Amazon så det meget tidligt – nu vil Mærsk kopiere det med gigantkøb

Hvordan kan det kinesiske selskab, som Mærsk onsdag købte, være så meget værd? Og hvorfor tør den danske virksomhed bruge 24 milliarder kroner i et land, der har et stadigt mere anspændt forhold til Vesten. Mærsk-chef Søren Skou giver her sin forklaring.

Mærsk betaler 24 milliarder kroner for et kinesisk logistikselskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stringer/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsk nåede lige netop et spektakulært opkøb inden jul. For op mod 24 milliarder kroner køber den danske koncern logistikvirksomheden LF Logistic.

Men hvorfor er det kinesiske selskab så meget værd, og hvorfor kalder Mærsk-chef købet for en strategisk milepæl?

Mærsk-chef Søren Skou giver her nogle af svarerne.

LF Logistics har blandt andet 223 såkaldte lagerhaller fordelt over flere asiatiske lande. Men det er ikke lagerhaller som dem, der traditionelt findes på en havn, og hvor varerne blot bliver opbevaret.

Her er der tale om noget helt andet, og noget som er meget afgørende i internethandlen. Det kinesiske selskabs lagerhaller dækker nemlig over store centrallagre, der hjælper med at ekspedere ordrerne ud til forbrugerne.

Det er blandt andet opbygningen af denne type højt digitaliserede lagre, som den amerikanske it-gigant Amazon har været dygtige til at bruge.

»Amazon har meget specifikt set det her tidligt i deres strategiske udvikling, da de gik i gang med at investere i varehusene. De kunne se, at selvom meget er digitalt og online, skal du fysisk kunne få varerne hurtigt frem til kunderne. Ellers er det andet ligegyldigt,« siger Søren Skou til Berlingske efter onsdagens store handel.

Kamp om hastighed

Kontrollen med lagerhallerne er central, fordi internethandel ofte er en kamp om at få varerne hurtig ud til forbrugerne. De, der kan gøre det hurtigt, som for eksempel Amazon, får mest forretning.

Og med effektive lagerhaller kan detailkæderne sikre, at varerne kommer hurtigt frem. De betyder nemlig, at de enkelte varer slet ikke kommer til de fysiske butikker, men i stedet ryger fra producenterne over lagerhallerne og direkte ud til forbrugerne.

»Alle har lært af pandemien, at når man sælger produkter til slutbrugerne, skal du både kunne sælge i de fysiske butikker og sælge online. Og det er to meget forskellige logistikløsninger, som man skal bruge til det,« siger Søren Skou.

Opkøbet af det kinesiske selskab betyder, at Mærsk næsten fordobler arealet af selskabets lagerhaller til cirka seks millioner kvadratmeter over koncernens flere end 400 lagerhaller rundt om på kloden.

»Det er vigtigt at kunne tilbyde vores store kunder, at de selv kan vælge, om varerne skal ud til butikkerne eller til forbrugernes fordør,« siger Søren Skou.

Handlen er også en central del af Mærsks strategi, hvor selskabet i de senere år har opbygget en stadig større landbaseret transportforretning for at kunne tilbyde kunderne en fuld service fra fabrikkerne til forbrugerne.

»Det er en naturlig del af vores udvikling. Fra at være et containerrederi, der sejlede containere fra Hongkong til Rotterdam og ellers ikke var involveret, til at være en logistikvirksomhed, der vil være med hele vejen, fra hvor produktet bliver produceret og helt ud til forbrugernes fordør,« siger Søren Skou.

Høj pris

Mærsk betaler meget for det kinesiske selskab. For prisen svarer til mere end 14 gange det, som LF Logistics tjener på driften, og det er mere, end der er betalt for ved tidligere opkøb, som Mærsk har foretaget inden for logistik.

»Det er en højere pris, end vi plejer at betale. Det mener vi, at vi kan gøre, fordi selskabet har høje vækstudsigter i Asien, og fordi vi forventer, at vi kan fordoble størrelsen af selskabet i 2026,« siger Søren Skou.

