Virusfrygt får Lufthansa til at skære ned på flyrejser i Europa: »Det kommer til at sprede sig som ringe i vandet«

Den smitsomme coronavirus fører til rejsefrygt og mindre efterspørgsel på flyrejser. Derfor har flyselskabet Lufthansa indstillet op mod hver fjerde flyvning i Europa. Luftfartsanalytiker Jacob Pedersen mener, at tendensen »kommer til at sprede sig som ringe i vandet«.

Lufthansa har som det første europæiske luftfartsselskab meddelt, at de vil indstille flyvninger i Europa. Det forventes, at flere selskaber vil følge trop. Michael Dalder/Reuters/Ritzau Scanpix

Den smitsomme virus har ført til færre rejselystne flypassagerer og flere aflyste flyafgange. Og det får flere flyselskaber til at reagere.

Det tyske luftfartsselskab Lufthansa har i en pressemeddelelse annonceret, at de vil fjerne op til 25 procent af kapaciteten på korte og mellemlange ruter inden for Europa.

Samtidig tilpasser flyselskabet trafikken på langdistanceruter. Lufthansa har tidligere meddelt, at de har indstillet 13 langdistancefly i kølvandet på coronavirussen. Det tal er nu øget til 23 ud af i alt 183 langdistancefly.

Dermed forventer selskabet den første nedgang i antallet af passagerer i 11 år, skriver flere internationale medier, heriblandt finansmediet Bloomberg.

Tabet skal begrænses

Luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen mener, at Lufthansas beslutning om at skære ned på flyvninger handler om at »begrænse den økonomiske skade« så vidt muligt.

»Det, som Lufthansa-gruppen gør her, er, at de proaktivt er ude og annullere nogle flyvninger, fordi de godt kan se, at der er en faldende efterspørgsel. Ikke alene ved de destinationer, hvor virussen har bredt sig meget, men fordi de rejsende er blevet en smule utrygge på grund af coronavirussen. Og i stedet for at flyve med halvtomme fly kunne jeg forestille mig, at det, man gør, er, at man slår afgange sammen og annullerer bestemte destinationer i en given periode,« siger han til Berlingske.

Lufthansa har ikke kommenteret, hvad de forventer, at den nedsatte flytrafik vil have af omkostninger. Flyselskabet har udtalt, at man først vil sætte konkrete tal på, når man offentliggør regnskab for første kvartal af regnskabsåret for 2020 18. marts.

Det eneste, der er dyrere end at lade flyet stå på jorden, er, at flyet er tomt.

Fra den internationale luftfartsorganisation IATA (International Air Transport Association) forlød der i sidste uge dystre meldinger om, at den globale efterspørgsel hos flyselskaberne i 2020 vil falde med 4,7 procent i forhold til en tidligere forventet stigning på 4,1 procent. På daværende tidspunkt antog man, at virusudbruddet ville koste 200 mia. kroner for hele den globale flyindustri. Dette tal forventes at stige markant ifølge Ole Kirchert Christensen.

»Det var, før virussen for alvor ramte Europa, så jeg er sikker på, at de estimater ikke holder længere,« siger han.

Mange af de virksomheder, der har lidt økonomiske tab i forbindelse med virusudbruddet, har forhåbninger om, at det tabte kan indhentes senere på året, når udbruddet formentligt er i gået i sig selv.

Ifølge luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen gælder disse forventninger ikke for flyselskaber. Han mener, at det er »tabt på gulvet«.

»Det eneste, der er dyrere end at lade flyet stå på jorden, er, at flyet er tomt,« siger Jacob Pedersen og tilføjer, at »det er forsvindende lidt af det, der bliver spildt i denne her periode, som kan indhentes igen«.

Aflysninger påvirker dansk luftfart

Lufthansa er den fjerdestørste kunde i Københavns Lufthavn efter SAS, Norwegian og Ryanair.

Ifølge kommunikationschef hos Norwegian Andreas Hjørnholm er den nuværende status fra Norwegian, at de »flyver som normalt, og at folk stadig køber billetter«, hvortil han gør opmærksom på, at Norwegian følger omstændighederne nøje og er i dialog med myndighederne.

Samme udmelding kommer fra SAS, hvor den danske pressechef hos SAS Kristoffer Meinert understreger, at man følger situationen tæt i samarbejde med myndighederne og deres officielle rejsevejledninger.

Det fremgik dog i årsregnskabet fra SAS, at man forventede et tab på ca. 139 mio. danske kroner som følge af virusudbruddet. Denne udmelding relaterer sig primært til aflyste flyafgange til og fra Kina og indebærer således ikke, hvad SAS kan forvente at tabe på efterspørgslen på flyvningen inden for Europa.

Luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen peger på, at den vage udmelding fra de forskellige flyselskaber i høj grad handler om åbenhed.

»Det handler om, hvilke selskaber der er mest åbne om, hvad de gør. Der synes jeg, at Lufthansa hele vejen igennem har været meget åbne, men der er andre flyselskaber, som også reducerer kapaciteten, de har bare ikke sat tal på det, som Lufthansa har gjort,« siger han.

Som ringe i vandet

Ifølge luftfartsanalytiker Jacob Pedersen »vil det være mærkeligt«, hvis ikke den manglende efterspørgsel på flyrejser kommer til at påvirke selskaber som SAS og Norwegian.

»Jeg er helt overbevist om, at det her kommer til at sprede sig som ringe i vandet. Hvordan flyselskaberne én for én kommer til at håndtere det, det er et mere åbent spørgsmål,« siger Jacob Pedersen.

Dertil understreger Jacob Pedersen, at Lufthansas flyaflysninger formentligt også kommer til at påvirke Københavns Lufthavn, som i 2019 modtog op imod 1,9 mio. passagerer fra hele Lufthansa-koncernen.

Lufthansa administrerer i øjeblikket omkring 133 ugentlige flyvninger gennem Lufthansa selv og datterselskaberne Austrian, Brussels Airlines, Eurowings og Swiss.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra Københavns Lufthavn, som ikke ønsker at kommentere situationen på nuværende tidspunkt.