Butikker kæmper for at redde julen: »Ternet Ninja er fløjet ind fra Asien«

De danske detailkæder kæmper hårdt for at sikre varer nok i butikkerne op til jul. Generelt er de fleste butikker fortrøstningsfulde, men de omfattende forsyningsproblemer rundt om på kloden gør udsigterne for 2022 meget usikre.

Danske detailbutikker har sikret sig forsyninger i god tid inden jul. Men det var lige ved at gå galt for Bog & idés forsyninger af Ternet Ninja-bamsen, hvis plads på en container fra Asien til Danmark blev snuppet af en højerebydende. Men så blev der i stedet booket plads på et fly til bamserne for at redde julen. Tegning: Jens Hage Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Egentlig havde Bog & idé sikret sig, at en container fyldt med Ternet Ninja-bamser skulle sejle ud fra en havn i Kina og være på vej mod Danmark.

Men i sidste øjeblik overbød en anden kunde den danske kæde, og den populære filmfigur blev for en stund stående i Asien.

»Vi har været lidt bekymret for nogle nisser, men de skulle nu være på søen, og dem regner vi med kommer frem. Så lige nu er det eneste, som mangler, nogle Ternet Ninja-bamser,« siger Marianne Lyngby Pedersen, der er direktør for Danmarks største boghandlerkæde Bog & idé.

Kæden med 154 butikker har valgt at benytte fly for at få ninjaerne til Danmark, efter de havde mistet deres plads på det skib, som skulle til Danmark.

»Vi har fået fløjet nogle Ternet Ninjaer hjem. Vi regnede med at få dem med skib, men i første omgang tog rederiet dem af. Jeg gætter på, at nogle købte vores plads til en højere pris,« siger Marianne Lyngby Pedersen.

Og der er ingen tvivl om, at virksomhederne i øjeblikket kæmper hårdt for at få en af de eftertragtede pladser på de containerskibe, som sejler mellem verdensdelene.

Noget gik helt galt

For pludselig er der alt for få containerskibe til at fragte de varer, som primært bliver produceret i Asien, til forbrugerne i Europa og USA. Det lå ellers ikke lige for, at verden skulle blive kastet ud i store forsyningsproblemer, da coronapandemien for alvor ramte i foråret 2020. Her begyndte de første store nedlukninger, og dengang annullerede virksomheder ordrer på stribe, og fabrikkerne i Kina satte produktionen på pause.

Men noget udviklede sig helt anderledes, end mange dengang forventede. For godt nok blev der ikke brugt penge på rejser, restaurantbesøg, sportskampe eller andre fornøjelser, som tidligere var en vigtig del af forbruget. I stedet vendte forbrugerne sig mod de fysiske produkter, som ofte er produceret i Kina eller andre asiatiske lande. Alt fra fladskærme til sko og møbler blev pludselig efterspurgt som aldrig før.

Allerværst ser det ud for de butikskæder, som sælger produkter med elektronikkomponenter. Elgiganten og Power har tidligere udtrykt bekymringer for julehandlen.

Danskerne skal indtil videre ikke frygte tomme hylder som her i et supermarked i London. Fold sammen
Læs mere
Foto: Justin Tallis/AFP/Ritzau Scanpix.

Men andre detailkæder er mere fortrøstningsfulde. I Fætter BR-kæden siger kædedirektør Charlotte From, at de fleste børn kommer til at få det, de ønsker sig til jul.

»Vi kan godt love, at vi har legetøj nok til jul. Selvfølgelig kan efterspørgslen ændre sig, men som det er lige nu, har vi ro i maven. Der kan selvfølgelig være noget, som er mere populært end andet, men det er ikke anderledes end tidligere,« siger Charlotte From.

I Bog & idé er Marianne Lyngby Pedersen også fortrøstningsfuld om julehandlen.

»Jeg er så lettet over, at det er lykkedes. Vi har stort set alt på plads og er klar til julen. Vi har været ude i god tid og har fået vores varer hjem, før de her mangelsituationer begyndte at opstå,« siger hun.

Bestilte tidligt

Bog & idé var tidligt klar over, at situationen i år var anderledes. Men det er lykkedes at få det meste hjem, selvom det er sket med forsinkelser.

»Vi har bestilt meget tidligere, end vi plejer, og vi har fået leveret det meste meget senere. Noget, som vi bestilte i april og maj, ville normalt komme hjem i juli, men det er først kommet sidst i august,« fortæller Marianne Lyngby Pedersen.