Handlen kommer på et tidspunkt, hvor særligt forholdet mellem USA og Kina er meget anspændt. Blandt andet har USA og en række andre lande varslet en diplomatisk boykot af vinter-OL i Beijing i februar.

Søren Skou, administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, regner ikke med, at det spændte forhold mellem USA og Kina vil påvirke verdenshandlen, for USA har aldrig købt så mange varer fra Asien som nu. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold.

Også i Hongkong har der været stor kritik af myndighederne, efter at lokalregeringen i weekenden gennemførte et valg, hvor blot 30,2 procent valgte at stemme. Det er det første valg, efter at Kina har foretaget gennemgribende ændringer i Hongkongs valgsystem, der tillod styret i Beijing at undersøge alle kandidaterne grundigt.

»Selvfølgelig spiller geopolitik ind, når vi foretager et sådant opkøb. Men vi har den holdning, at global handel er godt for alle, og vi forventer, at det vil fortsætte,« siger Søren Skou.

Anstrengt forhold mellem USA og Kina

Han peger på, at USA trods det anstrengte forhold til Kina aldrig har importeret så mange varer fra Kina, som landet gør i øjeblikket.

»Ser man bort fra de sektorer, hvor der måske er nogle mere strategiske forsyningsmæssige overvejelser – og her tænker jeg især på computerchip – så er der ikke nogen, som forsøger at sætte en stopper for verdenshandlen. Alle ved, det ikke ville være fornuftigt,« siger Skou.

Han regner ikke med, at den forretning, som LF Logistics har opbygget, vil blive påvirket af relationerne mellem USA og Kina.

»Vi forventer, at vores kunder vil fortsætte med at handle globalt. Man skal også huske, at meget af det, vi kommer til at lave i LF Logistics, er intraasiatisk. Det er sneakers, som bliver produceret i Vietnam og solgt i Kina, eller jeans, som bliver produceret i Bangladesh og solgt i Japan,« siger Skou.

Tyndt besat i Europa

Handlen betyder, at Mærsk nu råder over 550 lagerhaller rundt om på kloden. Senest har det danske selskab blandt andet købt to logistikvirksomheder i USA: Performance Team og Visible SCM. Nu kan næste mål for opkøb være Europa.

»Man kan se, at vi er lidt tyndt besatte i Europa i forhold til, hvad vi nu kommer op på i USA og Asien. Men det er ikke nødvendigvis sådan, at vi skal købe op, fordi vi regner med en høj organisk vækst,« siger Søren Skou.

Men der er også andre, som gerne vil købe op. Tidligere på ugen bød det schweiziske rederi Mediterranean Shipping Company (MSC), der er verdens næststørste containerrederi efter Maersk Line, næsten 43 milliarder kroner for Bolloré Logistics Africa, der mest er et havneselskab, men også har logistikaktiviteter.

For to uger købte franske CMA, verdens tredjestørste containerrederi, en del af amerikanske Ingram Micro for 20 milliarder kroner.

Lars Jensen, stifter og administrerende direktør for shippingkonsulenthuset Vespucci Maritime, regner med heftig opkøbsaktivitet i de kommende år.

»Der er ingen tvivl om, at der er et kæmpe kapløb i gang blandt både rederier og nogle af de store logistikselskaber rundt om i verden. Vi har set MSC byde på en stor logistikvirksomhed i Afrika, og for to uger siden købte CMA stort op i USA,« siger Lars Jensen.

Han peger på, at de store forsyningsvanskeligheder har presset fragtprisen og dermed rederiernes overskud op.

»Vi kommer til at se mange flere opkøb i 2022. Vi er inde i en periode, hvor der vil være en konsolidering i industrien, som er meget fragmenteret. Samtidig står mange af rederierne med store pengetanke som følge af det kaos, der er med at få forsyningerne frem,« siger Lars Jensen.

Handlen betyder, at Mærsk-koncernen vil få 20.000 nye medarbejdere, hvoraf halvdelen er fastansatte og den anden del kontraktansatte. Dermed rykker det samlede antal ansatte op på cirka 110.000.