Apple pumper milliarder ind i kampen mod Netflix

Apple vil være mindre afhængig af iPhone og skyder derfor et svimlende milliardbeløb ind i sin kommende streamingtjeneste, som skal kunne konkurrere med de helt store spillere på markedet.

Apples nye streamingsatsning kommer til at tilbyde originalt produceret indhold, og det første på listen er en stjernespækket tv-serie, hvor Reese Witherspoon og Jennifer Aniston er på rollelisten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stephen Lam/Reuters/Ritzau Scanpix

Techgiganten Apple melder sig ind i kampen mod de helt store streamingtjenester som Netflix og HBO.

Apple har nemlig sat mere end 40 milliarder kroner til side for at producere nye TV-serier og film til sin egen streamingtjeneste, som har fået navnet Apple TV+. Det originale indhold skal kunne konkurrere med Netflix og få brugerne til at skifte side.

Det skriver Financial Times.

Apple skriver på sin hjemmeside, at tjenesten kommer til at være en platform, hvor »de mest kreative hjerner inden for film vil fortælle verdens bedste historier«.

Virksomheden har allerede smidt flere hundrede millioner dollar efter en stjernespækket tv-serie, der blandt andet har Jennifer Aniston og Reese Witherspoon på rollelisten. Omkostningerne for den enkelte episode af det kommende »The Morning Show« skulle overstige prisen for et afsnit af HBOs hitserie »Game of Thrones«.

Vil være først og størst

Ud over oplysningerne om den nye tv-serie røber Apple ikke meget om, hvad streamingtjenesten ellers vil tilbyde. Techgiganten er kendt for at hemmeligholde oplysninger om nye produkter i så lang tid som muligt. Og det gør sig også gældende med denne milliardsatsning.

Det er endnu ikke afsløret, hvad et abonnement til tjenesten kommer til at koste. Netop prisen vil have stor betydning for, om Apple kan konkurrere med de andre streaminggiganter.

Streamingtjenesten har vist sig at være en vigtig milepæl for Apple, for virksomheden vil være mindre afhængig af iPhonen og satser derfor hårdt på digitale medier og tjenester. Målsætningen er, at de digitale tjenester alene skal omsætte for 50 mia. dollar, svarende til svimlende 336 mia. kr. i 2020.

Apples store streamingsatsning kommer til i en tid, hvor konkurrenterne bliver flere og flere på markedet. Også underholdningsgiganten Disney har investeret massivt i sin nye streamingtjeneste Disney+, der ligeledes vil sende originalt indhold ud i stuerne.

Disney+ er sat til at blive skudt i gang i USA, Canada og Holland den 12. november, og det har fået Apple til at rykke. Virksomheden vil nemlig være først, og derfor er det varslet, at Apple TV+ bliver lanceret senest til oktober i 100 forskellige lande.