Mærsk køber sig ind i Kina med en af danmarkshistoriens største handler

Mærsk køber kinesisk virksomhed med 20.000 medarbejdere på et tidspunkt, hvor der ellers er en spændt geopolitisk situation mellem særligt Kina og USA. Alligevel er den danske virksomhed klar til at gennemføre en handel, der er blandt de største opkøb nogensinde fra en virksomhed herhjemme.

Mærsk gør klar til en historisk stor handel i Kina, der skal sikre den danske shippinggigant større muskler til kampen mod Amazon. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsk køber den kinesiske logistikvirksomhed LF Logistics for en pris på omkring 24 milliarder kroner. Det er tæt på det højeste beløb, en dansk virksomhed nogensinde har brugt på et enkelt opkøb.

Med købet af den Hongkong-baserede virksomhed, der har rødder flere end 100 år tilbage, får Mærsk adgang til det kinesiske marked på en helt ny måde. LF Logistics har 223 lagerhaller i Asien, og det bliver dermed lettere for Mærsk at distribuere varer fra de kinesiske fabrikker til butikkerne i Europa og USA. Men det åbner også nye muligheder for at få vestlige varer frem til de vigtige kinesiske forbrugere.

»Købet af LF Logistics er en vigtig strategisk milepæl på vores rejse mod at blive en global, integreret containerlogistikvirksomhed,« udtaler Søren Skou, topchef i Mærsk, i en pressemeddelelse.

Mærsk betaler 3,6 milliarder dollar for den kinesiske virksomhed, hvilket svarer til cirka 24 milliarder kroner. For de penge fordobler Mærsk næsten arealet af selskabets lagerhaller til cirka seks millioner kvadratmeter over koncernens flere end 400 lagerhaller rundt om på kloden.

Hurtig som Amazon

Det, som Mærsk betegner som lagerhaller, er langt fra dem, som traditionelt findes på en havn, og hvor varerne blot bliver opbevaret. Her er der tale om store centrallagre, der hjælper med at ekspedere ordrerne ud til forbrugerne.

De er blevet strategisk vigtigere, fordi internethandel ofte er en kamp om at få varerne hurtigt ud til forbrugerne. De, der kan gøre det hurtigt, som for eksempel amerikanske Amazon, får mest forretning. Lagerhallerne spiller en central rolle, fordi detailkæderne i dag ofte slet ikke ser den enkelte vare, der i stedet ryger fra producenterne over lagerhallerne og direkte ud til forbrugerne.

LF Logistics tilfører cirka ni milliarder kroner i omsætning, og Mærsks logistik- og serviceforretning vil herefter få et salg årligt på omkring 74 milliarder kroner. Samlet omsatte Mærsk for cirka 265 milliarder kroner i fjor – et tal som på grund af de meget høje fragtrater forventes at stige betydeligt i år.

Containere på havnen i Hongkong.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix.

Logistikforretningen er et af de områder, som Mærsk for alvor satser på. Den danske virksomhed er i dag klart størst på havet, hvor Maersk Line, verdens største containerrederi, er fundamentet. Men en central del i Mærsks strategi har i de senere år været at opbygge landbaseret transport for at kunne tilbyde kunderne en fuld service fra fabrikkerne til forbrugerne.

»Med det her træk kan vi booste de tilbud, som kommer fra vores lagerhaller og distribution, og vi kan svare på den hastigt voksende efterspørgsel efter logistik,« udtaler viceadministrerende direktør i Mærsk Vincent Clerck i meddelelsen.

20.000 nye medarbejdere

Handlen betyder, at Mærsk-koncernen vil få 20.000 nye medarbejdere, hvoraf halvdelen er fastansatte og den anden del kontraktansatte. Dermed rykker det samlede antal ansatte op på cirka 110.000.

Den kinesiske virksomhed har været en del af Li & Fung Group, der oprindeligt blev stiftet i 1906 i Hongkong.

Indtil nu har Li & Fung ejet 78,3 procent af LF Logistics, mens Temasek – en statsejet fond fra Singapore – har siddet på de resterende 21,7 procent. LF Logistics, der blev stiftet i 1999, har været drevet som et selvstændigt selskab i Li & Fung-koncernen. Virksomheden, der i fjor tjente cirka 1,5 milliarder kroner, har over de seneste 22 år udviklet sig til at have forretning i flere asiatiske lande. Som en del af aftalen indgår Mærsk og Li & Fung samtidig en aftale om at udvikle en række nye logistikløsninger.

Kwai Chung Container Terminal i Hongkong set fra luften. Det er her, LP Logistics har sit hovedsæde.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Aleksander Solum/Reuters/Ritzau Scanpix.

Opkøbet af den kinesiske virksomhed sker som en del af den omfattende strategiske forandring, som Søren Skou satte i gang, efter at han blev topchef for Mærsk i 2016. Her blev alle energiforretninger solgt fra, og opmærksomheden blev rettet mod det andet store område: transport.

Det område er siden blevet kraftigt digitaliseret, og Mærsk arbejder på at få en bredere transportforretning, der ikke bare står for transport på havet, men også gerne vil fragte varer på landjorden.

Tæt på Hamburg Süd

Mærsk betaler en pris, der ligger tæt på det, som koncernen i 2017 gav for den tyske containerkonkurrent Hamburg Süd. Længere nede på listen findes to opkøb fra 2005. Her betalte Mærsk 19 milliarder kroner for det britiske rederi P&O Nedlloyd og samme år 18 milliarder kroner for amerikanske Kerr McGees oliefelter i Nordsøen.

Handlen ligger også højt på listen over de største handler med en dansk køber. Her er pensionskasserne PFA, PKA og ATPs opkøb af TDC for 64 milliarder kroner i 2018 nummer et. Den handel blev gennemført sammen med australske Macquarie, og den danske andel udgjorde cirka halvdelen.

Tryg betalte i år 60 milliarder kroner for det britiske forsikringsselskab RSA Insurance Group. Men Tryg var af konkurrencehensyn nødt til at sælge Codans danske aktiviteter, der var en del af handlen, til Alm. Brand.

Det allerstørste køb, en dansk virksomhed har været involveret i, var Carlsberg og Heinekens køb af Scottish & Newcastle i 2008. Prisen var over 100 milliarder kroner. Danskerne og hollænderne delte siden det britiske bryggeri, og Carlsberg kom til at betale et beløb, der lå på omkring  57 milliarder kroner.

Geopolitiske spændinger

I meddelelsen adresserer Mærsk ikke, at det kinesiske opkøb sker på et tidspunkt, hvor særligt forholdet mellem USA og Kina er meget anspændt. Blandt andet har USA og en række andre lande varslet en diplomatisk boykot af vinter-OL i Beijing i februar.

Også i Hongkong har der været stor kritik af myndighederne, efter at lokalregeringen i weekenden gennemførte et valg, hvor blot 30,2 procent valgte at stemme. Det er det første valg, efter at Kina har foretaget gennemgribende ændringer i Hongkongs valgsystem, der tillod styret i Beijing at undersøge alle kandidaterne grundigt.

Mærsks opkøb kommer dagen efter, at det schweiziske rederi Mediterranean Shipping Company (MSC), verdens næststørste containerrederi, lagde et stort bud på logistikselskabet Bolloré Logistics Africa. Schweizerne er klar til at betale cirka 42 milliarder kroner for den franskejede virksomhed.

Købet af LF Logistics afventer endnu myndighedernes godkendelse. Planen er, at handlen bliver gennemført i løbet af 2022.