Disney-aktie dykker efter massiv investering i streamingtjeneste

Disney har solgt bunker af biografbilletter, og det har fået omsætningen til stige. Dog har underholdningsgiganten investeret milliarder i ny streamingtjeneste, og det har fået Disney-aktien til at falde.

Disney lancerer en ny streamingtjeneste, der har fået omkostningerne til at stige voldsomt og aktierne til at falde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Valerie Macon/AFP/Ritzau Scanpix

Den amerikanske underholdningskoncern Disney har fremvist et skuffende regnskab for tredje kvartal, og det har fået Disney-aktien til at falde med fire procent.

Disneys omkostninger løber op i 17,5 mia. dollar. Et beløb, der er noget højere end forventet og hele 55 procentpoint højere end i samme periode året forinden. Samtidig kommer koncernen ud af kvartalet med et driftstab på 522 mio. dollar.

Det skriver Financial Times.

Disney investerer massivt i en ny streamingtjeneste, der snart skal åbnes for offentligheden, og det er den primære grund til, at milliarderne i øjeblikket fosser ud.

Adm. direktør i Disney-koncernen Bob Iger oplyser til Financial Times, at det er »det vigtigste produkt, som virksomheden har lanceret« gennem hans to årtier på posten.

I de mange Disney-parker verden over er det heller ikke gået helt, som det skulle. Gæsterne er blevet færre, mens forlystelserne er blevet større, og det har fået profitten til at falde.

Store investeringer i forlystelser, filmproduktion og streaming får aktien til at falde, og dette på trods af at omsætningen i samme periode er steget. Disney har haft et succesfuldt biografår, hvor film som »Avengers: Endgame«, »Toy Story 4«, »Captain Marvel« og live action-versionen af »Aladdin« har fået gæsterne til at storme ind i biografsalene. Gode salgstal har skudt omsætningen op med 33 procent til 20,2 mia. dollar, svarende til 134,5 mia. kroner.

Disney har planer om at investere endnu mere i sin nye, dyre streamingsatsning, der skal kunne konkurrere med de helt store streamingtjenester såsom Netflix og HBO. Disney+, som bliver navnet på den nye konkurrent, vil blive udbudt til det halve af den pris, som Netflix koster. Disney+ er planlagt til at blive rullet ud i Danmark i slutningen af 2019.