Irma åbner flagskibsbutik midt i København

I et nyt samarbejde med Landbrug & Fødevarer åbner Irma en ny flagskibsbutik på Axeltorv midt i København. Den nye butik står klar til august 2014.

Irmas kædedirektør Jesper Uggerhøj Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Irma sætter ekstra trumf på dagligvarekædens status som Danmarks kvalitetssupermarked med åbningen af en ny flagskibsbutik på Axeltorv i hjertet af København.

Butikken åbner i stueetagen i den historiske bygning Axelborg, som blandt andet huser Landbrug & Fødevarer. Og netop erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer bliver en medspiller, når Irmas nye flagskibsbutik åbner, fortæller Irmas kædedirektør, Jesper Uggerhøj til Berlingske Business.

»Samarbejdet mellem Irma og Landbrug & Fødevarer giver et helt andet perspektiv på butikken, der kommer til at fungere som ambassade og laboratorium for sæsonens danske fødevarer« siger Jesper Uggerhøj.

Landbrug & Fødevarer organiserer hovedparten af de danske fødevareproducenter, og den nye Irma-butik vil netop have danske fødevarer i centrum. Der vil blandt andet være en separat, åben osteafdeling, som man ser i britiske supermarkeder, og kunderne kan få sig en snak med en slagter om specielle ønsker. Derudover vil mindre fødevareproducenter få plads i butikken, hvor de kan præsentere deres varer.

Administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer, Søren Gade, ser frem til at have Irma-butikken i Axelborg, da det er en ideel mulighed for at vise organisationens medlemmers arbejde frem - helt bogstaveligt.

»Landbrug & Fødevarer vil meget gerne vise københavnerne og resten af Danmark, hvor meget de danske fødevareproducenter kan,« siger Søren Gade.

Butikken i Axelborg kommer til at bygge på Irmas nye butikskoncept, hvor der er sat ekstra fokus på fødevarekvalitet og forbedrede indkøbsoplevelser. Men helt særligt for den nye butik bliver, at den skal være fyldt op med danske varer, som skal vises frem på bedst mulig måde.

»I den nye Irma-butik kan danskerne komme meget tættere på noget af det bedste fra dansk landbrug hver dag, og vi ser Irma som en naturlig samarbejdspartner med deres fokus på kvalitet,« siger Søren Gade.

Netop kvalitet var også et nøgleord, da Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, præsenterede hele koncernens strategi. I den forbindelse angreb Høgsted særligt discountbranchen, som han kaldte fantasiløs. Coop-direktørens ambition er at ændre forbrugerens adfærd, så de blive mere kvalitetsbevidste, og den strategi ligger fint i tråd med Irmas nye flagskibsbutik.





Butikken på Axeltorv er ikke den eneste nye Irma, som kædedirektør Jesper Uggerhøj har planer om at åbne. Over de næste fem år vil han udvide fra de nuværende 83 butikker til i alt 90 butikker, som alle sammen har beliggenhed i Storkøbenhavn og Nordsjælland.

Ifølge Jesper Uggerhøj er beliggenhed blevet endnu mere afgørende i dag, hvor stort set alle dagligvarekæder har ambitioner om at åbne flere butikker. Med den nye butik på 600 m2 midt i København har kædedirektøren fået en placering i det, ejendomsmæglere vil kalde »en 5'er.«

»Butikken i Axelborg er en attraktiv placering i et område af København, der er i en interessant udvikling,« siger Jesper Uggerhøj.

Jesper Uggerhøj har stået i spidsen for Irma siden september 2012. Han overtog posten som kædedirektør, efter Alfred Josefsen forlod Irma i vrede over ledelsesmæssige dispositioner. Josefsen var blandt andet utilfreds med, at hovedkontoret skulle rykke fra Rødovre til Coops hovedkontor i Albertslund.

Irma havde i 2012 en omsætning på 2,4 milliarder kroner og hører under Coop, som også ejer Kvickly, Fakta, Dagli'brugsen og Superbrugsen.