Blev fejlrekrutteret og fyret som topchef – nu er han bankkonge i Norden

Frank Vang-Jensen har på blot få år været på en vild rutsjebanetur fra at være en fyret »fejlrekruttering« i Handelsbanken til i dag at stå i spidsen for Nordens største bankkoncern, Nordea.

Frank Vang-Jensen er torsdag morgen blevet udnævnt til koncernchef i Nordea. Forfremmelsen sker, blot få år efter han blev ansat i koncernen efter en grim fyring fra Handelsbanken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Frank Vang-Jensen har bevist, at man sagtens kan rejse sig som en sand Fugl Føniks, selv om man tidligere er blevet smidt på porten. Han kan nu kalde sig konge i Norden, blot tre år efter at han blev fyret, offentligt ydmyget og kaldt »en fejlrekruttering«. Torsdag er han nemlig tiltrådt stillingen som øverste chef i Nordea.

Selv om der kun er rosende ord fra Nordeas bestyrelsesformand, Torbjörn Magnusson, om Frank Vang-Jensen, som han ser frem til at fortsætte samarbejdet med, var det nok de færreste, der havde spået torsdagens store udnævnelse, hvis man går blot nogle få år tilbage i tiden. På trods af en kometkarriere i Nordea har de seneste år nemlig været præget af en turbulens, og det kan ikke altid have været sjovt at gå i Frank Vang-Jensens sko.

I 2016 blev han nemlig fyret som topchef for Handelsbanken, som han havde gjort karriere i siden 1998. Inden han trådte sine første skridt der, havde han været rådgiver i det daværende Unibank, inden han blev erhvervskundechef i Realkredit Danmark.

Pär Boman, der dengang var chef for Handelsbankens danske aktiviteter, hentede Frank Vang-Jensen ind som filialchef for bankens nye filial i København. De to kørte efterfølgende et succesfuldt parløb, som gang på gang resulterede i et skridt op ad rangstigen for Frank Vang-Jensen.

I 2001 blev han regionalchef i Handelsbanken i Danmark, og fem år senere blev han udnævnt til vicedirektør for Handelsbankens realkreditselskab, Stadshypotek. Året efter, i 2007, mens Pär Boman var øverste chef, blev Frank Vang-Jensen først landechef for Handelsbanken Danmark og siden hen landechef for Handelsbanken Sverige i 2014.

Da Pär Boman i marts året efter skiftede topchefposten ud med at blive bestyrelsesformand, overlod han faklen til Frank Vang-Jensen.

Fyret »fejlrekruttering«

Frank Vang-Jensen, der har mere end tre årtiers erfaring fra bankverdenen, er gennem tiden blevet beskrevet som en dedikeret bankmand, der sætter sine arbejdsopgaver før sine ansatte.

Han er også kendetegnet ved at være en mand, der ikke er sky for at træffe den beslutning, som han finder bedst. Det var formentlig den arbejdstilgang, som i sidste ende var med til at koste ham jobbet som øverste chef i Handelsbanken.

Man vurderede nemlig efter mindre end halvandet år, at han ikke besad de fornødne kompetencer til at stå i spidsen for Handelsbanken og smed ham uden tøven på porten.

Formanden for den svenske bank, Pär Boman, lagde i forbindelse med fyringen ikke skjul på, at den »udelukkende var relateret til individet«. Mens bankbestyrelser normalt benytter sig af en forholdsvis lukket kommunikationsform i forbindelse med fyringer, valgte Pär Boman i stedet at hænge det beskidte vasketøj til tørre i fuld offentlighed.

Frank Vang-Jensen modtog i forbindelse med fyringen voldsom kritik for sin disciplinære ledelsesstil, og selv da Pär Boman – i fuld offentlighed – proklamerede, at fyringen var et resultat af en »fejlrekruttering« og derfor rettet direkte mod Frank Vang-Jensens person, holdt den danske bankmand sig ydmygt tilbage i stedet for at svare igen.

Landechef hos Nordea, Frank Vang-Jensen, fotograferet hos Nordea i København, tirsdag den 26. februar 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen.

»Det handler om kunden«

Selv om man i Handelsbanken ikke kunne affinde sig med Frank Vang-Jensens facon, må det forventes, at man tænker ganske anderledes i Nordea. Her bliver han i hvert fald beskrevet som en mand, man i bestyrelsen har fuld tiltro til, fordi han »brænder for at drive bank og forstår bankernes vigtige rolle i samfundet«.

Det er i hvert fald ikke helt galt at tænke, at det er den jyske bankmands iver og ihærdighed, som i dag har ført til, at han i dag tiltræder som ny koncernchef i Nordens største bank blot efter to års ansættelse.

Selv om det umiddelbart synes, som karrieren kun er gået opad, har det bestemt ikke været en dans på roser. Frank Vang-Jensen har taget sin del af slæbet gennem de seneste par år i sin stilling som henholdsvis leder af Personal Banking og landechef i Danmark og efterfølgende leder af Personal Banking for hele koncernen.

Han fik blandt andet sin sag for, da han skulle få Nordea sikkert gennem den kundekrise, der opstod i kølvandet på Panama Papers, der i flere måneder trak overskrifter verden over.

Skattelyskandalen fik nemlig Nordeas kundetilfredshed til at styrtdykke, og da det er Frank Vang-Jensens overbevisning, at det er kunderne, som reelt sikrer en banks overlevelse, var der ikke andet for end at rette et skarpt fokus mod at genvinde deres tillid.

»Det handler om, at det er det, der er godt for kunden, som vi gør, og ikke det, der er godt for banken. Vi har fjernet samtlige centrale salgsmål for filialerne. Der findes kun et enkelt salgsmål nu i Danmark, og det er kundetilfredshed. Det er det, der er fokus på,« sagde han til Berlingske tilbage i 2017.

Allerede på den første arbejdsdag som koncernchef i Nordea er ambitionerne høje.

»Nordea har et potentiale, der ikke udnyttes fuldt ud i dag. Vi skal hurtigt og kontinuerligt skabe nye indtægter og øge omkostningseffektiviteten. Og vi skal hele tiden forbedre kundeoplevelsen. Sammen med koncernledelsen og vores engagerede medarbejdere er jeg overbevist om, at vi kan realisere Nordeas fulde potentiale,« siger Frank Vang-Jensen i forbindelse med offentliggørelsen af hans nye rolle i Nordea.

Viborgenseren har på ganske kort tid formået at rejse sig efter en offentlig ydmygelse af dimensioner. Stik imod flere eksperters vurderinger er det lykkedes ham at opstå fra asken, så han kan sætte sig for bordenden i Nordea og kalde sig bankkonge i Norden.