Brandingekspert: »SAS kommer med en fuckfinger til nationalisterne«

En ny reklamefilm fra SAS har sat nettet i kog, og selv om flyselskabet for længst har slettet filmen, som mange mener udvander de skandinaviske værdier, fortsætter værdidebatten på de sociale medier, hvor den deler vandene.

Brandingekspert Frederik Preisler mener, at det er smart af SAS at starte en værdidebat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Er det galt eller genialt, når SAS i en ny reklamefilm bedyrer, at der »abosolut intet« skandinavisk er over Skandinavien, og at alt fra vindmøller til wienerbrød blot er kopier fra andre lande?

Det spørgsmål har onsdag delt vandene på de sociale medier, hvor mange brugere er vrede over filmens budskab om, at man kan takke rejselystne skandinaver for at have bragt rugbrød og kötbullar med sig hjem fra udlandet.

Den vrede skare er så stor, at SAS selv mener, at flyselskabet har været udsat for et koordineret »cyberangreb«, og selskabet har derfor slettet filmen. Kigger man på kommentarsporene på Facebook, YouTube og Twitter, er der dog ikke kun vrede trolls, men også politikere og borgerlige debattører blandt kritikerne.

Brandingekspert Frederik J. Preisler, der er partner og kreativ direktør i reklamebureauet Mensch, mener, at det er smart af SAS at starte en værdidebat, selv om filmen har sendt SAS ud i en regulær shitstorm.

»SAS kommer med en fuckfinger til nationalisterne. For den her film handler om, at der ikke findes en skandinavisk eller nationalistisk egenart. Det er alt sammen noget, der kommer udefra,« siger han.

(Videoen blev offentliggjort tirsdag, men flyselskabet har nu slettet den på både flyselskabets Facebook-side og YouTube-kanal. Man kan dog stadig finde videoen på YouTube, hvor andre brugere har uploadet den).

Frederik J. Preisler mener ikke, at videoen skader hverken SAS’ brand eller kundestrøm.

»Nej, tværtimod. Selv om SAS får mange voldsomme kommentarer, vil de færreste omsætte dem til handling. Folk vil stadig købe en flybillet fra SAS, hvis det er den billigste og bedste, der er, når de skal til de varme lande,« siger han.

Men er det smart af et flyselskab, der vel trods alt også flyver med en del nationalister og andre, der værner om den skandinaviske kultur?

»Jeg synes, at man skal klappe SAS på skulderen for, at de tør. Der er en tendens til, at ingen tør støde nogen med deres kommunikation, fordi man tilpasser kommunikationen til det digitale gadekær i form af Facebook-reaktioner, og så ender kommunikation altså med at blive virkelig kedelig,« siger brandingeksperten, der mener, at god kommunikation har »et emotionelt indhold«:

»Man skal kunne føle noget. Og så snart man kan føle noget, kan man jo også blive vred, stolt og glad,« siger han.

SAS »spytter« på alt, der er dansk

På Twitter er det særligt politikere fra Dansk Folkeparti, der har de vrede følelser. Blandt andet partiets næstformand Søren Espersen, der skriver:

»SAS spytter med sin ulækre kampagnefilm på alt, hvad der er ægte norsk, ægte svensk og ægte dansk. Vil have dårlig smag i munden næste gang jeg sætter mig ind i et SAS fly...!«.

Også Dansk Folkepartis gruppeformand Peter Skaarup er kritisk:

Det samme er den borgerlige debattør Mikkel Andersen, som mener at reklamen er »taget ud af 90ernes vulgærglobalismes overskudslager« og er et udtryk for »kulturel nihilisme«.

»Selvom kultur selvsagt altid er synteser, varianter og kombinationer af alle mulige strømninger, der i sidste ende kan føres tilbage til nogen, der legede med en pind et sted på en afrikansk højslette, så ender den her slags ting altid med, at kultur er noget de andre har,« skriver han og tilføjer:

»Dansk (her skandinavisk, men same-same) kultur er ingenting, og hvis den endelig er en smule, så er det noget, som kun har værdi, fordi den er skabt af andre, som faktisk har en kultur. Det er udtryk for en helt særegen form for selvhadende provinsialisme«.

Selv om SAS har slettet filmen, oplyser flyselskabet, at det stadig står bag budskabet i reklamefilmen.

»Når vi rejser, påvirker vi andre og bliver selv påvirket. De erfaringer, som vi tager med fra vores rejser, påvirker os som individuelle mennesker, men også vores samfund. Vi i SAS er stolte over vores skandinaviske ophav og de værdier, som præger vores åbne, ligestillede og demokratiske samfund,« skriver selskabet i et skriftligt svar.