Hvad nu? Apples detaildronning træder ud ad glasdøren

Angela Ahrendts forlader Apple efter fem år med ansvar for at nytænke teknologigigantens butikker på et tidspunkt, hvor salget af iPhones tager af. Hun er tidligere kendt for at genrejse det britiske modemærke Burberry og vil nu forfølge »nye personlige og professionelle interesser«. Det skaber rygter om, at hun vil retur til modebranchen.

Angela Ahrendts, der har været Apples detailchef siden 2014, fratræder til april efter fem år efter at have nytænkt teknologigigantens detailkoncept til at være mere oplevelsesbaseret. »Jeg er et formålsdrevet menneske. Jeg kan ikke lide ordet 'arbejde'. Jeg vil have gennemslagskraft. Jeg vil gøre en forskel,« udtalte hun sidste år på en ledelseskonference. Fold sammen
Læs mere
Foto: Noah Berger / REUTERS / Ritzau Scanpix

Der var skepsis, da Angela Ahrendts i 2014 rykkede ind hos Apple. Nok kom hun fra en vaskeægte succes med at vende det britiske modeikon Burberry, men hvad vidste en modeveteran dog om teknologi?

Og var det ikke en retræte at gå fra en post som topchef, der gjorde hende til Storbritanniens mest velbetalte erhvervsleder – og uden tvivl den mest glamourøse med et firmabetalt tøjbudget på 25.000 pund om året – for at blive detailchef i Apple?

Men spol frem til februar 2019, og forbløffelsen er nu stor over, at Ahrendts takker af fra Apple-jobbet, der gav hende ansvar for at nytænke Apples detailkoncept, både i de fysiske butikker og på nettet.

Timingen har givet anledning til spekulation, da meldingen kommer kort tid efter en nedjustering fra Apple, der døjer med salget af iPhones. Og blot en uge før udtalte Angela Ahrendts selv til modebladet Vogue, at hun på nogle måder savnede modebranchen.

»Men jeg gik til Apple, fordi jeg følte det som et kald hos en af klodens bedste virksomheder,« sagde hun.

Apple-chefen Tim Cook kaldte afskeden for »bittersød« og takkede hende »for alt det, du har gjort for at inspirere og give ny energi til vores teams«.

Den 58-årige amerikaner, der har omtalt sig selv som »et formålsdrevet menneske«, er både hos Apple og hos Burberry blevet betragtet som en guldfugl og med en løn herefter, hos Apple endda bedre end Tim Cook. Samlet har hun over de sidste godt fem år hos Apple tjent 170 mio. dollar.

»De sidste fem år har været de mest stimulerende, udfordrende og tilfredsstillende i min karriere,« udtalte hun selv i den officielle meddelelse, der blot fastslår, at hun vil dyrke »nye personlige og professionelle interesser«.

Ifølge rygter kunne det blive hos det amerikanske modehus Ralph Lauren, hvor hun sidste år trådte ind i bestyrelsen. Modeskaberen selv fylder 80 i år, og få dage efter meldingen om hendes fratræden hos Apple troppede hun op til selskabets modeopvisning under New York Fashion Week, klædt fra top til tå i Ralph Lauren.

Da hun her blev spurgt om sine jobplaner, svarede hun dog blot, at hun ville tage sommeren fri og antydede, at det måske var hendes mands tur til at folde sig ud arbejdsmæssigt. Det er velkendt, at han blev hjemmegående, da hun i 2006 blev chef for Burberry og rykkede familien fra New York til London.

På Instagram føjede Ahrendts selv til mystikken ved at poste et billede af sig selv siddende på en bænk med teksten: »De 15 minutters berømmelse udløber snart.« Uden videre kommentar.

Ahrendts havde tilbragt over 30 år i modebranchen, da hun i 2014 skiftede til Apple, blandt andet hos modemærkerne Donna Karan og Liz Claiborne, men det var gennem otte år som chef for Burberry, at hun for alvor viste sit talent for branding og marketing ved at gøre det gamle britiske tøjmærke cool i tæt parløb med chefdesigneren Christopher Bailey. I den tid blev selskabets værdi mere end tredoblet, mens omsætningen blev mere end fordoblet.

Undervejs har hun ofte nævnt Apple, snarere end andre modehuse, som sit forbillede i fusionen mellem brand, design og kultur. Alligevel måtte Tim Cook efter sigende ringe et par gange, før hun takkede ja til at rykke til Silicon Valley.

Det er i det hele taget sagt om Angela Ahrendts, at hun besidder et veludviklet instinkt for at time sine jobskifter. Altså er det meget muligt, at de 15 minutters berømmelse alligevel forlænges.