Danskerne ser nu ud til at være i gang med at planlægge »​staycation« – ferie herhjemme – i Danmark igen.

Snart to måneder efter at statsminister Mette Frederiksen (S) lukkede Danmark ned som følge af coronavirussen og opfordrede danskerne til at blive hjemme, signalerer tal fra bookingtjenesten Airbnb, at danskerne skiller sig ud i forhold til resten af verden.

Bookingtjenesten kan se, at der i Danmark og flere andre lande i Europa lige nu sker en stigning i antallet af bookede overnatninger igen. Det skriver Financial Times.

I slutningen af april var antallet af bookinger fra danskere brugere, som er i gang med at planlægge at holde ferie i Danmark, oppe på 90 procent af niveauet for 2019.

I Holland ses et lignende mønster, hvor bookingerne ramte 80 procent af niveauet for 2019.

I Norge, Sverige, Schweiz og Østrig ses også en stigning.

Airbnb vil imidlertid ikke svare på, om brugerne var i gang med at planlægge ferie i sommer eller senere på året.

»Det er en bedre genopretning, end vores prognose viste for bare to uger siden. Er det en midlertidig genopretning? Er det en permanent genopretning? Det er der ingen, der ved,« siger Airbnbs direktør, Brian Chesky, ifølge Financial Times.

1.900 mister jobbet

Tallene stikker ud i et overordnet billede hos Airbnb, hvor man har mærket en massiv nedgang i antallet af bookinger under coronakrisen, mens grænserne er lukket mange steder i verden, og fly står stille på jorden.

Trods bedre tal fra Danmark og andre europæiske lande forventer virksomheden nu, at den globale omsætning for 2020 bliver mindre end halvdelen af sidste års 4,8 mia. dollar (33 mia. kr.)

Derfor går man i næste uge i gang med en omfattende nedbemandingsrunde, hvor hver fjerde ansatte står til at miste sit job. Airbnb skal af med så mange som 1.900 af 7.500 ansatte over hele verden, skriver Financial Times.

Samtidig lægger bookingtjenesten en række planer om at udvide forretningen på is. I forvejen har Airbnb meldt ud, at man vil spare 800 mio. dollar (5,5 mia. kr) på marketing.

I sidste måned lykkedes det Airbnb at rejse to mia. dollar (13,7 mia. kr.) fra investorer. Mens virksomheden i 2017 havde en samlet værdi på 31 mia. dollar (213 mia. kr.), er den nu faldet til 18 mia. dollar (125 mia. kr.).