilotforening Henrik Thyregod maner til besindighed. Ifølge ham er der heller ikke tale om deciderede fyringer.

»Der bliver skåret lidt ned på trafikken, men der er ikke tale om fyringer. Det handler om nogle frivillige ordninger. Det er i virkeligheden ikke så dramatisk lige nu,« siger han.

Henover weekenden meddelte luftfartsgiganten Lufthansa, at man ville skære ned på op mod hver fjerde flyvning i Europa i forbindelse med coronavirus, hvor de aflyste flyruter også primært er i det nordlige Italien. Her har man ogå annonceret, at nedskæringerne bevirker et ansættelsesstop og nedsat arbejdstid for de ansatte. Dertil tilbyder Lufthansa sine medarbejder ulønnet orlov.