Apple gør klar til »showtime«

Den ventede TV- og streamingtjeneste ventes at få premiere i USA i løbet af april eller maj.

Ved siden af iTunes-netbutikken gør Apple nu klar til at lancere sin egen TV-streamingtjeneste. Arkivfoto: Liselotte Sabroe, Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Apple har inviteret til »showtime« 25. marts, hvor teknologigiganten ventes at præsentere den længe ventede TV- og streamingtjeneste.

Invitationen er som vanligt kryptisk men anfører: »It's show time«, skriver nyhedsbureauet Reuters, hvis kilder tidligere har fortalt, at den nye tjeneste ville blive lanceret i april.

Apple lancerer ofte sine nye produkter inden for få uger, når de først er blevet offentligt præsenteret.

To milliarder dollars investeret

Apple har investeret to milliarder dollars i at få produceret eget indhold til streamingtjenesten, der skal tage kampen op med konkurrenter som Netflix og Amazon Prime Video. Blandt andet har Apple indgået aftale med TV-værten Oprah Winfrey, men det ventes, at tjenesten også vil omfatte abonnement på almindelige TV-kanaler fra amerikanske TV-leverandører.

I 2017 ansatte Apple to topfolk fra Sony Pictures Television, til at bygge streamingtjenesten op, og siden er der indgået aftaler med også storinstruktøren Steven Spielberg.

Apple arbejder på at finde nye indtægtskilder, efter at salget af iPhone-telefoner nu går tilbage. iPhone-telefonerne udgør fortsat omkring 60 procent af Apples samlede indtjening, og selskabet er dermed helt afhængigt af et godt salg. De seneste års opskruede priser og manglende, afgørende nyheder ved de nyeste telefoner har fået mange til at beholde deres iPhones længere eller vælge at købe sidste års nu nedsatte model i stedet for at købe den nyeste telefon.

Mulig relancering af nyhedstjeneste

Sammenlagt tjener Apple stadig flere penge end før, men styksalget går ned, hvilket er et dårligt varsel. Derfor skal andre dele af Apple-koncernen bygges op til at levere fremtidens indtægter.

Den amerikanske finansavis Wall Street Journal skrev i februar, at Apple også planlægger at ændre på sin Apple News-tjeneste, så man herigennem vil kunne købe abonnementer på større nyhedsmedier som en slags Netflix for magasiner. Apples forretningsmodel er at tage sig godt betalt for dem, der ønsker at nå ud til Apple-verdenen. På appsiden tager Apple 30 procent.

I januar indgik Apple aftale med TV-giganterne Samsung og LG om at indbygge Apples Airplay-teknologi, så man kan koble en iPhone eller en iPad til den store TV-skærme. De nye Samsung-TV vil desuden give adgang til Apples iTunes-butik med film og serier, så man ikke behøver Apple-udstyr for at købe adgang.