Men når det handler om perioden efter jul, er der mindre optimisme. For lige nu er der ikke tegn på, at situationen ændrer sig.

»Jeg synes, det her er ved at udvikle sig til en frygtelig situation. Der bliver hamstret i stort omfang, og det gør ikke situationen bedre, for tager det til, bliver der først mangel. Jeg tror, at vi kommer til at se flere mangelsituationer i første del af 2022, og først derefter kan vi håbe, at det begynder at blive bedre,« siger Marianne Lyngby Pedersen.

Boghandlerkæden Bog og idé regner med, at stort set alle varer er klar til julehandlen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix.

Samme bekymring har Imerco, som også har fået de fleste varer hjem til julehandlen.

»Vi er ret fortrøstningsfulde, og vi har varer nok. Meget af det, vi sælger, som glasbestik og porcelæn kommer fra Europa. Men der vil være nogle varetyper, primært elartikler, som vi løber tør for,« siger administrerende direktør Frederik Brønnum fra Imerco.

Han fortæller, at kæden på samme måde som Bog & idé har købt tidligere ind end før, og at det er en stor del af forklaringen på, hvorfor det er lykkedes. Nu venter et 2022, hvor situation ser mindre lys ud.

»Første og andet kvartal af 2022 kan godt gå hen og blive en større udfordring end julehandlen. Det er især de varer, som kommer fra Asien, som havemøbler, der kan blive en udfordring at få hjem,« siger Frederik Brønnum.

50 procent flere containere i Aarhus

Årsagerne til de store forsyningsproblemer er mange. I Kina er de store containerhavne løbende blevet lukket delvist ned på grund af coronaudbrud. I Europa mangler der hundredtusinder af chauffører til at køre containere væk fra havne, og i USA har den nedslidte infrastruktur svært ved at håndtere presset med at få fragtet varerne fra havne og videre ud til forbrugerne.

I Danmark har den største containerhavn i Aarhus været præget af de mange flere containere, der er kommet ind i havnen. Havnen i Aarhus – der håndterer omkring 70 procent af alle de containere, der kommer til Danmark – har mærket store forandringer. Lige nu ankommer der 50 procent flere containere til landet, end der gjorde, før pandemien brød ud.

»Vi har aldrig haft så travlt, som vi har i øjeblikket. Jeg har ikke set noget som det her før, men vi kan godt sige, at der vil vare til jul, selvom man nok skal planlægge sine juleindkøb lidt tidligere end normalt,« siger Dennis Olesen, der leder Mærsk-selskabet APM Terminals' forretninger i Aarhus.

I en periode har havnen været fyldt med containere, hvor der har været udfordringer med at få dem væk fra havneområdet. Men de problemer er så småt ved at være løst, og udfordringer kommer mest fra andre dele af verden.

»Vi er selvfølgelig presset, og vi kan ikke altid levere den service, som vi gerne vil. Men der er fuldt flow igennem, og varerne kommer frem nu,« siger Dennis Olesen.

Påvirker over hele kloden

Langt værre står det til andre steder i verden. Forsyningskrisen betyder blandt andet, at der ud for store amerikanske havne i Los Angeles og Savannah ligger hundredvis af containerskibe og venter på at komme i havn. De amerikanske forbrugere har derfor grund til at være langt mere bekymret for julehandlen end danskerne.

I Kina har blandt andet mangel på kul begrænset elektricitetsproduktion og tvunget nogle fabrikker til at holde lukket.

I Vesteuropa har stigende energipriser blandt andet i Danmark sendt benzinprisen op over 14 kroner for en liter. Samtidig kæmper de store europæiske bilproducenter med at få chip frem til bilproduktion.

Storbritannien er dobbeltramt af såvel forsyningsproblemer som Brexit. Her er årsagen til de mange tomme butikker, at landet i øjeblikket mangler op mod 100.000 chauffører. Tidligere på ugen valgte Mærsk at omdirigere sine skibe væk fra Storbritannien, fordi landets største havn er fyldt helt op med containere, der ikke kan blive fragtet videre.

De to store danske transportkoncerner Mærsk og DSV sagde for nylig til Berlingske, at forsyningsproblemerne ikke tegner til at være løst før langt ind i 2022.