Aflyste fly til Kina koster SAS over 140 mio. kr.

Det skandinaviske luftfartsselskab har aflyst alle afgange til Kina frem til udgangen af marts. Selskabets minusresultat før skat er næsten fordoblet.

SAS indstillede sidst i januar de første af sine flyvninger til og fra Kina på grund af coronavirussen og har forlænget flyvestoppet frem til 29. marts. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix

Aflyste afgange til Kina som følge af udbruddet af coronavirus forventes at koste det skandinaviske luftfartsselskab SAS lidt over 140 millioner kroner.

Det oplyser SAS' topchef, Rickard Gustafson, i forbindelse med kvartalsregnskabet for november-januar, som blev offentliggjort onsdag morgen.

SAS valgte sidst i januar at aflyse fly til og fra Shanghai og Beijing, kort efter at coronavirussen brød ud i Kina. For to uger siden blev flyvestoppet forlænget frem til 29. marts.

Bekymret for økonomisk nedgang

»De økonomiske udsigter forbliver usikre, og udbruddet af COVID-19-virussen (coronavirussen, red.) tilføjer yderligere bekymringer for en nedgang i nøgleøkonomierne, som kan påvirke kundeefterspørgslen negativt,« skriver Rickard Gustafson i sin beretning i forventning om et tab i omsætningen på 200 millioner svenske kroner, svarende til 141 millioner danske.

SAS fragter årligt omkring 250.000 passagerer til og fra Kina ud af et samlet årligt passagertal på omkring 30 millioner.

»Så længe COVID-19-udbruddet er behersket i omfang, og indstillingen af flyvninger isoleres til vintersæsonen, skulle dette kun få en marginal indflydelse på vores omsætning. Vi fortsætter med at følge udviklingen og opretholder tæt dialog med de relevante myndigheder. Vores passagerers og ansattes sikkerhed har højeste prioritet, og vi er nødt til at se en positiv udvikling, før vi genoptager flyvningerne til disse regioner,« siger SAS-topchefen.

SAS havde i november-januar en omsætning på 9.707 millioner svenske kroner mod 9.405 millioner for et år siden, men har samtidig fordoblet sit minus. Resultat før skat (EBT) var et minus på 1.087 millioner svenske kroner mod et minus på 576 millioner svenske kroner et år tidligere.

Voksende passagertal i januar

SAS' senest offentliggjorte trafiktal er for januar, hvor passagertallet voksede med 3,2 procent i forhold til for et år siden. I alt fløj 1.889.000 med SAS i januar. I november-januar har SAS øget sin markedsandel i Skandinavien med 1,6 procentpoint og sidder nu på 29 procent af lufttrafikken.

Næsten 10.000 SAS-rejsende har benyttet muligheden for at føje biobrændstof til deres flybillet, siden SAS indførte muligheden. Det tolker SAS som »et kundeønske om at bidrage til mere bæredygtige flyrejser«.

99 procent af al SAS' udledning af CO2 kommer fra flyflåden. Derfor bliver der skiftet nye fly ind. Nye Airbus-fly betyder ifølge SAS-topchefen 15-30 procent mindre brændstofforbrug og CO2-udledning i forhold til de fly, som de erstatter.

SAS flyver fra de tre skandinaviske hovedstæder – København, Oslo og Stockholm – til over 125 rejsemål i Europa, USA og Asien og er med i flysamarbejdet Star Alliance, som dagligt har næsten 19.000 afgange til flere end 1.300 destinationer.

De to største aktionærer i SAS er den svenske stat med 14,82 procent og den danske stat med 14,24 procent. Dertil kommer en række fonde og pensionskasser med den svenske Knut and Alice Wallenberg Foundation med 6,50 procent som den største. Den norske stat solgte for nogen tid siden sin del af selskabet, som har TDCs tidligere topchef, Carsten Dilling, som bestyrelsesformand.