Mærsk buldrer frem mod danmarkshistoriens største overskud

Mere end 120 milliarder kroner står transportkoncernen Mærsk til at tjene i år, og dermed er virksomheden på vej mod det største overskud nogensinde i Danmark.

Mærsk er på vej mod danmarkshistoriens største overskud. Arkivfoto: Amr Abdallah Dalsh/Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De har i mange år fået tæsk af Novo Nordisk, når det handler om indtjeningen. Men et boom i fragtraterne sender nu Mærsk mod at slå den succesfulde medicinalkoncern i Bagsværd og skabe det største overskud nogensinde i danmarkshistorien.

Lige nu står Mærsk til at tjene over 120 milliarder kroner på driften i 2021.

Det er trods en opjustering fredag fra Novo Nordisk højere, end hvad medicinalkoncernen forventer i 2021. Novo Nordisk tjente i 2020 54 milliarder kroner på driften, og selskabet forventer, at det tal stiger med 12-15 procent i år, hvilket vil give et driftsoverskud på godt 60 milliarder kroner.

Mærsk har alene i tredje kvartal tjent 35 milliarder kroner. Det er mere end fem gange så meget som året før. Omsætningen er steget 68 procent til cirka 107 milliarder kroner. Det sker som følge af, at de omfattende forsyningsproblemer har skabt stor efterspørgsel på at få fragtet varer med det danske rederis skibe.

»I et usædvanligt marked præget af høj efterspørgsel primært fra USA og en global forsyningskæde, der er udfordret som følge af pandemien, fortsætter vi med at udvide kapaciteten og tilføre nye løsninger, så kunderne kan få deres varer frem,« udtaler Mærsks topchef, Søren Skou, i en meddelelse i forbindelse med regnskabet.

Eksplosiv udvikling

Den eksplosive udvikling i markedet lå ellers ikke lige for, da coronapandemien for alvor ramte i foråret 2020. Her begyndte de første store nedlukninger, og dengang annullerede virksomheder ordrer på stribe, og fabrikkerne i Kina satte produktionen på pause.

Men noget udviklede sig helt anderledes, end mange dengang forventede. For godt nok blev der ikke brugt penge på rejser, restaurantbesøg, sportskampe eller andre fornøjelser, som tidligere var en vigtig del af forbruget. I stedet vendte forbrugerne sig mod de fysiske produkter, som ofte er produceret i Kina eller andre asiatiske lande. Alt fra fladskærme til sko og møbler blev pludselig efterspurgt som aldrig før.

Det har Mærsk, der har verdens største flåde af containerskibe for alvor nydt godt af. Tre gange i år har virksomheden opjusteret forventningerne.

På grund af de fantastisk gode tider for transportbranchen, udvider Mærsk sit tilbagekøbsprogram af egne aktier med yderligere fem milliarder dollar i årene 2024-25.