Coronavirus kan koste luftfartsselskaber over 200 milliarder kroner

Coronavirus fortsætter med at sætte verdenshandelen under pres. Luftfartsselskaber advarer nu om omsiggribende økonomiske konsekvenser, idet coronavirus lægger en dæmper på flyrejser til og fra Asien. For SAS vil dette koste et trecifret millionbeløb, vurderer luftfartsanalytiker.

 

Den smitsomme coronavirus, der hidtil har kostet flere end 2.200 menneskeliv, truer også verdensøkonomien, og virksomheder melder om, at udbruddet koster dem penge. Mange penge.

Torsdag kunne Berlingske oplyse, at virusudbruddet påvirker transportbranchen med hensyn til containerskibe, og nu forudsiger den internationale sammenslutning for lufttransport, IATA (The International Air Transport Association), at den globale efterspørgsel på flyrejser for første gang i mere end et årti vil falde.

Det skriver flere internationale medier, heriblandt BBC og Financial Times.

Faldet kommer i kølvandet på, at flere flyselskaber har været nødsaget til at aflyse adskillige flyafgange til Kina og flere destinationer i Asien på grund af den smitsomme virus, som oprindeligt havde sit udbrud i den kinesiske millionby Wuhan.

Derfor er det især luftfartselskaber i Asien og i stillehavsregionen, der vil blive ramt. De står alene til 27,8 milliarder dollar i tabt fortjeneste. Flyselskaber, hvis hovedsæde er uden for Asien, forventes at miste 1,5 milliarder dollar i tabt fortjeneste.

Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker hos Sydbank

»Det er simpelthen så møgdyrt for de her flyselskaber at have indtjeningsmaskiner stående på jorden.«


Alt i alt medfører dette et samlet tab på næsten 30 milliarder dollar for den globale flytrafik, hvilket svarer til mere end 200 milliarder danske kroner.

På baggrund af tallene skønner IATA, at kinesiske flyselskaber forventes at tabe 12,8 milliarder dollar alene på hjemmemarkedet.

»Luftfartsselskaberne må træffe nogle svære beslutninger og skære i kapaciteten og i nogle tilfælde også lukke ruter. 2020 vil blive et meget hårdt år for luftfartsselskaberne,« siger IATAs generaldirektør, Alexandre de Juniac.

Luftfartsanalytiker ved Sydbank, Jacob Pedersen, siger til Berlingske, at udviklingen i værste fald kan betyde, at nogle af de asiatiske flyselskaber må lukke butikken.

»De helt store vanskeligheder ligger i Fjernøsten, hvor luftfartsselskaber, som ikke har så stærke indtjeninger, risikerer at gå konkurs, hvis ikke der kommer en form for statslig hjælp,« siger han.

Coronavirus koster også dyrt for SAS

Virusudbruddet rammer ikke alene i Asien og i stillehavsområdet. Også europæiske flyselskaber melder om store millionbeløb i tabt fortjeneste på grund af de aflyste flyrejser.

Torsdag fremlagde det fransk-hollandske luftfartsselskab Air France-KLM sit årsregnskab for 2019, som et af de første store selskaber i Europa.

Air France-KLM forventer, at coronavirus vil koste selskabet mellem 150 og 200 millioner euro. Det svarer til mellem 1,1 og 1,5 milliarder danske kroner i tabt fortjeneste på aflyste flyvninger til Kina i februar og marts.

Skandinaviske SAS har indstillet alle flyvninger til Beijing og Shanghai frem til i hvert fald 29. marts. Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra SAS, men selskabet ønsker ikke at kommentere sagen, før det 26. februar fremlægger regnskab.

Ifølge luftfartsanalytiker Jacob Pedersen vil virusudbruddet også ramme SAS hårdt. Han har regnet på tallene i forbindelse med situationen for SAS og vurderer, at det formentlig vil koste SAS i omegnen af 140 millioner danske kroner.

»Det er simpelthen så møgdyrt for luftfartsselskaber at have indtjeningsmaskiner stående på landjorden,« siger Jacob Pedersen til Berlingske.

For mange af de virksomheder, der har lidt økonomiske tab i forbindelse med virusudbruddet, er der en forhåbning om, at det tabte kan indhentes senere på året, når udbruddet formentligt er i gået i sig selv.

Dette mener luftfartsanalytiker Jacob Pedersen imidlertid ikke vil gælde for luftfartsselskaber.

»For luftfartsselskaberne er det spildt på gulvet – det er indtjeninger, der ikke kommer igen. Det er et tab, de må face,« lyder dommen fra Jacob Pedersen.