Coops kædebutikker kørt af sporet

To af Coops vigtigste butikskæder har mistet taget i kunderne. Både Kvickly og Fakta er i dybe problemer, og der tegner sig en uvis fremtid for kæderne, der tilsammen tæller 500 butikker.

Danske Supermarked er bedre til at tiltrække kunderne end hos Coop i henholdsvis Kvickly og Fakta. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Kvicklys kædechef, Jesper Faurholdt, dagen før nytårsaften forlod Coops hovedkontor i Albertslund, udløste han en ny hovedpine hos ledelsen i dagligvarekoncernen.

Kvickly med 76 varehuse i Danmark stod i problemer til halsen. Kæden leverede for tredje år i træk underskud i 2013. Endnu mere bekymrende havde Jesper Faurholdt ikke et godt bud på Kvicklys vej ud af krisen. Det mente Coops øverste ledelse i hvert fald ikke, og konsekvensen blev, at Faurholdt forlod dagligvarekoncernen med kort varsel grundet »strategiske uenigheder«.

Dermed er varehuskæden Kvickly havnet i samme ubehagelige virkelighed som Coops discountkæde, Fakta. Hverken indtjening eller strategi er på plads på et tidspunkt, hvor konkurrencen om dagligvarekunder spidser til.

Coop måtte bruge et helt år på at rekruttere en ny kædechef til kriseramte Fakta, før det lykkedes i sommeren 2013, og skrækscenariet hos Kvickly er, at man også her må leve med en tom chefstol i månedsvis og manglende fokusering i kæden, der tæller flere tusinde ansatte og en omsætning på cirka ni mia. kroner. Foreløbig har Coop i mere end to måneder ledt efter en ny Kvickly-chef uden held.

»Vi har flere kandidater inde, og forhåbentligt har vi meget snart en ny chef på plads,« siger Peter Høgsted, der blev topchef i Coop i efteråret.

Store udfordringer

Udfordringerne i Kvickly er til at tage at føle på. De 76 varehuse er på udkig efter en ny profil, der kan distancere kæden fra konkurrenterne og lokke flere kroner ud af kunderne. Problemet er bare, at konkurrenterne i dag findes i både storcentre, bymidter og på internettet.

»Der er ingen tvivl om, at det er en udfordring for Kvickly med sine mange kvadratmeter, at man ikke har fundet modellen for, hvordan man skal handle med nonfood-varer, men det er et problem, man ser over hele verden i dagligvarebranchen,« siger Peter Høgsted og henviser til, at eksempelvis elektroniksalget flytter over til e-butikker.

Høgsted arvede for et halvt år siden chefkontoret hos Coop, der er på vej med det dårligste regnskab i mange år. 2012-regnskabet betegnede bestyrelsesformand Lasse Bolander som »utilfredsstillende« med en driftsindtjening på 287 mio. kroner, og han bebudede samtidig, at 2013-resultatet ville blive bedre. Det bliver det ikke. I stedet for at øge indtjeningen er den ifølge Berlingskes oplysninger mere end halveret og lander på i omegnen af 100 mio. kroner. Det er milevidt fra indtjeningen på over to mia. kroner hos konkurrenten Dansk Supermarked.

Mens både Fakta og Kvickly har røde tal på bundlinjen, har Irmas topchef allerede før offentliggørelsen af Coops regnskab fortalt om et pænt resultat for Irma i 2013. Også for SuperBrugsen har 2013 været et godt år, erfarer avisen. Det ændrer dog ikke på, at Coop samlet set tjener færre penge end i mange år. Peter Høgsted mener dog ikke, at han har overtaget en dagligvarekæmpe i dårlig forfatning.

»Det går dårligt i Fakta, og det lægger vi ikke skjul på. Men Kvickly er i bedring og nærmer sig sorte tal, og vi har kæder som SuperBrugsen og Irma, som klarer sig flot i 2013. Så jeg ser ikke situationen som meget dyster,« siger Peter Høgsted.

Mennesker udgør forskellen

Det vil være forkert at kritisere Coops nye topchef for et dårligt 2013-regnskab, men forskellen på Dansk Supermarkeds flotte regnskab og Coops markant mindre prangende regnskab handler om mennesker, vurderer detailekspert Bruno Christensen.

»Dybest set er det jo kun mennesker, der udgør forskellen på Coop og Dansk Supermarked. For butikker og produkter er døde. Så det handler om menneskers beslutninger og måden, som de fører beslutningerne ud i livet på,« siger han, der tilføjer, at Coop desuden er hæmmet af at være medlemsejet.

»Dansk Supermarked kan bare lukke en butik, hvis den ikke er rentabel. Det kan man ikke i Coop på samme måde. Der er risiko for, at medlemsdemokratiet kommer på banen og fortæller, at en lukning kan man ikke være bekendt. Der går politik i den, og det kan være ineffektivt,« siger han.

Berlingske Business har forelagt Coops topchef, Peter Høgsted, avisens oplysninger om Coop-regnskabet, men han ønsker ikke at be- eller afkræfte tallene, før Coop er klar til at offentliggøre regnskabet i begyndelsen af april.