Biografkæmpe med vækstplaner

Det store biografcenter i Ørestad er kun et skridt på vejen for Nordisk Films Biografer, der både vil vokse herhjemme og i Norge og måske i Sverige og Finland.

Nordisk film-biografen Palads. Foto: Torben Christensen Fold sammen
Læs mere

Selv om John A. Tønnes har brugt både checkhæfte og kontraktfyldepennen flittigt det seneste års tid, så læner han sig ikke veltilfreds tilbage i direktørstolen i Nordisk Film Biografer, men har tværtimod flere vækstplaner – både herhjemme og i de øvrige nordiske lande.

»Vi er ikke færdige med at vokse i Danmark. Vi finder det interessant både at erhverve og bygge yderligere biografer,« siger den mangeårige biografdirektør i Nordisk Film, som i 1992 fik den stenrige og fondsejede Egmont-mediekoncern i ryggen.

Med et årligt salg på over seks millioner billetter og med 19.000 sæder fordelt på 18 biografer og biografcentre anslår Tønnes markedsandelen til 44 procent. Og han vurderer, at myndighederne ikke kræver konkurrencebegrænsninger, så længe væksten sker organisk eller ved mindre opkøb. Det har blandt andet været tilfældet det seneste års tid med åbningen af seks nybyggede biografsale i Næstved i marts sidste år og med mandagens overtagelse af et privatejet biografcenter med fire sale i Nykøbing Falster. Onsdagens nyhed om et stort, nybygget biografcenter ventes fra det tidlige 2015 at øge billetsalget med 500.000-600.000, og det kan bringe markedsandelen for Nordisk Film op imod 50 procent.

Eneste større konkurrent på landsplan er – efter købet af Kinopalæet i Lyngby og Dagmar Teatret i København fra Sandrew Metronome – tyskejede Cinemaxx med multibiografcentre på Fisketorvet samt i Aarhus og Odense. I Norge tog Tønnes og Nordisk Film i april et kvantespring med købet af Oslo Kino-kæden, og i forrige uge blev to biografer i Atlanterhavsbyen Ålesund føjet til.

Dermed ligger markedsandelen omkring 30 procent, men selv om Nordisk Film nu er størst på såvel det danske som det norske biografmarked, rækker ambitionerne videre, forklarer John Tønnes:

»Vi har fortsat vækstambitioner i Norge, og vi ser på mulighederne ud over Danmark og Norge. Vi opfatter det nordiske marked som ét selvstændigt marked, og vi er nødt til at have en vis størrelse, ellers bliver vi nemt mast af de internationale aktører i branchen.«